محور دیدار آتی بایدن و شی؛ تجارت، تایوان و روابط نگران کننده دو کشور

تهران - ایرنا - «جو بایدن» رئیس جمهوری آمریکا و «شی جین پینگ» همتای چینی وی به عنوان سران دو اقتصاد بزرگ دنیا روز چهارشنبه این هفته در ایالت کالیفرنیا در نخستین دیدار رو در رو در سال جاری تا درباره تجارت، تایوان و روابط نگران کننده آمریکا و چین میلادی مذاکره خواهند کرد.

به گزارش روز شنبه ایرنا از آساهی شیمبون، کاخ سفید از هفته ها قبل درباره دیدار بایدن و شی روسای جمهوری آمریکا و چین در حاشیه اجلاس همکاری اقتصادی آسیا- اقیانوسیه در شهر سانفرانسیسکو ایالت کالیفرنیا پیش بینی هایی انجام داده بود.

کارین ژان-پیر دبیر مطبوعاتی کاخ سفید در بیانیه ای گفت سران دو کشور درباره اهمیت ادامه حفظ خطوط ارتباطی و چگونگی ادامه مدیریت مسئولانه رقابت و همکاری به ویژه در چالش های فراملی که بر جامعه جهانی تاثیر می گذارد به گفت و گو خواهند پرداخت.

وزیر امورخارجه چین نیز در بیانیه ای که دیروز منتشر شد اعلام کرد شی جین پینگ از روز سه شنبه تا جمعه برای شرکت در اجلاس همکاری اقتصادی آسیا- اقیانوسیه به دعوت جو بایدن به آمریکا سفر و در نشست چین-آمریکا نیز شرکت خواهد کرد.

دو مقام رسمی دولت آمریکا که پیش تر بدون ذکر هویت گزارش هایی در این باره منتشر کرده بودند نیز در مصاحبه با خبرنگاران به جزئیات بیشتری اشاره نکردند. هزاران نفر قرار است در تظاهراتی که در سانفرانسیسکو برگزار می شود طی این نشست شرکت کنند.

در همین حال جانت یلین وزیر خزانه داری آمریکا و هی لیفنگ معاون نخست وزیر چین روز جمعه در سانفرانسیسکو برای دومین روز مذاکرات، با هدف کاستن تنش میان دو کشور در ماه های اخیر دیدار کردند. وزیر خزانه داری آمریکا طی این دیدار تاکید کرد آمریکا به دنبال روابط اقتصادی سالم با چین است و از این کشور درخواست کرد سخت گیری هایی را درباره شرکت های خصوصی چینی و موسسات مالی که آمریکا معتقد است تحریم های بین المللی را برای تجارت با روسیه دور می زند اتخاذ کند. وی همچنین درباره کنترل های صادراتی چین بر روی گرافیت که ماده ای کلیدی در باتری های وسایل الکتریکی است ابراز نگرانی کرد.

جانت یلین که در ماه ژوئیه (تیر/ مرداد) به چین سفر کرده بود گفت برای سال آینده دعوت پکن را برای سفر به این کشور پذیرفته است.

یکی از مقامات آمریکایی با اشاره به اینکه شی جین پینگ از دوران جوانی که رهبر حزب کمونیست بود دیگر به سانفرانسیسکو سفر نکرده است افزود قرار نیست ملاقات های بایدن و شی زیاد باشد اما اگر دیداری صورت می گیرد به این معنا نیست که دیدگاه های متفاوت میان دو قدرت رفع شود. در عوض بایدن به دنبال مدیریت رقابت و جلوگیری از خطر مناقشه و ضمانتی برای باز بودن کانال های ارتباطی است. تفاوت ها در روابط پیچیده آمریکا و چین سال گذشته بیشتر شد. پکن به شدت در برابر کنترل های جدید صادراتی آمریکا بر روی تکنولوژی پیشرفته واکنش نشان داد. بایدن دستور ساقط کردن بالون چینی بر فراز آمریکا را صادر کرد و چین از توقف تسائی اینگ ون رئیس اجرایی تایوان در آمریکا خشمگین شد.

از سوی دیگر جو بایدن نیز شی جینپینگ را برای استفاده از نفوذش درباره کره شمالی در بحبوحه افزایش تنش ها درباره سرعت گرفتن آزمایش های موشکی بالستیک کره شمالی و تامین تجهیزات و مهمات جنگی مسکو توسط پیونگ یانگ در جنک اوکراین تحت فشار قرار داد.

دیدار پیشین بایدن و شی حدود یک سال قبل در حاشیه اجلاس گروه ۲۰ در بالی اندونزی بود. در آن دیدار که حدود سه ساعت به طول انجامید بایدن مستقیما با اقدامات خشونت آمیز چین درباره تایوان مخالفت و درباره مسائل مربوط به جنگ اوکراین صحبت کرد. شی نیز بار دیگر تاکید کرد مسئله تایوان موضوعی داخلی و خط قرمز چین است که می تواند بر روابط آمریکا و چین تاثیر بگذارد.

برپایه سخنان وزیر امورخارجه چین این بار دیدار بایدن و شی با تمرکز بر ارتباطات عمیق بر مسائل راهبردی، کلی و جهت دار در روابط چین و آمریکا در کنار مسائل مهمی که بر صلح و توسعه جهان تاثیر دارند خواهد بود. این دیدار در حالی برگزار می شود که سالی با احتمال و امکان روابط پر تنش پیش روی دو کشور است چرا که تایوان در ماه ژانویه انتخابات خود را برگزار خواهد کرد و آمریکا نیز برای برگزاری انتخابات ریاست جمهوری نوامبر سال آینده آماده می شود. بدین ترتیب دولت بایدن تلاش کرده است تا برای چین مشخص کند تا چه اندازه هرگونه اقدامی که نشانگر دخالت در انتخابات ۲۰۲۴ باشد منجر به نگرانی های جدی از سوی آمریکا می شود. از سوی دیگر رئیس جمهوری آمریکا در تلاش است تا ارتباطات ارتش با ارتش را که پکن پس از سفر مناقشه برانگیز نانسی پلوسی رئیس مجلس نمایندگان آمریکا در اوت ۲۰۲۲ به تایوان از آن عقب نشست را بازسازی کند.

ماه گذشته ارتش آمریکا ویدئویی منتشر کرد که در آن نشان می داد جنگنده چینی نزدیک ۳ متری بمب افکن آمریکایی B-۵۲ بر فراز دریای جنوبی چین پرواز کرده بود و ممکن بود منجر به تصادفی شود. به علاوه در مسائلی که میان فیلیپین و چین و مسدود کردن عبور و مرور کشتی های فیلیپین از سوی ناوگان چین نزدیکی جزیره شائول در دریای جنوبی اتفاق افتاده است، آمریکا صریحا اعلام کرد به تعهدات خود با فیلیپین پایبند است.

باوجود این هزاران نفر قرار است طی این اجلاس در سانفرانسیسکو درباره تغییرات اقلیمی، جنگ اسرائیل و فلسطین و سایر مسائل تظاهراتی برگزار کنند.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار جهان

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha