فیلم| احداث سرشاخه‌گیر نیاز روز رودخانه‌های غرب مازندران

نوشهر- ایرنا- مهرداد خزایی پول مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری غرب مازندران روز جمعه در گفت و گوی اختصاصی با ایرنا اظهارداشت: احداث بند مشبک سرشاخه گیر در رودخانه این منطقه برای جلوگیری از شتاب سیلاب و جمع آوری چوب آلات میسر رودخانه ها نیازمند اعتبار کافی است.

به گزارش ایرنا، در شهرستان های غرب مازندران ۳۴ رشته رودخانه جریان دارد که حدود ۱۴ شمار آن طغیانی است، وقوع سیلاب سالانه میلیاردها ریال بر تاسیسات، مزارع و واحدهای مسکونی شهری و روستایی این منطقه خسارت وارد می کند، آخرین این مورد سیزده آبان سال جاری در شهرستان های عباس آباد و چالوس و نور حادث شده است.

بندهای مشبک سرشاخه گیر یکی از موثرترین سازه‌های مدیریت سیلاب در حوزه‌های آبخیز جنگلی شمال کشور به شمار می رود که با کارکرد مناسب، نقش مطلوبی در فیلتر کردن سیلاب، کنترل مواد محموله و بار جامد همراه سیل به ویژه کُنده ها و پایه های ریشه کن شده و سرشاخه درختان جنگلی و نیز ترسیب آبرفت ها و بار بستر مسیل ها دارد.

این مقام مسوول در حوزه آبخیزداری ادامه داد: سازه‌های مشبک سرشاخه‌گیر با جلوگیری از انسداد معابر سیلاب و حفظ ظرفیت آبگذری پل‌ها، کانال‌ها و مسیل‌ها، عامل مهمی در کاهش خسارات سیل در پایین دست، به ویژه در مسیرهای عبوری سیلاب از کانون‌های جمعیتی شهری و روستایی است.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار استان‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha