واکسن‌های حاوی ام آر ان ای دیگر نیازی به سرمایش شدید ندارند

تهران - ایرنا - محققان موفق به ساخت نانوذرات لیپیدی شدند که در آینده برای حفظ و نگهداری واکسن‌های ام آر ان ای (mRNA) دیگر نیازی به سرمایش شدید نیست.

به گزارش گروه علم و آموزش ایرنا، در بسیاری از واکسن ها برای تحریک پاسخ ایمنی در بدن، میکروب ضعیف یا غیرفعال را وارد بدن می کنند ولی واکسن mRNA که نوع جدیدی از واکسن ها برای محافظت در برابر بیماری های عفونی هستند، به سلول ها می آموزند که چگونه پروتئینی بسازند که باعث ایجاد پاسخ ایمنی در داخل بدن شود. این پاسخ ایمنی که آنتی بادی تولید می کند، همان است که در صورت ورود ویروس واقعی به بدن ما را از ابتلا محافظت می کند.

یک نوع از واکسن های ضد کرونا برپایه ام آر ان ای است که برای ساخت آن، بخش کوچکی از کد ژنتیکی ویروس گرفته می شود و وارد کردن آن به بدن انسان به دستگاه دفاعی بدن می آموزد که برای مقابله با این ویروس، ایمنی لازم را ایجاد کند.

از آنجا که mRNA شکننده است، واکسن برپایه ام آر ان ای باید در دمای بسیار پایین نگهداری شوند تا از تخریب آن جلوگیری شود، واکسن برپایه ام آر ان ای باید در دمای حدود منفی ۷۰ درجه سانتیگراد نگهداری شود.

محققان شرکت سران بیو ساینس و دانشگاه‌های پوردو و پرینستون در آمریکا به تازگی با همکاری دانشگاه و صنعت در حال توسعه فرمولاسیون‌های جدید و فرآیندهای تولید سیستم‌های تحویل واکسن ام آر ان ای هستند که در برخی واکسن‌های ضدکرونا استفاده می‌شود.

واکسن‌های مبتنی بر mRNA که در همه‌گیری کرونا بسیار به کمک مردم آمدند، نیاز به نگهداری در دماهای بسیار پایین دارند.

کیت ریستروف از محققان دانشگاه پوردو در آمریکا درمورد این دستاورد گفت: این واکسن‌ها در دوران کرونا در یخ نگهداری و به‌صورت کمی یخ‌زده در سراسر جهان حمل و نقل شدند. این شرایط ایده‌آل برای زنجیره تأمین، ثبات واکسن و ذخیره‌سازی آن نیست.

باتوجه به سختی تامین سرمایش شدید برای نگهداری این واکسن ها، ریستروف و رابرت پرودوهوم از دانشگاه پرینستون، اقدام به ساخت نانوذرات لیپیدی کردند که در دمای اتاق نیز پایدار هستند. آزمایشگاه رابرت پرودوهوم فناوری اختلاط مورد استفاده برای تولید نانوذرات لیپیدی در واکسن ضدکرونای فایزر را توسعه داد.

واکسن‌های حاوی ام آر ان ای دیگر نیاز به سرمایش ندارند

شرکت سران بیو ساینس (Serán Bioscience LLC) در اورگان آمریکا توسعه فرآیند و پشتیبانی تولید این فناوری را به‌عهده گرفته است.

براساس گزارش تارنمای دانشگاه آمریکایی پوردو (Purdue university)، محققان از واکسن ضدکرونا به‌عنوان مدل استفاده می‌کنند، اما روش‌های آنها باید برای نانوذرات لیپیدی حاوی mRNA که برای سایر مصارف درمانی طراحی شده‌اند، نیز کاربرد داشته باشد. واکسن‌های مدرنا و فایزر اولین گزینه‌های درمانی بودند که از نانوذرات لیپیدی برای ارائه واکسن ام آر ان ای (mRNA) استفاده کردند، اما مشکل در ذخیره‌سازی و نگهداری آنها بود که باعث کاهش اقبال از سوی بازار بود. از نظر بازار بهتر است محصولی تولید شود که بتواند در دمای یخچال یعنی بین ۴ تا ۶ درجه از آن نگهداری کرد.

ریستروف گفت: ما نگران ثبات mRNA در محصول هستیم، محصولی که در فرمولاسیون یخ‌زده یا مایع قرار دارد. از آنجایی ام آر ان ای یک مولکول بسیار شکننده است، تمایل به تجزیه شدن دارد. باید اطمینان داشته باشیم که نانوذراتی که ام آر ان ای را در خود نگه می‌دارند، پایدار باقی می‌مانند. آنچه که تولید می‌شود باید تا رسیدن به مقصد دست‌نخورده باقی بماند.

این گروه نانوذرات لیپیدی ساخته که به صورت کلوئید هستند. آنها در آب به حالت تعلیق درآمده و حل نمی‌شوند. این نانوذرات را می‌تواند با یک فرآیند مقیاس‌پذیر خوب به‌صورت پودر در آورد و مجددا آن را به آب اضافه کرد در حالی که محصول پایداری اولیه خود را حفظ می‌کند.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار علم و آموزش

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha