۲۴ آبان ۱۴۰۲، ۹:۰۵
کد خبرنگار: 2785
کد خبر: 85290343
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

پروندهٔ خبری

دستگیری ۱۷۰ متخلف و تشکیل ۱۵۳ پرونده محیط زیستی در زنجان +فیلم

زنجان - ایرنا - فرمانده یگان حفاظت محیط زیست استان زنجان گفت: ۱۷۰ متخلف از ابتدای سال جاری تاکنون در استان دستگیر و ۱۵۳ پرونده تخلف محیط زیستی برای آنها تشکیل شده است.

به گزارش ایرنا، یگان حفاظت محیط زیست یکی از زیر مجموعه‌های پلیس پیشگیری فراجا است که بودجه آن از سوی سازمان حفاظت محیط زیست ایران تامین می‌شود.

هدف از تشکیل این یگان، پیشگیری و ممانعت از تخریب و آلودگی محیط زیستی، حفاظت از انواع گونه‌های گیاهی و جانوری کشور و مقابله با صید و شکار غیرمجاز و صدور مجوزهای شکار است.

راهبری و تدوین برنامه های عملیاتی جهت مقابله با شکار و صید غیر مجاز، پیشگیری از تخریب محیط زیست و برخورد با مسببان آلودگی زیست محیطی و انجام اقدامات لازم در این زمینه و تشکیل پرونده و معرفی به مقامات ذی صلاح قضایی از جمله وظایف تعریف شده این یگان است.

با توجه به اهمیت این موضوع خبرنگار ایرنا برای اطلاع از وضعیت فعالیت های این بخش " با اسماعیل قلی‌زاده فرمانده یگان حفاظت محیط زیست استان زنجان" گفت و گو کرده است.

دستگیری ۱۷۰ متخلف و تشکیل ۱۵۳ پرونده محیط زیستی در زنجان +فیلم

ایرنا: در خصوص فعالیت های یگان حفاظت محیط زیست توضیح دهید.

گشت، کنترل و پیشگیری از تخلفات در حوزه محیط زیست از فعالیت های مهم یگان حفاظت محیط زیست به شمار می رود.

جلوگیری از شکار و صید، دستگیری متخلفان و معرفی آنها به مراجع قضائی، جلوگیری از تخریب و تصرف اراضی ملی در مناطق چهارگانه استان شامل مناطق حفاظت شده و پناهگاه های حیات وحش از دیگر وظایف این یگان است.

همچنین این حوزه در عواملی از قبیل جلوگیری از تغییر کاربری اراضی، حفر چاه های غیر مجاز، قطع اشجار، برداشت غیر مجاز مواد معدنی و جلوگیری از آلودگی هوا نقش آفرینی می کند.

نیروهای یگان حفاظت محیط زیست به صورت ۲۴ ساعته در مناطق تحت مدیریت حضوری فعال دارند و در صورت مشاهده هرگونه تخلف برای تشکیل پرونده اقدام کرده و متخلفان را به مراجع قضایی معرفی می کنند.

ایرنا: استان زنجان در خصوص شکار و صید غیر مجاز چه وضعیتی دارد؟

عمده‌ترین عاملی که موجب کاهش جمعیت گونه های مختلف جانوری می شود، شکار و صید غیر مجاز و تخریب زیستگاه هاست، به این معنی که زیستگاه حالت بکر بودن خود را از دست می دهد.

پیش از این در بسیاری از مناطق استان، کشاورزی و تردد در جاده ها بسیار کمتر بود و مشکلات زیست محیطی نیز بسیار کم رخ می داد اما با گسترش شهرنشینی و مسائل پیرامونی دیگر، سلامت زیستگاه ها با خطر مواجه شده است.

بر این اساس با کارهای انجام گرفته برای جلوگیری از شکار غیر مجاز در سه سال گذشته، هیچ پروانه شکاری در استان صادر نشده و موارد لازم برای صدور پروانه مجاز در زیستگاه های مستعد استان شناسایی و برای تصمیم گیری به سازمان حفاظت محیط زیست ارسال شده است.

متاسفانه عده ای شکار را به عنوان تفریح قلمداد می کنند و با سلاحی که در اختیار دارند درصدد شکار هستند، عده ای سودجو هم از این طریق امرار معاش می کنند و حتی برای فروش گوشت حیوانات شکار شده اقدام می کنند، البته آمار آن در استان بسیار محدود و کمتر از تعداد انگشتان دست است.

دستگیری ۱۷۰ متخلف و تشکیل ۱۵۳ پرونده محیط زیستی در زنجان +فیلم

ایرنا: یگان حفاظت محیط زیست استان چه اقداماتی را در سال جاری برای مقابله با متخلفان انجام داده است؟

در هفت ماهه امسال ۷۴۷ قطعه انواع ماهیان رودخانه ای صید شده از متخلفان استان کشف و همچنین با شکار غیر مجاز پرندگان " به ویژه کبک " به تعداد ۴۸ قطعه برخورد شد.

در همین مدت شکار غیر مجاز پستانداران شامل کل و بز، قوچ، میش و آهو به تعداد ۹ راس و زنده گیری ۴۵ قطعه سهره طلایی کشف شد که همه آنها توسط نیروهای یگان، رهاسازی شدند.

همچنین هفت مورد شروع به شکار و ۲۳ قبضه سلاح غیر مجاز و مجاز و علاوه بر آن ۱۸۶ عدد ادوات و وسایل شامل دوربین ها، فشنگ و تور زنده گیری کشف و ۱۰ مورد آلودگی زیست محیطی پس از تشکیل پرونده به مراجع قضایی ارسال شد.

ایرنا: چه تعداد متخلف در استان دستگیر شده است؟

طی هفت ماهه امسال برای ۶۶ واحد صنعتی و خدماتی استان اخطاریه زیست محیطی صادر و همچنین ۸۶ مورد تخریب و تصرف اراضی ملی و ۱۰ مورد آتش سوزی مراتع استان به میزان ۳۹۲.۵ هکتار ثبت شده است.

در این مدت همچنین ۱۷ مورد پرونده برداشت غیر مجاز مواد معدنی در اراضی و منابع طبیعی استان گزارش شد که میزان ضرر و زیان وارد شده ناشی از شکار و صید به محیط زیست استان به میزان یک میلیارد و ۴۸۶ میلیون و ۹۲۰ هزار ریال بوده که از میزان ۶۸۷ میلیون و ۸۸۵ هزار ریال وصول شده است.

طی مدت یاد شده ۱۷۰ نفر متخلف با ۱۵۳ فقره تخلف در استان دستگیر شدند که در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته افزایش یافته است.

همچنین با پایش فضای مجازی نیز پنج مورد شکار غیر مجاز پستانداران و پرندگان در استان شناسایی شد.

در خصوص قاچاق پرندگان با توجه به اینکه زنجان استان مرزی نیست موردی گزارش نشده است اما سالانه مکاتبات لازم با دستگاه های متولی امر برای برخوردهای لازم در این حوزه انجام می گیرد.

عوامل یگان حفاظت محیط زیست به صورت نامحسوس رصد و نظارت لازم در خصوص قاچاق پرندگان را انجام می دهند که در این خصوص ۲ مورد پرونده تخلفاتی تشکیل شده است و نظارت ها به صورت مستمر ادامه دارد.

دستگیری ۱۷۰ متخلف و تشکیل ۱۵۳ پرونده محیط زیستی در زنجان +فیلم

ایرنا: نظر شما در خصوص قانون به کارگیری سلاح توسط محیطبانان در مواقع لزوم چیست؟

در بحث به کارگیری سلاح توسط محیطبانان هیچ مشکلی وجود ندارد البته فقط در صورتی می توان از سلاح استفاده کرد که موضوع ماده سه قانون در این بخش محرز باشد به این معنی که جان محیطبان یا یک فرد دیگر در خطر باشد.

متاسفانه در سال ۱۴۰۰ بر اثر تعقیب و گریز بین افراد ناشناس و محیطبانان در منطقه حفاظت شده فیله خاصه استان زنجان، ۲ نفر از محیطبانان ایثارگر به نامهای مهدی مجلل و میکاییل هاشمی بر اثر اصابت گلوله سلاح جنگی به درجه رفیع شهادت نائل آمدند.

این ۲ محیطبان برای توقف متخلفان از تیر هوایی استفاده کرده بودند اما در نهایت جان خود را از دست دادند.

با توجه به این موضوع،‌ محیطبانان استان تلاش می کنند تا جایی که امکان دارد مسائل به وجود آمده در این حوزه به صورت مصالحت آمیز حل شود و تا حد ممکن از سلاح استفاده نکنند.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha