۹۸ درصد بذور اصلاحی کشور توسط سازمان تات تامین می شود

کرج - ایرنا - مشاور عالی رییس سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی (تات) و سرپرست پژوهشگاه بیوتکنولوژی کشاورزی ایران گفت: ۹۸ درصد هسته های اولیه بذور اصلاح شده کشور به ارزش یک میلیارد دلار توسط این سازمان تامین می شود.

به گزارش خبرنگار ایرنا، محسن  مردی روز دوشنبه در حاشیه بازدید معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان رییس جمهور از پژوهشگاه بیوتکنولوژی کشاورزی ایران مستقر در کرج افزود: سازمان تحقیقات ، آموزش و ترویج کشاورزی  دارای ۲۱ موسسه و ۳۴ مرکز تحقیقاتی در کشور است

که ۸۵ درصد ذخایر ژنتیکی کشور توسط این سازمان حفاظت و نگهداری می شود.

وی با بیان اینکه فعالیت های تحقیقاتی این سازمان گسترده است، اظهار کرد: از جمله عرصه های تحت پوشش سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی، ۱۴ میلیون هکتار جنگل و ۳۲ میلیون هکتار بیابان است .

مردی با اشاره به اینکه ایران دارای هشت هزار و ۳۰۰ گونه گیاهی و ۲ هزار و ۳۰۰ گونه انحصاری است، گفت: سالانه بیش از ۸۰ میلیون تن انواع محصولات زراعی در ۱۲ میلیون هکتار عرصه زراعی کشور تولید می شود که بیش از ۹۸ درصد هسته های اولیه بذور اصلاح شده مورد استفاده در این اراضی توسط تات تولید می شود.

سرپرست پژوهشگاه بیوتکنولوژی کشاورزی ایران افزود:‌ ۸۴ درصد واکسن های مصرف پزشکی، ۹۳ درصد واکسن های مصرف دامی، ۳۲ درصد واکسن های مصرف طیور و ۵۰ درصد سرم های درمانی کشور به ارزش ۴۰۰ میلیون دلار توسط محققان سازمان تات تولید می شود.

ایران جزو ۱۰ کشور برتر دنیا در تولید فرآورده های دامی است

مردی با بیان اینکه ایران جزو ۱۰ کشور برتر دنیا در تولید فرآورده های دامی است، تصریح کرد: سالانه حدود ۱۸ تا ۲۰ میلیون تن شیر، عسل، تخم مرغ، ماهی و گوشت قرمز در کشور تولید می شود.

وی گفت: محققان پژوهشگاه بیوتکنولوژی ایران پس از ۷۰ سال موفق شدند بذر سیب زمینی عاری از ویروس را تولید کنند که در این زمینه ایران از واردات این بذر بی نیاز شده است .

مردی بیان کرد: اکنون سالانه ۴.۶ میلیون تن سیب زمینی در کشور تولید می شود که تضمین پایداری تولید سیب زمینی سالانه به ارزش ۹۰۰ میلیون دلار است.

وی با بیان اینکه سامانه پدافندی برای مقابله با اگرو بیوتروریسم نیز توسط پژوهشگاه بیوتکنولوژی راه اندازی شده است ، افزود: با راه اندازی این سامانه پس از سال ها درگیری باغات لیموی کشور به بیماری جاروی جادوگر کنترل شد.

مردی تصریح کرد: همچنین این پژوهشگاه رتبه ۷۰ جهان در میان سازمان های و مراکز تحقیقاتی کشاورزی و رتبه ۶۳ دستاوردهای تحقیقاتی و رتبه ۷۲ از نظرنوآوری در بخش کشاورزی را به خود اختصاص داده است.

بزرگترین ذخیره ژنتیکی گندم، عدس و نخود دنیا در پژوهشگاه بیوتکنولوژی

مشاور عالی رییس تات بزرگترین ذخیره ژنتیکی گندم، عدس و نخود را متعلق به این پژوهشگاه دانست و گفت: اگر تغییرات اقلیمی در دنیا پیش بیاید این ذخایر در ایران است.

وی افزود اکنون ایران با ۸۶ میلیون نفر جمعیت سالانه ۱۲۵ میلیون تن تولید محصولات کشاورزی دارد .

همترازی الگوی تولید محصولات کشاورزی ماموریت وزارت جهاد کشاورزی

مردی با بیان اینکه همترازی الگوی تولید محصولات کشاورزی مبتنی بر ظرفیت های اکولوژیکی سند ملی و دانش بنیان امنیت غذایی پایدار از ماموریت های وزارت جهاد کشاورزی است، ادامه داد: در همین راستا افزایش اثربخشی و ضریب نفوذ دانش و فناوری (هوش مصنوعی) را در برنامه داریم که به همین منظور۴۶ مزرعه نوآوری ایجاد و فعال سازی شده که این عدد تا پایان سال به ۱۵۰ مزرعه افزایش خواهد یافت.

سرپرست پژوهشگاه بیوتکنولوژی کشاورزی ایران اضافه کرد: ۱۰۴ مزرعه جدید شامل ۳۰ واحد زراعت، ۱۵ واحد شیلات و چهار واحد منابع طبیعی، ۳۰ واحد باغبانی و ۲۵ واحد تولید دامی توسط این پژوهشگاه در کشور تاسیس شده است.

وی گفت: از ابتدای سال گذشته تاکنون نیز تعداد شرکت های دانش بنیان و فناور این پژوهشگاه از ۹۲۹ شرکت به یک هزار و ۲۶۵ شرکت افزایش یافته است.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار استان‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha