۲۰ آبان ۱۴۰۲، ۱۲:۰۰
کد خبرنگار: 832
کد خبر: 85287133
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

اظهار نگرانی رئیس‌جمهوری قزاقستان از بحران قریب‌الوقوع آب در آسیای مرکزی

تهران- ایرنا- «قاسم ژومارت توکایف»، رئیس‌جمهوری قزاقستان در نوزدهمین مجمع همکاری‌های بین منطقه‌ای قزاقستان و روسیه با حضور همتای روسش از کمبود قریب‌الوقوع آب در آسیای مرکزی اظهار نگرانی کرد.

به گزارش روز شنبه ایرنا به نقل از خبرگزاری فرغانه، قاسم ژومارت توکایف تصریح کرد: کارشناسان پیش‌بینی می کنند که تا سال ۲۰۵۰، خشکسالی و سیل در آسیای مرکزی می تواند به کاهش شدید محصولات منجر شود و «وضعیت بحرانی» در بخش‌های کلیدی اقتصاد، به‌ویژه کشاورزی را تشدید کند. بخش کشاورزی ما بیش از ۶۰ درصد آب مصرف می کند.

توکایف تاکید کرد که برای کاهش خطرات کمبود آب نیاز به معرفی و بکارگیری گسترده فناوری های صرفه جویی در مصرف آب وجود دارد و این یک اقدام کاملاً ضروری و فوری است.

رئیس جمهور قزاقستان خاطرنشان کرد، در پاسخ به این چالش ها، این کشور شروع به نوسازی بخش آب کرد بطوریکه ساخت ۲۰ مخزن جدید و بازسازی حداقل ۱۵ مخزن موجود، نوسازی و دیجیتالی کردن بیش از ۳.۵ هزار کیلومتر کانال برنامه ریزی شده است.

به گفته وی، این امر امکان تامین دو کیلومتر مکعب آب اضافی را تا سال ۲۰۲۷ فراهم می کند.

رئیس دولت قزاقستان یادآور شد که پروژه های آب جدید در این کشور در حال توسعه است. همچنین، همراه با روسیه، یک نقشه راه واحد برای انجام تحقیقات در حوضه رودخانه های بزرگ - ایرتیش و اورال- در حال اجرا است.

توکایف با بیان اینکه چنین مشکل پیچیده ای را نمی توان با تلاش یک کشور حل کرد، گفت: این موضوع باید به طور مشترک و با در نظر گرفتن تعادل منطقی از منافع کشورهای منطقه مورد بررسی قرار گیرد. با استفاده از این فرصت، مایلم ابراز امیدواری کنم که مشارکت راهبردی ما با فدراسیون روسیه رویکرد متوازن را برای استفاده منطقی مشترک از منابع آبی به نفع مردم هر دو کشور تضمین کند.

او گفت که در مواجهه با چالش‌های جهانی بی‌سابقه، بیش از هر زمان دیگری برای قزاقستان و روسیه هماهنگی تلاش‌های مشترک برای تضمین امنیت غذایی مهم است.

توکایف افزود: موضع قزاقستان این است که برای تقویت امنیت غذایی جهانی، غذا، کود و بذر باید از تحریم های بین المللی مستثنی شوند.

وی تاکید کرد: قزاقستان و روسیه شرکا و متحدان راهبردی هستند. این کشورها بزرگترین تولیدکنندگان محصولات کشاورزی هستند و در بین ۱۰ پیشرو برتر جهان در صادرات غلات قرار دارند.

رئیس دولت قزاقستان عنوان کرد که در کشورش، طی پنج سال گذشته، حجم تولید ناخالص کشاورزی و صادرات محصولات کشاورزی نیز دو برابر شده و به حدود ۶ میلیارد دلار رسیده است. «محصولات کشاورزی ما به ۸۰ کشور جهان عرضه می شود. قزاقستان در فهرست جهانی امنیت غذایی در سال ۲۰۲۲ از بین ۱۱۳ کشور در رتبه ۳۲ قرار گرفت».

طی پنج سال آینده، قزاقستان قصد دارد تقریباً ۹۰۰ پروژه سرمایه گذاری در بخش کشاورزی را به ارزش ۲.۷ تریلیون تنگه (حدود ۶ میلیارد دلار) اجرا کند. توکایف گفت: اولویت تولید محصولات رقابتی، سازگار با محیط زیست و صادرات محور است که استانداردهای پیشرفته بین المللی از جمله استانداردهای حلال را داشته باشد.
به گفته وی یکی از وظایف راهبردی مجتمع کشت و صنعت قزاقستان تهیه بذر و واردات کودهای شیمیایی است.

ولادیمیر پوتین رئیس جمهوری روسیه و قاسم ژومارت توکایف، رئیس جمهور قزاقستان، پس از مذاکرات، بیانیه مشترکی را در آستانه امضا و همچنین برنامه عملیاتی برای همکاری بین کشورها از سال ۲۰۲۴ تا ۲۰۲۶ را امضا کردند.

علاوه بر این، تفاهم نامه همکاری بین وزارتخانه های انرژی برای ساخت مشترک نیروگاه های حرارتی - نیروگاه حرارتی کوکشتاو، نیروگاه حرارتی سمی و نیروگاه حرارتی اوست-کامنوگورسک در قزاقستان امضا شد.

همچنین یادداشت تفاهم و همکاری در مورد مسائل بازرسی کار بین سرویس فدرال کار و اشتغال روسیه و وزارت کار و حمایت اجتماعی قزاقستان به امضا رسید.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار جهان

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha