۱۸ آبان ۱۴۰۲، ۷:۲۴
کد خبرنگار: 1796
کد خبر: 85285413
T T
۵ نفر

برچسب‌ها

نقد و بررسی گردشگری الموت در یک محفل خلاقانه

قزوین - ایرنا - جمعی از فعالان گردشگری، دهیاران و مسوولان متولی استان قزوین در یک محفل دورهمی با موضوع توسعه زیست بوم صنایع خلاق و نوآور به نقد و بررسی گردشگری روستایی در منطقه رودبار الموت پرداختند.

به گزارش ایرنا، گردشگری روستایی یکی از مردمی ترین انواع گردشگری محسوب می‌شود که توانسته امروزه جایگاه ویژه‌ای را در رونق اقتصاد جوامع محلی و همچنین توسعه پایدار برعهده بگیرد.

روستاهای بخش رودبار الموت شرقی و غربی به لحاظ دارا بودن جاذبه‌های بکر طبیعی، چشم‌اندازهای متنوع، پوشش گیاهی و حیات جانوری، ویژگی‌های برجسته زیست‌محیطی و خلاصه اماکن و بناهای تاریخی همواره مورد توجه گردشگران داخلی و خارجی بوده است.

آنچه که در سال‌های گذشته و در بخش گردشگری این منطقه مورد غفلت قرار گرفته، نبودن برنامه منجسم در ارتباط بین ماهیت روستا و گردشگر بود که همین مساله سبب شده تا آن چنان که باید از ظرفیت‌های این حوزه به نحو مطلوبی استفاده نشود.

اما در دولت سیزدهم با ایجاد قرارگاه جهادی در وزارت کشور که به تدوین سند تحول روستایی و همچنین طرح تکام (توانمندسازی و کارآفرینی مردم پایه) منجر شد، کارهای مربوط به توسعه گردشگری روستایی روح تازه‌ای به خود گرفت و به برگزاری رویدادهای متنوعی در محافل رسمی و غیررسمی منجر شد.

در رویداد اخیری که تحت عنوان توسعه زیست بوم صنایع خلاق و نوآور در حوزه گردشگری روستایی استان قزوین با محور منطقه رودبار الموت برگزار شد، جمعی از صاحب نظران، فعالان حوزه گردشگری، دهیاران و مسوولان متولی در سرای سعدالسلطنه قزوین دور یکدیگر جمع شدند تا به شکلی خلاقانه و کارشناسی در مورد بسترها، ظرفیت‌ها، نقاط قوت و ضعف گردشگری این منطقه گفت و گو کنند.

گزارش پیش رو به صورت اجمالی جزییاتی از این رویداد را تشریح می‌کند:

نقد و بررسی گردشگری الموت در یک محفل خلاقانه

آلودگی نوری و دوری از اصالت‌ها، چالش حوزه گردشگری روستایی است

افسانه احسانی، فعال حوزه گردشگری و اکوتوریسم (طبیعت گردی) در این رویداد به نمایش صفحاتی اقدام کرد که به ظرفیت‌های گردشگری منطقه الموت مربوط می‌شد، وی با نمایش زنانی که لباس محلی و سربند داشتند، بیان کرد: ما در استان قزوین و در مناطق روستایی، به ویژه بخش رودبار الموت از پوشش‌های متنوعی برخوردار هستیم که یک ظرفیت بزرگ محسوب می‌شود.

وی اضافه می کند: علت بستن سربندها در بین زنان روستایی، نشان دهنده تاهل، غم و شادی، مسایل پزشکی و از همه مهمتر دوری از خودنمایی است، یعنی من سرم را می بندم تا از خودنمایی دور شوم که این موضوع حتی در کشورهای اروپایی نیز به شکل و شیوه دیگری دنبال می‌شود، ما امروز باید با دیدن این نوع پوشش‌ها بفهمیم که زنان روستایی قزوین با یک فرهنگ کهن و با قدمت بالا روبرو هستند.

احسانی ادامه می دهد که زنان طوایف چگینی در استان قزوین هنوز هم با این سربندها به مرکز شهر تردد دارند، در حالی که بیشتر زنان لرستان و خرم آباد این پوشش را امروز کنار گذاشته اند.

احسانی: روستاهای قزوین با آلودگی نوری مواجه است، موضوعی که نعمت تماشای آسمان شب را از گردشگر می گیرد.

این فعال حوزه گردشگری یکی از مشکلات اصلی در این بخش را مساله گردشگری روستایی را آلودگی نوری عنوان کرد و توضیح داد: آلودگی نوری سبب می‌شود تا آسمان زیبای روستا در نورهای متنوع گم شود، هرکسی که به جزیره بالی واقع در کشور اندونزی سفر کرده باشد، به خوبی می داند که دیدن شب و ستارگان آسمان یکی از جاذبه‌های گردشگری محسوب می‌شود، الان در استان قزوین و به خصوص بخش رودبار الموت این ظرفیت به شکل مطلوبی فراهم است، اما شدت نورهای بدون منطق مثل استفاده از پروژکتورها اجازه نمی‌دهد این ظرفیت مورد استفاده قرار گیرد.

احسانی ادامه داد: در روستای هیر واقع در بخش رودبار الموت غربی زنان و دخترانی وجود دارند که از وسایل بسیار ساده در راستای امورات منزل استفاده می‌کنند، فرزندان آنان هم به لباس محلی والدینشان عادت کرده‌اند و هرگز از آن دوری نمی‌کنند، ما باید در فضای مجازی به این نکات بپردازیم و آن را تشریح کنیم، اما متاسفانه جای کارهای درست و منطقی، بلاگرها در این حوزه وارد شده‌اند و همه نیز شبیه یکدیگر رفتار می‌کنند.

این فعال صنعت اکوتوریسم با بیان اینکه مدرنیته باید از اصالت الگو بگیرد، ادامه داد: ما در استان قزوین کلی مربی و آموزشگاه داریم، که همگی آنها محصولاتی تولید می‌کنند که هیچکدام ارتباطی به اصالت کهن استان ندارد، یادمان باشد که هنر خطاطی و خوشنویسی از اصالت‌های این استان‌ است و همه ما وظیفه داریم برای بدرقه میهمانان خارجی حتما یک سوغاتی، حتی به مقدار کوچکی از هنر خوشنویسی هم باشد به آنها هدیه دهیم.

نقد و بررسی گردشگری الموت در یک محفل خلاقانه

طرح تکام می‌خواهد مردم روستا تصمیم گیرنده حوزه گردشگری باشند

مدرس و مشاور طرح هادی روستایی و آموزش دهیاران استان قزوین نیز از دیگر حاضران این رویداد بود که با تشریح تاریخ طرح‌های توسعه روستایی از ۱۳۱۶ تاکنون به اهمیت نظام برنامه ریزی پرداخت.

شیرین عزیزی اظهار کرد: نظام برنامه ریزی توسعه در هر کشوری برگرفته از رویکردهای متعدد و پارادایم (الگو) علمی، اجتماعی و اقتصادی است که البته تحولات جهانی نیز بر این برنامه ریزی تاثیر دارند.

وی معتقد است: طرحی که امروز تحت عنوان تکام (توانمندسازی و کارآفرینی مردم پایه) نام دارد، می خواهد با ۱۶ نظام مختلف به توسعه روستایی بپردازد که یکی از این نظام‌ها بحث توسعه گردشگری است.

عزیزی یادآور شد: این طرح برخلاف گذشته که طرح توسعه روستایی از مدیران و مسوولان و از بالا دست تنظیم و برای روستاییان تدوین می‌شد، این بار در نظر دارد از دل روستا و توسط مردم و روستاییان کار توسعه روستا را به انجام برساند.

کارشناس دفتر امور روستایی و شوراهای استانداری قزوین نیز در ادامه این رویداد، نقشه ای از گردشگری روستایی نمایش داد که برروی آن نقاطی با جاذبه های گردشگری در منطقه رودبار الموت علامت گذاری شده بود.

بهزاد هدایتی بیان کرد که الموت به ۲ بخش غربی و شرقی تقسیم می شود و هدف از ترسیم این نقشه، نمای کلی از ویژگی و جاذبه‌های طبیعی روستاهای این منطقه است تا دهیاران، روستاییان و گردشگران بیش از گذشته با ظرفیت‌های منطقه آشنا شوند.

نقد و بررسی گردشگری الموت در یک محفل خلاقانه

راهنماهای گردشگری در حوزه تولید محتوا ضعیف عمل کرده‌اند/کارهای فرهنگی در روستا متولی ندارد

دهیار روستای اندج از توابع بخش رودبار الموت شرقی در این رویداد با بیان اینکه طی چند سال گذشته از اقدامات مسوولان دلسرد شده است، گفت: الان باید از خودمان بپرسیم که کدام دستگاه در روستاها کار فرهنگی می‌کند؟ ما هنوز یک متولی برای کارهای فرهنگی در روستاها نداریم و متاسفانه همه چیز بر محور عمرانی متمرکز شده است.

مظفری: اصالت‌ها و خرده فرهنگ‌هایی که از آن‌ صحبت می کنیم باید حفظ شود و برای حفظ آن نیازمند کارهای فرهنگی هستیم.

مجتبی مظفری اضافه می کند: این اصالت‌ها و خرده فرهنگ‌هایی که از آن‌ صحبت می کنیم باید حفظ شود و برای حفظ آن نیازمند کارهای فرهنگی هستیم، من الان سه سال است که دارم روی موضوعات فرهنگی تلاش می‌کنم تا بتوانم به یک نقطه مطلوب برسم.

وی با انتقاد از اینکه طرح تکام در همه استان‌ها اجرایی شده و استان قزوین در این حوزه عقب افتاده است، اظهار کرد: متاسفانه این استان فقط برروی صنعت تمرکز کرده و از مساله گردشگری روستایی مغفول مانده است، در حالی که بحث اکوتوریسم باید در روستاها گسترش یابد، ما حتی در خود میراث فرهنگی هم این موضوع را نداریم.

مظفری بر اجرای ضوابط عمرانی در راستای تثبیت موقعیت گردشگری در روستاها تاکید کرد و یادآور شد: مردمی که وارد روستاها می‌شوند وام می گیرند تا خانه بسازند، ما نیز حمایت می کنیم، تنها انتظار ما این است ضوابط را رعایت کنند و به ظرفیت های گردشگری روستایی آسیب نزنند.

این دهیار اضافه می کند: راهنماهای گردشگری در حوزه تولید محتوای مربوط به توسعه گردشگری روستایی ضعیف عمل کرده‌اند و در عوض بلاگرها جای این افراد را گرفته اند و با کارهای ضد فرهنگی خود متاسفانه حتی مورد استقبال مردم نیز قرار دارند.

نقد و بررسی گردشگری الموت در یک محفل خلاقانه

نان شهری جای نان محلی را در سفره روستاییان گرفته است

دهیار روستای آکوجان نیز به ظرفیت‌های گردشگری روستایی در بخش رودبار الموت پرداخت و بیان کرد: الموت همانطور که از اسمش پیداست از جاذبه‌های طبیعی بالایی برخوردار است، ما قبلا در یک همایش پرسیدیم که الموت چندتا زبان و گویش دارد؟ کسی نتوانست پاسخ دهد، اما من می گویم که در همین منطقه الموت بیشتر از اقوام کل استان قزوین اقوام متعدد در آن نهفته است.

رمضانی: در روستاهای الموت پوشش‌های متفاوتی را در بین زنان شاهد هستیم، در روستای آکوجان و تلاتر که کنار هم قرار دارند، پوشش زنان با یکدیگر فرق دارد.

روح الله رمضانی تصریح کرد: در منطقه الموت، کرد کرمانج داریم که در روستای لات سکونت دارند، همچنین ۱۶ روستای الموت دارای اقوام مراقی هستند که گویش آنها تاتی است، خیلی از الموتی‌ها نیز این موارد را نمی‌دانند و باید برای جامعه معرفی شود.

وی ادامه داد: در روستاهای الموت پوشش‌های متفاوتی را در بین زنان شاهد هستیم که به عنوان مثال در روستاهای آکوجان و تلاتر که کنار هم قرار دارند، پوشش زنان با یکدیگر فرق دارد، تنوع پوشش در روستاهای الموت باعث شده تا شاهد برخی البسه مثل پول جلیقه و پول کلاه باشیم (جلیقه‌ یا کلاهی که پول دوزی شده باشد)، همچنین برخی از لباس زنان روستاهای الموت شبیه تالشی‌ها است؛ متاسفانه یکسری از مسوولان کلان کشوری در مورد پوشش و سبک زندگی روستایی اظهار نظر می‌کنند، درحالی که اظهار نظرهای غیر کارشناسی و از راه دور فقط تاریخ و فرهنگ روستایی را از بین می برد.

رمضانی با بیان اینکه امروز نان محلی روستا از بین رفته و نان شهری جایگزین آن شده است، گفت: امروز نان‌هایی که در شهر پخت می‌شود در سفره های روستایی وارد شده است، به نظرم نانوایی باید همان نان محلی را بپزند و در سفره مردم روستا قرار دهند.

نقد و بررسی گردشگری الموت در یک محفل خلاقانه

گردشگر نباید با درب بسته اماکن تاریخی روبرو شود/نیازمند تقویم گردشگری هستیم

یک راهنمای گردشگری در این جمع با تاکید بر اینکه استان قزوین به تبلیغات بهتری برای جذب گردشگری نیاز دارد، اظهار کرد: اگر من بخواهم به شهری سفر کنم از اینترنت جستجو می کنم تا جاذبه های آن شهر را ببینم، شما قزوین را در اینترنت جستجو کنید، برای شما در هر صفحه ۱۰ تا جاذبه گردشگری می آورد، اما آیا گردشگر می تواند از همه این جاذبه ها بازدید کند؟

لیدا علی نژاد اضافه کرد: خیلی از سفرهای امروز انفرادی شده که اصلا فایده ای ندارد، البته این میراث دوران کرونا است که همچنان باقی مانده و باید این رویه تغییر کند، اما به هرحال ما باید تجربه گردشگر را به گونه ای رقم بزنیم که باز هم به قزوین برگردد، ما به جای پرداختن به نوع جاذبه گردشگری نیازمند تبلیغات دهان به دهان هستیم که برای ما گردشگر جذب کند، یعنی گردشگر بعد از اینکه از قزوین رفت، برای دیگران تعریف و تمجید کند تا دیگران نیز برای سفر به قزوین ترغیب شوند.

وی در ادامه از بسته بودن درب اماکن تاریخی و گردشگری انتقاد کرد و گفت: آیا امروز گردشگر می تواند برود آب انبارها را ببیند، خیر! خبر جهانی شدن سرای سعدالسلطنه همه جا پیچید، اما وقتی گردشگر می آید و با درهای بسته اماکن سعد السلطنه روبرو می شود دیگر هرگز به این شهر باز نمی گردد.

علی نژاد با بیان اینکه برای جذب گردشگر در منطقه الموت باید از تمام ظرفیت‌های طبیعی و زیستی آن بهره برد، خاطرنشان کرد: ما نیازمند به یک تقویم گردشگری هستیم تا گردشگر بتواند با یک زمان بندی مناسب از تمام ظرفیت های منطقه استفاده کند.

علی نژاد ادامه داد: در حوزه صنایع دستی الموت و همچنین آموزش جوامع محلی هم نیازمند کارهای بیشتری هستیم، چرا که تحول و آموزش جوامع محلی بسیار مهم است تا بتوانیم با روستاییان الموت برای جذب گردشگر همکاری و تعامل بیشتری داشته باشیم.

نقد و بررسی گردشگری الموت در یک محفل خلاقانه

منطقه هیر الموت باید به یک سایت کامل سنگنوردی تبدیل شود

رشوند: الموت اینقدر میوه و برنج ندارد که بخواهد در حوزه تولیدات کشاورزی تجاری سازی کند، اما جذب گردشگر ورزشی می تواند الموت را متحول کند.

سرپرست تیم سنگ نوردی و فعال گردشگری ورزشی در این رویداد با انتشار فیلمی از کوه‌ها و صخره‌های بلند مرتبه در حوالی روستای هیر سخنان خود را این گونه آغاز کرد: متاسفانه همه مباحث گفته می شود اما بحث گردشگری ورزشی در الموت مغفول مانده است، کوهنوردی، دره نوردی، سنگنوردی و اسکی در این سال های گذشته برای الموت گردشگران بسیاری جذب کرده که از نظرها پنهان است.

مجتبی رشوند ادامه داد: از سال ۹۵ که به دیواره‌های صخره‌ای هیر برخوردم، برای نخستین مرتبه یک صعود ذهنی ترسیم کردم، تا سال ۱۴۰۰ تلاش بسیاری انجام دادم تا گشایش مسیر صورت بگیرد، اما به خاطر نبود امکانات روند طولانی شد، تا اینکه از سال ۱۴۰۰ به بعد رویه را تغییر داده و بالاخره موفق شدیم.

وی با بیان اینکه منطقه هیر باید به یک سایت کامل سنگنوردی تبدیل شود، گفت: این منطقه دارای دیواره‌های بلند و کوتاه است، از طرفی پوشش گیاهی مناسب آن شرایط را برای اسکی بازان نیز فراهم آورده است، ما برای این مهم نیازمند توسعه زیرسازی هستیم تا بهتر بتوانیم این ظرفیت‌ها را به مخاطبان نشان دهیم.

رشوند در ادامه به تقاضای ۵۰۰ گردشگر ورزشی از نقاط مختلف ایران برای فعالیت در منطقه الموت اشاره کرد و یادآور شد: الموت اینقدر میوه و برنج ندارد که بخواهد در حوزه تولیدات کشاورزی تجاری سازی کند، اما جذب گردشگر ورزشی می تواند الموت را متحول کند.

نقد و بررسی گردشگری الموت در یک محفل خلاقانه

بدون همراهی مردم الموت هرگونه طرح و اقدام در حوزه گردشگری بی فایده است

کارشناس اداره نظارت بر حوزه گردشگری در اداه کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی قزوین با بیان اینکه تمامی حاضران در این نشست منصوب دولتی هستند و جای مردم واقعی خالی است، بیان کرد: ما اول از همه باید به این نتیجه برسیم که روستاییان تکلیف حوزه گردشگری را در روستاهای خود مشخص کنند، هنوز کلبه سوییسی روستای اوان در بین جوامع محلی موفق نبوده است.

جلالی: ما نباید اینگونه فکر کنیم که همه روستاها طالب جذب گردشگر هستند.

مرضیه جلالی اضافه می کند: تا زمانی که مردم محلی را با خودمان همراه نکنیم، هرگز نمی توانیم در هیچ طرحی موفق باشیم، ما نباید اینگونه فکر کنیم که همه روستاها طالب جذب گردشگر هستند، بنابراین پیشنهاد می‌دهم هر کدام از دهیارها به اتفاق شورا و مردم خودشان اولویت گردشگری روستاهای خود را مشخص کنند، بعد از اینکه موارد شناسایی شدند می توانیم با کمک معاونت عمرانی استانداری برروی آن برنامه ریزی کنیم.

وی تصریح کرد: امروز دهیاران در مورد گردشگری روستایی نظر می‌دهند، خب به هرحال دهیار منصوب استانداری است، درحالی که جای حرف مردم در این میان خالی است و نمی توان در مورد همه موارد با قاطعیت سخن گفت.

جلالی با بیان اینکه تلاش مجموعه دستگاه‌های دولتی بدون حضور و همراهی مردم بی نتیجه می ماند، خاطرنشان کرد: من به عنوان یک دولتی این را عنوان می کنم که جای مردم در همه مباحث و حوزه های گردشگری خالی است و باید از نظرات جوامع محلی نیز بهره برد.

نقد و بررسی گردشگری الموت در یک محفل خلاقانه

حرکت به سمت تنوع گردشگری و استفاده از کارهای خلاقانه ضروری است

مدیر گروه توسعه پایدار و امور فناوری سازمان جهاد کشاورزی استان قزوین نیز در این رویداد بیان کرد: همه ما کلی پایان نامه در حوزه گردشگری داریم، پایان نامه خود من مربوط به منطقه الموت است، اما مساله اینجاست که موضوع توسعه گردشگری روستایی با طرح و پایان نامه به سرانجام نمی‌رسد.

آزیتا اسدی بر استفاده از تنوع جاذبه‌های گردشگری تاکید کرد و گفت: ما یک چیزی داریم به نام تنوع زیستی، اگر یادتان باشد در کتاب زیست دوران دبیرستان که همه ما آن را پشت سر گذاشتیم بر این نکته تاکید داشت که ما باید همه تنوع‌های جانوری و گیاهی را در محیط داشته باشیم تا بتوانیم به سلامت زندگی کنیم، این موضوع در گردشگری نیز صادق است و برای رسیدن به نقطه هدف باید از همه ظرفیت‌ها و تنوع گردشگری بهره برد.

وی با انتقاد از اینکه با یک بوم‌گردی یکسان در تمامی نقاط استان قزوین، به ویژه الموت روبرو هستیم، ادامه داد: لزوم انجام کارهای خلاقانه و استفاده از تنوع گردشگری باید بیش از پیش مورد توجه باشد.

اسدی با بیان اینکه برای آینده گردشگری استان قزوین باید برنامه ریزی مدونی صورت پذیرد، اظهار کرد: امروز خیلی خوشحالم که مجموعه استانداری در نشست‌های مختلف مدام از گردشکری صحبت می کند، قبلا فقط صحبت از صنعت و موارد این چنینی بود و این ظرفیت باید به نحو مطلوب و با در نظر گرفتن تنوع موجود در نقاط مختلف استان با اهتمام پیگیری شود.

نقد و بررسی گردشگری الموت در یک محفل خلاقانه

مدیرکل دفتر امور روستایی و شوراهای استانداری قزوین نیز در این نشست با بیان اینکه این رویداد ظرفیتی را برای دهیاران و نمایندگان حوزه گردشگری فراهم می کند تا به توسعه گردشگری روستایی بپردازند، اظهار کرد: این رویداد با این هدف برگزار شده که فعالان حوزه گردشگری با یکدیگر بیشتر آشنا شوند تا بتوانند تصمیم گیری های موثرتری انجام دهند.

لیلا غریب ادامه داد: مسیرهای گردشگری در منطقه الموت با استفاده از ابزار ترسیم جغرافیایی جی آی اس مشخص شده و در آینده نزدیک امکان بهره برداری آن در فضای برخط مهیا است.

وی با بیان اینکه تمام کارهای صورت گرفته برای توسعه گردشگری در زیر مجموعه طرح تکام صورت می گیرد، تصریح کرد: بیشتر فعالان حوزه تکام افراد جهادی و مردمی هستند که اگر زیرساخت‌های مورد نیاز از طریق دستگاه‌های متولی فراهم شود، شاهد رونق بیشتر در حوزه گردشگری روستایی خواهیم بود، اما به طور کلی همچنان روستاهای الموت و هدف گردشگری با مشکلات روشنایی، امنیت و راه روبرو هستند که باید این مسایل مرتفع شود.

نقد و بررسی گردشگری الموت در یک محفل خلاقانه

جذب گردشگر برای قزوین نیازمند تولید محتوا است

معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری قزوین در این نشست بر لزوم ایجاد تولید محتوا در حوزه گردشگری استان قزوین تاکید کرد و گفت: چند صد سال قبل از این استان در نقشه های جغرافیایی تحت عنوان بحر قزوین یاد می‌شد، یعنی قزوین به قدری در یک نقطه استراتژیک قرار داشت که با نام یک دریاچه در تاریخ یاد می‌شد، اما حالا همه شهرت بین المللی، قطب سیاسی و فقاهت در منطقه، رو به فراموشی رفته است.

مهدی رجحانی با بیان اینکه باید داستان‌های خوبی از استان قزوین برای جذب گردشگر تعریف کرد، افزود: جذب گردشگر برای قزوین نیازمند تولید محتوا است و امروز هرکسی از هر ابزاری که دارد بایستی برای انجام این مساله مهم استفاده کند.

رجحانی: برای ساخت یک سریال بومی در مورد قزوین با شبکه سه سیما رایزنی کرده‌اند، همچنین برای ساخت چند مستند صحبت هایی شده است، اما واقعیت این است که رسانه در جامعه امروز فقط رسانه ملی نیست و هر فردی یک رسانه محسوب می‌شود.

وی تصریح کرد: مطالعاتی انجام شده مبنی بر اینکه چرا یک گردشگر خارجی به محض ورود به ایران استان اصفهان را برای سفر و گردشگری انتخاب می‌کند، نکته کلیدی این بود که گردشگر به خاطر داستان های موجود از اصفهان به این شهر می آید، بنابراین تعریف یک داستان درست از قزوین و تولید محتوای مناسب برای آن بدون شک به جذب گردشگر کمک خواهد کرد.

رجحانی به وجود داستان‌های متعددی در منطقه الموت اشاره کرد و یادآور شد: نقل داستان‌ها کار فعالان حوزه گردشگری است که باید در این حوزه فعال باشند، ما نیز به عنوان بخش دولتی یکسری کارهایی در بخش رودبار الموت غربی و شرقی انجام داده ایم که به وقت مناسب اطلاع رسانی می‌شود، با انجام این کارها به طور حتم تا چند سال آینده با هجوم گردشگر به این منطقه روبرو خواهیم شد، ضمن اینکه جاده قزوین - تنکابن نیز در حال تکمیل شدن است و به طور قطع تجربه‌های بی شماری را نصیب مردم این منطقه خواهد کرد.

این مسوول با تاکید مجدد بر تولید محتوای مناسب در رسانه‌ها این طور ادامه داد: ۱۴۰ برنامه توسط "ایران من" در رسانه ملی ساخته شده است که بیشتر آنها در مورد اقتدار تمدنی در استان‌های کشور است، جالب اینجاست که از قزوین فقط یک برنامه ساخته شده که اصلا به ظرفیت های گردشگری منطقه نیز اشاره نمی‌کند.

رجحانی تصریح کرد: ما باید تولید محتوا کنیم تا قزوین شناخته شود، مسوولان متولی برای ساخت یک سریال بومی در مورد استان با شبکه سه سیما رایزنی کرده‌اند، همچنین برای ساخت چند مستند صحبت هایی شده است، اما واقعیت این است که رسانه در جامعه امروز فقط رسانه ملی نیست و هر فردی می تواند خود یک رسانه باشد.

معاون عمرانی استاندار قزوین خاطرنشان کرد: امروز تمامی فعالان حوزه گردشگری بایستی جاذبه‌های ناب روستایی را پیدا کرده و آن را برجسته کنند، چون گردشگری عرصه‌ای است که رقابت محلی در آن معنا ندارد، بلکه منطقه‌ای است، یعنی اگر یک کارآفرین در روستا بتواند روی یک جاذبه گردشگری موفق عمل کند، کارآفرین دیگری را نیز در روستا موفق کرده است.

رجحانی یادآور شد: موضوع مهم دیگر، خلاقانه رفتار کردن است و نگاه متفاوت می تواند اثرگذار باشد، یکی از آسیب‌ها در حوزه کارآفرینی نبودن بلند نظری و دست دلبازی برای انتقال تجربه است که باید کارآفرینان و به خصوص فعالان حوزه گردشگری آن را مورد توجه جدی قرار دهند.

نیم نگاه:

برگزاری چنین رویدادهایی که بستر گفت و گو و انتقال دانش و تجربه را برای فعالان و متولیان حوزه گردشگری فراهم می‌کند، بیش از پیش برای استان قزوین ضروری است؛ یکی از راهکارهای مردمی کردن امورات و ورود مردم به عرصه برنامه ریزی تدارک چنین نشست‌هایی است که از اولویت‌های اساسی دولت سیزدهم محسوب می‌شود.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار استان‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha