تغییر سوخت نیروگاه سیکل ترکیبی در عدم آلودگی هوای قم مؤثر بوده‌است

قم - ایرنا - معاون اداره‌کل محیط زیست قم گفت: بررسی‌ها نشان می‌دهد تغییر سوخت نیروگاه سیکل ترکیبی و واحدهای صنعتی، در عدم آلودگی هوای قم مؤثر بوده‌است.

به گزارش ایرنا از روابط عمومی اداره کل حفاظت محیط زیست قم، سید احمد شفیعی روز سه‌شنبه در گفت‌وگویی با اشاره به آلودگی هوای کلانشهرهای کشورمان در روزهای گذشته بر اثر وارونگی دما، بیان داشت: با وجود آلودگی برخی کلانشهرها، شهر قم علی رغم افزایش ذرات PM۲.۵ و گازهای NOX خوشبختانه به شرایط آلودگی و هشدار نرسیده‌است.

وی اصلاح عرضه سوخت یورو ۴ در جایگاه های بنزین شهر قم را در این مسأله مؤثر دانست و گفت: حذف مصرف مازوت در واحدهای صنعتی پیرامون شهر قم و از همه مهمتر تخصیص سوخت گاز به نیروگاه سیکل ترکیبی در عدم ایجاد آلودگی هوا در شهر قم بسیار مؤثر بوده‌است.

معاون محیط زیست انسانی اداره کل حفاظت محیط زیست قم با بیان اینکه امیدواریم تخصیص گاز به نیروگاه برق قم ادامه داشته باشد، اظهار داشت: با تغییر در سوخت نیروگاه و تخصیص سوخت مایع، سلامتی مردم قم در شرایط وارونگی دما مورد تهدید خواهد بود.

نیروگاه سیکل ترکیبی قم با چهار واحد گازی و ۲ واحد بخاری هر یک با قدرت ۱۰۰ مگاوات و مجموع توان تولید ۷۱۴ مگاوات، با ۶ خط ۲۳۰ کیلو ولت، در کیلومتر ۱۵ جاده قم ـ اراک به شبکه سراسری برق متصل است.

این نیروگاه در سال ۱۳۷۲ به بهره برداری رسیده‌است.

گفتنی‌است ایجاد فضای سبز با استفاده از گیاهان متناسب با اقلیم قم و کاشت درختان در واحدهای صنعتی از جمله راهکارهای مهم برای کاهش آلایندگی صنایع فعال در استان است و اداره کل محیط زیست بر نحوه انجام این کار در مجموعه‌های مورد نظر نظارت خواهد کرد.

ایجاد و گسترش هرچه بیشتر فضای سبز در تمامی شهرک‌ها و نواحی صنعتی قم توسط متولیان و بهره‌برداران این بخش علاوه بر کمک به حفظ و حراست از محیط زیست در مناطق یاد شده، موجب کاهش آثار آلایندگی فعالیت‌های صنعتی در استان خواهد شد.

در همین راستا، در جریان اجرای طرح پایش فراگیر واحدهای صنعتی و تولیدی استان که درحال پیگیری است، کارشناسان سازمان حفاظت محیط زیست قم نسبت به موضوع وجود فضای سبز در واحدهای تولیدی و صنعتی مستقر در این استان، توجه ویژه‌ای دارند.

لازم به توضیح است در اجرای طرح پایش واحدهای صنعتی و تولیدی قم، واحدهای یاد شده در مناطق مختلف استان، با اولویت سنجش میزان آلودگی هوا، آلودگی خاک و مدیریت پسماند، آلودگی آب و مدیریت فاضلاب و نیز ایجاد فضای سبز مورد کنترل و پایش قرار می‌گیرند.

به گفته مسئولان اداره کل حفاظت محیط زیست قم در زمان اجرای این طرح، در صورت مشاهده تخلف‌های زیست محیطی از سوی واحدهای صنعتی و خدماتی استان، علاوه بر صدور اخطاریه‌های لازم، موضوع در مراحل بعدی برای رفع مشکل توسط گروه‌های پشتیبانی، حقوقی و دیگر بخش‌های اجرایی دنبال می‌شود.

در بخش صنعت، قم دارای هفت شهرک صنعتی شکوهیه، الغدیر، چاپ و نشر، سلفچگان، محمودآباد، درودگران، فناوری اطلاعات و ارتباطات (I.C.T) و چهار ناحیه صنعتی خورآباد، دستجرد، سیرو و طغرود است که هر کدام از آن‌ها موقعیت ممتازی برای توسعه سرمایه‌گذاری، تولید و اشتغال دارند.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار استان‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha