سرمازدگی با سیب صادراتی مراغه چه کرد؟

مراغه- ایرنا- مدیر جهاد کشاورزی مراغه گفت: باغات سیب شهرستان در پی ۲ مرحله سرمای دیرس بهاره، دچار خسارت شد و حجم تولید این محصول با کاهش محسوس نسبت به سال زراعی گذشته به ۸۵ هزار تن رسید. 

«سعید خیراندیش» روز شنبه در گفت‌وگو با خبرنگار ایرنا افزود: متوسط عملکرد این باغات به هیچ وجه با سال‌های قبل قابل مقایسه نیست و حدود ۱۷ تن در هکتار برآورد شد.

وی اضافه کرد: مساحت کل باغات مراغه ۲۲ هزار هکتار است که ۱۵ هزار هکتار آن به محصول سیب اختصاص دارد و در اثر سرمای دیررس بهاره روزهای ۱۱ و ۱۲ فروردین سال جاری، حدود ۶۵ درصد از این باغات به میزان ۹۰ تا ۱۰۰ درصد دچار سرمازدگی شد.

۸۵ هزار تن سیب در مراغه تولید شد
باغات سیب مراغه

به گفته «خیراندیش» پنج هزار هکتار از باغات سیب که در ۱۱ و ۱۲ فروردین ماه دچار سرمازدگی نشده بود نیز طی روزهای پس از آن خسارت دید و به میزان حدود ۲۰ درصد دچار سرمازدگی شد.

وی با اشاره به اینکه حدود ۱۰ درصد از سیب تولیدی شهرستان زیردرختی و دارای مصرف صنعتی است، اضافه کرد: ۱۰ درصد دیگر نیز به عنوان سیب درجه سه در انبارهای معمولی ذخیره شده و پیش‌بینی می‌شود مابقی تولید این محصول به میزان ۶۵ هزار تن در سردخانه‌های شهرستان ذخیره شود.

مدیر جهاد کشاورزی مراغه گفت: علاوه بر ۶۵ هزار تن از محصول سیب شهرستان که در سردخانه‌های شهرستان ذخیره‌سازی می‌شود، حدود ۵ هزار تن از محصول سیب شهرستان‌های همجوار هم به سردخانه‌های مراغه انتقال می‌یابد.

«خیراندیش» پیش‌بینی کرد که امسال ۴۶ درصد از کل ظرفیت سردخانه‌های این شهرستان پر شود و کاهش تولید سیب به سردخانه‌داران نیز خسارت وارد کرده است.

به گزارش ایرنا مدیر جهاد کشاورزی مراغه سال گذشته و در آیین جشنواره سیب مراغه گفته بود که در سال ۱۴۰۰ حدود ۳۳۰ هزار تن سیب در این شهرستان تولید شده بود اما در سال ۱۴۰۱متوسط تولید در هر هکتار به دلیل بارندگی بی‌موقع و سرمای زودرس بهاره به ۱۹ تن در هر هکتار و حجم تولید به ۲۷۰ هزار تن کاهش یافت.

به گفته «خیراندیش» ۱۲۰ هزار تن از سیب درجه یک و لوکس این شهرستان طی سال گذشته در سردخانه‌ها ذخیره شد و ۸۰ هزار تن هم به صورت تازه‌خوری مصرف یا در مناطق روستایی انبار شد.

گفتنی است ۴۱ سردخانه در حال احداث و ۵۴ سردخانه فعال در این شهرستان وجود دارد و ظرفیت فعلی سردخانه‌های شهرستان ۱۵۷ هزار تن است که امسال حدود ۵۵ درصد از ظرفیت آنها خالی می‌ماند.

به گفته «خیراندیش» مجموع ظرفیت سردخانه‌های مراغه در ۲ سال آینده به بالای ۵۰۰ هزار تن می‌رسد در حالی که اکنون نیز این ظرفیت تکمیل نمی‌شود.

بسته‌بندی و سورتینگ نیاز واقعی سیب مراغه است

بسته‌بندی و سورتینگ نیاز واقعی سیب مراغه به شمار می‌رود اما تنها یکی از سردخانه‌های شهرستان از امکانات سورتینگ و بسته‌بندی، آن هم بر اساس وزن برخوردار است.

سیب مراغه اکنون توسط تجار اصفهانی و تهرانی خریداری و پس از سورتینگ در این شهرها به بازارهای داخلی و خارجی عرضه می‌شود؛ ضمن توجه به اینکه ۲۸ واحد صنایع تبدیلی در این شهرستان فعال است که پنج واحد آن هم به صورت کارگاهی در زمینه سیب فعالیت می‌کند.

پائین بودن بهره‌وری و تولید، بالا بودن هزینه‌های سموم و دفع آفات، سود پائین کشاورزان و آسیب‌زا بودن عوامل محیطی و اقلیمی همچون سرمازدگی و سایر عوامل موجب شده تا سود اندکی از این محصول نصیب مردم مراغه شود.

بر همین اساس مرکز رشد واحدهای فناور مراغه به عنوان بخشی از زیست‌بوم فناوری و نوآوری کشور نسبت به برگزاری اولین جشنواره رویش ایده فناورانه سیب مراغه طی آذر سال جاری اقدام کرده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha