راهبرد دولت سیزدهم برای شکوفایی ظرفیت های کشاورزی در کهگیلویه و بویراحمد

یاسوج- ایرنا- بخش کشاورزی امروزه به عنوان محور توسعه و یکی از مهمترین حلقه های مفقوده در شکوفایی کهگیلویه و بویراحمد از منظر و نگاه مسوولان و مقامات دولت سیزدهم و متولیان امور اقتصادی و اجرایی دراستان محسوب می شود که البته باید به گونه ای ملموس تر و محسوس تر به این حوزه مهم اقتصادی توجه کنند.

به گزارش ایرنا، دولت سیزدهم برنامه های متنوعی برای شکوفایی ظرفیت های بخش کشاورزی به عنوان حوزه ای اثرگذار در معیشت و رفاه مردم استان کمتر توسعه یافته کهگیلویه و بویراحمد دارد و تاکنون گام های مثبتی در این برداشته شده به گفته استاندار کهگیلویه و بویراحمد راهی تا تکمیل زنجیره ارزش ماهیان سردآبی و گرمابی، گلخانه ها و گیاهان دارویی در استان باقی نمانده است

کهگیلویه و بویراحمد، یکی از استان‌هایی است که به دلیل دارا بودن ۱۰ درصد منابع آبی کشور و خاک حاصلخیز، کشاورزی در آن یکی از بخش‌های مهم اقتصادی تلقی می شود.

کهگیلویه وبویراحمد با توجه به موقعیت اکولوژیکی و توپوگرافی خاص خود دارای پوشش گیاهی، جانوری و منابع حیاتی متنوعی است به گونه ای که افزون بر۴۰درصد گونه های گیاهی و دارویی کشور را هم اینک در خود جای داده است و بخش کشاورزی، دومین بخش اقتصادی این منطقه به شمار می‌آید.

این خطه با یک درصد خاک و جمعیت کشور بیش از ۱۰درصد روان آبهای ایران را دارد، حتی یک مترمربع خاک شور ندارد، پوشیده از انبوه جنگل های بلوط ، به اندازه ۶۰ کشور دنیا در آن گیاه دارویی می روید.

کهگیلویه وبویراحمد با وجود همه ظرفیت ها و قابلیت های منحصر بفرد در حوزه کشارزی، آبزِی پروری ، گیاهان دارویی اما همواره کمبود زیرساخت ها، منابع و امکانات مانع از شکوفایی این استعدادها و پیوند آنها با اقتصاد، معیشت و رفاه مردم این خطه شده است.

اولویت قرار دادن بخش کشاورزی به عنوان محور توسعه و یکی از مهمترین حلقه های مفقوده در شکوفایی کهگیلویه و بویراحمد، مسوولان و مقامات دولتی و متولیان امور اقتصادی و اجرایی دراستان را بر آن داشت تا به گونه ای ملموس تر و محسوس تر به این حوزه مهم اقتصادی و اجتماعی توجه کنند.

برنامه های دولت سیزدهم برای شکوفایی ظرفیت های کشاورزی در کهگیلویه و بویراحمد چیست؟

افزایش سطح زیر کشت گلخانه های کهگیلویه و بویراحمد

استاندار کهگیلویه و بویراحمد در این رابطه می گوید که سطح کل گلخانه ها در استان در آغاز دولت حداکثر ۳۲ هکتار گلخانه بود که اکنون به جز آن ۳۲ هکتار، حدود ۱۳۷ هکتار گلخانه در استان در دست احداث است.

وی افزود: به زودی این گلخانه ها به بهره برداری می رسند البته بخشی از این گلخانه ها آماده بهره برداری است.

احمدزاده عنوان کرد: بهره برداری از این گلخانه ها تحول چشمگیری در حوزه جهاد کشاورزی استان ایجاد خواهد کرد و به جد توسعه گلخانه در دستور کار متولیان امر است.

استاندار کهگیلویه و بویراحمد تصریح کرد: صادرات محصولات گلخانه ای در استان باید در اولویت قرار گیرد و زیرساخت های آن ایجاد شود.

وی ادامه داد: البته در این حوزه تولید کنندگان هم مشکلاتی دارند که یکی از آن ها این است که در استان مردم آنچنان از آن ها گل خرید نمی کنند.

احمدزاده بیان کرد: تولید کنندگان باید این گلها را به تهران حمل کنند که می طلبد برای صادرات راهکاری برای آن ها دیده شود.

استاندار کهگیلویه و بویراحمد با اشاره به بازدید اخیر خود در یکی از از گلخانه های استان در حاشیه مرکز استان، تاکید کرد: ۱۵ هکتار گلخانه گل زینتی در حاشیه شهر یاسوج قرار دارد که فرصت بسیار خوبی است.عمده این ۱۵ هکتار در حال بهره برداری است اما با مشکلاتی دست و پنجه نرم می کند.

وی تاکید کرد: این تولید کننده ۱۰ میلیارد ریال بدهکار است و نتوانسته مابقی تسهیلاتش را دریافت کند اما قرار است ۳۵۰ میلیارد ریال تسهیلات به این تولید کننده پرداخت شود.

احمدزاده ابراز کرد: یاسوج یکی از قطب های تولید گل در کشور است و این ۱۵ هکتار فرصت خوبی برای تولید گل رز است.

استاندار کهگیلویه و بویراحمد بیان کرد: پرورش ماهی و گل های تزئینی در وضعیت تحریم قرار ندارند و به راحتی می توان به بازارهای جهانی اش دسترسی پیدا کنیم.

برنامه های دولت سیزدهم برای شکوفایی ظرفیت های کشاورزی در کهگیلویه و بویراحمد چیست؟

مرکز اصلاح نژاد ماهیان سردآبی یاسوج کشور را از واردات بی نیاز می کند

استاندار کهگیلویه و بویراحمد گفت: مرکز اصلاح نژاد ماهیان سردآبی در تنگاری یاسوج، تنها مرکز تحقیقات ماهی قزل آلا در کشور است که برای اصلاح نژاد و تکثیر و تولید تخم چشم زده در کشور وجود دارد.

احمدزاده تصریح کرد: تخم چشم زده از خارج وارد کشور می شود و این مرکز تنها مرکزی است که کار علمی و تحقیقاتی آن آغاز شده و تکثیر در حال انجام است تا نیاز کشور را به واردات تخم چشم زده مرتفع بکند.

وی عنوان کرد: تاکنون کارهای مید بخشی در این مرکز انجام گرفته است البته مشکلاتی هم دارند که مشکلات آن ها در دستور کار قرار می گیرد.

استاندار کهگیلویه و بویراحمد گفت: تامین منابع مالی و تزریق اعتبار از عمده مشکلات این مرکز است که مرتفع خواهد شد البته در سفر دوم رئیس جمهور ۳۰۰ میلیارد ریال برای آن در نظر گرفته شد که ۲۰۰ میلیارد ریال آن استانی است.

وی بیان کرد: ۲۷۲ مزرعه پرورش ماهی سردآبی در سطح استان وجود دارد ۲۲ هزار تن تولید ماهی دارد با این حال شیلات استان هنوز به اداره کل ارتقا نیافته است.

استاندار کهگیلویه و بویراحمد ابراز کرد: ماهی در استان ما حداکثر به قیمت سه دلار فروش می رود در حالی که در برخی کشور های عربی بالای ۶۰ دلار و دیگر کشورها هم تا بالای ۱۲۰ دلار به فروش می رود.

وی بیان کرد: باید زمینه صادرات ماهی استان فراهم و زنجیره ارزش تکمیل شود تا به بازارهای جهانی راه یابد.

احمدزاده ادامه داد: ماهیان گرمابی هم در محدوده سد چمشیر و بقیه مناطق از جمله سد کوهبرد، ایلی آباد و مارون پرورش داده خواهد شد.

وی تاکید کرد: با اینکه استان ظرفیت های بالقوه ای برای تولید ماهیان گرمابی دارد، هنوز کار پرورش ماهیان گرمابی در سطح وسیع در استان آغاز نشده است اما از سرمایه گذاران دعوت می کنم که پای کار بیایند.

استاندار کهگیلویه و بویراحمد عنوان کرد: هم اینک تنها ۵۰ تن ماهی گرمابی در استان تولید می شود که باید افزایش یاید.

زنجیره گیاهان دارویی در کهگیلویه و بویراحمد تکمیل می شود

حدود ۲ هزار گونه گیاهی و ۴۷۰ گونه دارویی در کهگیلویه و بویراحمد شناسایی شده که افزون بر یکهزار گونه گیاهی آن در منطقه حفاظت شده دناست و از این تعداد ۴۵ گونه بومی و منحصر به این منطقه است.

دامنه های وسیع و سترگ در جای جای کهگیلویه وبویراحمد همراه با ظرفیت های بالقوه گردشگری و منابع زیست محیطی، پوشش جنگلی و رویشگاه بسیاری از گیاهان خوراکی و دارویی از جمله درخت و درختچه های نادر در حالی که یکی از راهبردی ترین محورهای توسعه ای استان بشمار می آید اما تاکنون بهره وری چندانی از این سرمایه های ارزشمند نشده است.

استاندار کهگیلویه و بویراحمد گفت: در حوزه گیاهان دارویی استانی دارای ظرفیت های فوق العاده به صورت بالفعل و بالقوه هستیم.

احمدزاده عنوان کرد: زنجیره گیاهان دارویی قرار است در استان تکمیل شود و گام های اساسی در این رابطه برداشته خواهد شد.

وی تاکید کرد: برخی گیاهان دارویی در استان ما منحصر به فرد است می طلبد در حوزه گیاهان داویی سرمایه گذاری بیشتری صورت گیرد.

بانک های کهگیلویه و بویراحمد برای ارائه تسهیلات پای کار بیایند

استاندار کهگیلویه و بویراحمد گفت: عمده مشکلات حوزه کشاورزی استان در خصوص تامین اعتبار و بودجه است زیرا فرجه زمانی لازم است که سرمایه گذار به ترازی برسد که بتواند هزینه هایش را پوشش دهد.

وی افزود: بانک ها به ویژه بانک کشاورزی استان برای توسعه بخش کشاورزی باید کمک کنند و پای کار بیایند.

احمدزاده عنوان کرد: منابع بانک های استان پایین است انتظار می رود این استان که در منابع و مصارف بحث هم ترازی را دارد و منابع و مصارف هم پوشانی ندارند ویژه دیده شوند.

وی تاکید کرد: چنانچه بخواهیم حوزه کشاورزی را در استان توسعه بدهیم باید منابع بانک کشاورزی بسیار بیشتر از این باشد و در خصوص افزایش تسهیلات باید تجدید نظر کشوری صورت گیرد.

استاندار کهگیلویه و بویراحمد ادامه داد: در سفر دوم رئیس جمهور بالغ بر ۱۰۰ هزار میلیارد ریال برای تسهیلات در نظر گرفته شده است که بخش زیادی از آن برای بخش کشاورزی خواهد بود.

احمدزاده ابراز کرد: امید است هر چه سریع تر این تسهیلات به استان واصل شود و توسعه بخش کشاورزی در دستور کار قرار گیرد.

مساحت زمین های کشاورزی کهگیلویه و بویراحمد ۲۳۰ هزار هکتار است. سال ۱۳۹۳ مساحت زمین های دارای سامانه آبیاری تحت فشار این استان به ۲۳ هزار هکتار رسید.

مساحت مزرعه های آبی استان ۸۰ هزار هکتار است که به این ترتیب بالای ۲۰ درصد زمین های آبی استان به سامانه آبیاری تحت فشار مجهز شده که این میزان هرساله افزایش می یابد. ۳۰ درصد از سهم عمده زمین‌های آبی در شهرستان بویراحمد متمرکز شده است.

از کل اراضی کشاورزی استان ۸۹ درصد، اختصاص به کشت محصولات زراعت‌های سالانه دارد و حجم زمین‌های زیرکشت محصولات دائمی (باغ و قلمستان) محدود و در حد ۱۱ درصد کل اراضی است.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار استان‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha