خرامه و سروستان فارس در مسیر صنعتی شدن؛ از ظرفیت‌ها تا چشم‌اندازها

شیراز-ایرنا- شهرستان سروستان با ۲۷ واحد فعال صنعتی و اشتغال مستقیم ۷۰۰ نفر و خرامه با تعداد ۹ واحد صنعتی با اشتغال ۱۰۰ نفر مقصد متولیان اقتصادی فارس در سفر اخیر آنها به شهرستان‌ها بوده‌اند؛ در این سفر ضمن بازدید از واحدهای تولیدی چشم‌اندازهایی برای توسعه اقتصادی مناطق یاد شده ترسیم شد.

به گزارش خبرنگار ایرنا، شهرستان خرامه یکی از شهرستان‌های فارس به مرکزیت شهر خرامه است که از شمال با ارسنجان، از شرق با بختگان، از شمال غربی با مرودشت و زرقان، از غرب با شیراز، از جنوب با سروستان و از جنوب شرقی با استهبان و فسا همسایه است و در فاصله ۷۵ کیلومتری از شرق شیراز قرار دارد.

ظرفیت‌های اقتصادی خرامه و سروستان

اقتصاد این شهرستان بر پایه کشاورزی خصوصاً برنج‌کاری و گندم و صیفی جات بوده که در سال‌های اخیر به دلیل خشکسالی و ایجاد سدهای متعدد در سر چشمه‌های رودخانه کر برنج‌کاری کنار گذاشته شده و کشاورزی در منطقه بسیار محدود شده‌ است.

در حال حاضر مسئولان ارشد استان در تلاش هستند تا این شهرستان را به سمت صنعتی شدن سوق دهند.

سروستان نیز از دیگر شهرستان‌های استان فارس واقع در ۸۰ کیلومتری شرق شیراز است که در ناحیهٔ مرکزی این استان واقع شده‌است؛ این شهرستان نیز به لحاظ اقتصادی، قطب بزرگ کشت محصولات باغی و زراعی همچون پسته و زیتون است و متولیان اقتصادی استان در تلاش هستند در کنار بهره‌گیری از این ظرفیت با توسعه و گسترش مراکز صنعتی و بهره‌برداری از منابع نفتی در آینده نزدیک، این منطقه را به یکی از کانون‌های عمده صنعت و انرژی کشور تبدیل کنند.

سفر استاندار و متولیان اقتصادی به این ۲شهرستان

اهمیت این ۲شهرستان در پیشبرد اهداف اقتصادی استان موجب شده که این مناطق به عنوان مقصد مسئولان فارس در سفرهای شهرستانی مورد توجه قرار بگیرند؛ اخیرا نیز استاندار فارس به همراه متولیان بخش اقتصادی سفری به این ۲شهرستان داشته است.

در این سفر که با همراهی مدیرکل صنعت، معدن و تجارت، نماینده مردم شهرستان‌های سروستان، خرامه و کوار، سرپرست فرمانداری سروستان، فرماندار خرامه و جمعی از رؤسای دستگاه‌های اجرایی صورت گرفته، برنامه‌های مختلفی از جمله جلسه شورای اداری، میز خدمت، دیدار با فعالان اقتصادی و سرمایه گذاران و همچنین بازدید از کارخانه گندله سازی آهن خرامه با هدف رفع موانع و حل مشکلات بنگاه‌های اقتصادی، طرح‌ها و واحدهای تولیدی انجام شده است.

خرامه و سروستان فارس در مسیر صنعتی شدن؛ از ظرفیت‌ها تا چشم‌اندازها

مدیرکل صمت در این سفر گفت: تاکنون تلاش و برنامه‌ریزی‌های مدون و منسجمی برای رُشد و توسعه فعالیت‌های تولیدی، تجاری، صادراتی، اقتصاد دانش‌بنیان، افزایش بهره‌وری و جذب سرمایه‌گذار در شهرستانهای سروستان و خرامه انجام شده است.

حمیدرضا ایزدی ادامه داد: در حال حاضر زمینه‌سازی برای افزایش اشتغال، ایجاد صنایع با ارزش افزوده بالا و دانش بنیان، رشد تولید و صادرات جهت ورود به بازارهای جهانی ضرورت دارد.

سروستان؛ ۲۷ واحد فعال صنعتی با اشتغال مستقیم ۷۰۰ نفر

وی در جریان بازدید استاندار فارس از طرح تولیدی شرکت گهر فرزانگان پارس خرامه گفت: طرح گندله‌سازی آهن خرامه با اعتبار ۱۰۰ هزار میلیارد ریال به ظرفیت ۲.۵ میلیون تن در سال با کاربرد تولید آهن خام درکوره بلند و تولید آهن اسفنجی ساخته می‌شود که برای بیش از ۴۳۰ نفر به طور مستقیم اشتغال ایجاد خواهد کرد.

به گفته ایزدی در حال حاضر شهرستان سروستان با تعداد ۲۷ واحد فعال صنعتی با اشتغال مستقیم ۷۰۰ نفر در عرصه تولید گام برمی‌دارد.

مدیرکل صمت افزود: همچنین در سروستان برای تعداد ۱۰۴ واحد با اشتغال پیش بینی شده ۲ هزار و ۲۷۵ نفر جواز تأسیس صادر شده است.

وی یادآور شد: در شهرستان سروستان تعداد ۱۵ معدن با ۱۰۵ نفر اشتغال فعالیت دارند، این شهرستان دارای تعداد یک هزار و ۸۵ فقره صنوف تولیدی، توزیعی، خدماتی، خدمات فنی همچنین تعداد ۹ اتحادیه و یک اتاق اصناف است.

خرامه؛ تعداد ۹ واحد صنعتی با اشتغال ۱۰۰ نفر

ایزدی افزود: در شهرستان خرامه تعداد ۹ واحد صنعتی با اشتغال ۱۰۰ نفر فعال است؛ همچنین در این شهرستان برای تعداد ۸۰ واحد با اشتغال پیش بینی شده ۳ هزار و ۶۸۹ نفر جواز تأسیس صادر شده است.

مدیرکل صمت فارس با بیان اینکه در شهرستان خرامه تعداد هفت معدن با ۶۴ نفر اشتغال فعالیت دارند، گفت: شهرستان خرامه دارای هزار و ۵۰۷ فقره صنوف تولیدی، توزیعی، خدماتی ، خدمات فنی همچنین تعداد هفت اتحادیه و یک اتاق اصناف است.

خرامه و سروستان فارس در مسیر صنعتی شدن؛ از ظرفیت‌ها تا چشم‌اندازها

استاندار فارس نیز در این سفر با بررسی مشکلات و اتخاذ تدابیر اساسی برای برطرف شدن موانع پیش روی فعالان اقتصادی در این ۲شهرستان، در خصوص شهرک صنعتی سروستان ۲ گفت: این شهرک افزون بر شهرستان سروستان برای شیراز هم بسیار دارای اهمیت است و با توجه به موقعیت این شهرک صنعتی و نزدیکی آن به مرکز استان، این شهرک می تواند مورد استفاده مشترک سروستان و شیراز قرار گیرد.

محمدهادی ایمانیه در رابطه با حل مشکلات شهرستان خرامه هم اعلام کرد: در مجموع سفر امروز ۲۲ مصوبه برای حل مشکلات شهرستان خرامه به دنبال داشت که با تکمیل مصوبات سفر اول و اجرای مصوبان سفر دوم، توسعه متوازن شهرستان خرامه شکل خواهد گرفت.

بدون شک مهمترین ثمره این سفرها بالابردن امید و اعتماد بین مردم است، سابقه سفرهای اول و دوم استاندار به شهرستان‌ها و بازدید از واحدهای تولیدی و استقبال گسترده فعالان اقتصادی از این سفرها حاکی از امیدواری آنها برای انجام کار و رفع مشکلات است.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار استان‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha