عملیات اجرایی طرح تولید آهن اسفنجی در بختگان فارس آغاز شد

شیراز-ایرنا- عملیات اجرایی طرح صنعتی آهن اسفنجی به روش گرم روز پنجشنبه با حضور سید رضا فاطمی امین وزیر صنعت ، معدن و تجارت در دهمورد آباده طشک شهرستان بختگان فارس آغاز شد، آیینی که وزیر صمت در آن اعلام کرد: ایران رتبه هفتم تولید فولاد در جهان را کسب کرده است.

فاطمی امین در این آیین افزود: امید است طرح در مدت زمان تعیین شده به بهره برداری برسد.

وزیر صنعت ، معدن و تجارت تصریح کرد: وضعیت ایران در جهان در حوزه فولاد بهبود یافته و ایران رتبه هفتم دنیا برای تولید فولاد را کسب کرده است، این در حالی است که پیش‌تر ایران رتبه ١٠ جهان را داشته است.

عملیات اجرایی طرح تولید آهن اسفنجی در بختگان فارس آغاز شد

فاطمی امین در خصوص تأمین نیروهای انسانی بومی در این طرح اقتصادی افزود: یکی از موضوعاتی که مورد توجه وزارت صمت است استفاده از نیروهای انسانی بومی در طرح‌های اقتصادی است از این رو انتظار می‌رود که در این طرح اقتصادی نیز از نیروهای بومی استفاده شود.
وزیر صمت در ادامه این سفر از طرح معدن مرمریت در جنوب باقر آباد بازدید کرد.
بنا بر اعلام رئیس سازمان صنعت ، معدن و تجارت استان فارس، طرح صنعتی آهن اسفنجی با مشارکت سرمایه‌گذار بخش خصوصی و با ظرفیت یک میلیون تن در سال و اعتبار ۴۰ هزار میلیارد ریال در زمینی به وسعت ۱۵۰ هکتار و زیربنا ۳۰ هکتار در شهرستان بختگان احداث می‌شود.
حمید رضا ایزدی افزود : براساس پیش‌بینی‌ها این طرح تولیدی تا پایان سال ۱۴۰۳ به مرحله بهره برداری خواهد رسید و برای ۲۳۰ نفر اشتغالزایی مستقیم خواهد داشت.
ایزدی با اشاره به کاربرد محصولات تولیدی این طرح در فولاد سازی ( شمش و بیلت فولادی ) اضافه کرد: ضرورت اجرای این طرح صنعتی در راستای تکمیل زنجیره درون استانی ، ایجاد اشتغال ، رفع محرومیت، ایجاد رونق اقتصادی، جلوگیری از خام فروشی، ایجاد ارزش افزوده و کمک به رشد اقتصادی هشت درصدی است.
ایزدی تصریح کرد: طرح صنعتی آهن اسفنجی از جمله طرح‌های بزرگی است که به لحاظ اقتصادی و ایجاد اشتغالزایی و کمک به پایداری تولید در راستای تکمیل زنجیره فولادی در سایر صنایع وابسطه استان فارس و استان های مجاور آن موثر خواهد بود.
وی به مزایای تولید آهن اسفنجی به روش گرم اشاره کرد ویاد آور شد : هزینه ساخت و راه اندازی پایین تر، نسبت به واحدهای مشابه، کاهش هزینه تعمیرات و نگهداری نسبت به واحد های مشابه، جلوگیری از خروج ارز، عدم وابستگی به تأمین خارج از کشور، مصرف آب کمتر، قابلیت ساخت و اجراء پلنت تولید آهن اسفنجی به روش گرم در ظرفیت های مختلف است.
رئیس سازمان صنعت ، معدن و تجارت استان فارس اظهار داشت : آهن اسفنجی، محصولی حاصل از احیای مستقیم سنگ آهن است که دارای عیار بالای آهن بوده و یکی از دلایل رواج آهن اسفنجی، کمبود ضایعات آهن و افزایش قیمت آن و مشکلات زیست محیطی است. لذا آهن اسفنجی جایگزین مناسبی برای ضایعات آهن بوده بنابراین می توان درصد بالایی از مواد اولیه جهت تامین ذوب مورد نیاز واحدهای فولادسازی را بجای استفاده از ضایعات، از طریق آهن اسفنجی تامین کرد.
آباده طشک در فاصله ۱۷۳ کیلومتری شمال شرق شیراز قرار دارد.

عملیات اجرایی طرح تولید آهن اسفنجی در بختگان فارس آغاز شد

وزیر صمت پنجشنبه با استقبال محمدهادی ایمانیه استاندار فارس در فرودگاه بین‌المللی شهید دستغیب شیراز و در آغاز سفری یکروزه وارد استان فارس شد.

فاطمی امین بعدازظهر پنجشنبه نیز نشستی با فعالان اقتصادی استان فارس خواهد داشت.

عملیات اجرایی طرح تولید آهن اسفنجی در بختگان فارس آغاز شد

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha