طرح‌های آمایش شده دانش بنیان در استان‌ها مورد حمایت قرار می‌گیرد

یزد - ایرنا - معاون فناوری و نوآوری وزیر علوم، تحقیقات و فناوری گفت: طرح های آمایش شده دانش بنیان در استان‌ها مورد حمایت قرار می‌گیرد و آماده هر گونه همکاری در طرح‌های شاخص هستیم.

به گزارش ایرنا، سجاد محمدعلی‌نژاد چهارشنبه شب در ستاد نوآوری، فناوری و اقتصاد دانش بنیان استان یزد افزود: طرح هایی که توسط شرکت های فناور آمایش شده است در زمینه تسهیلات و دیگر حمایت ها پشتیبانی خواهد شد و آمادگی داریم این طرح ها به صورت پایلوت در برخی از استانها از جمله یزد اجرایی شود.

وی ادامه داد: استان یزد و همچنین شخص استاندار یزد با اقداماتی که انجام شده در بسیاری از شاخص های دانش بنیان برتر کشور است و برخی از پشتیبانی ها و حمایت هایی که به همت استاندار انجام می شود حتی در کشور هم هنوز اجرا نشده و بعد از یزد در دیگر نقاط کشور به عنوان الگو اجرا شد.

معاون فناوری و نوآوری وزیر علوم، تحقیقات و فناوری گفت: پارک علم و و فناوری یزد نیز جزو سه پارک برتر کشور است و در دانشگاه یزد نیز اقدامات بسیار خوبی در حوزه دانش بنیان انجام شده که از جمله طرح ربات های زیر دریایی که انتخاب و مورد پشتیبانی ما قرار خواهد گرفت و استان یزد در فناوری و دانش بنیان پیشرو است و آمادگی داریم در برنامه های پیشنهادی همکاری لازم و حمایت داشته باشیم.

.۱۰ هزار دانش آموز در پایه متوسطه اول مدارس یزد آموزش فناوری خواهند دید

معاون فناوری و نوآوری وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات نیز در این نشست گفت: ظرفیت استان یزد در حوزه اقتصاد دیجیتال بسیار خاص است و امروز نیز در همایشی که در دانشگاه یزد شرکت ها داشتیم با تعدادی از فعالین این عرصه دیدارهایی انجام شد و اتفاقات خوبی در یزد در حال رخ داددن است و در کمترین استانی این نیروی مستعد و برنامه راهبردی و کسب و کارهای اقتصادی موفق دانش بنیان را داریم.

میثم عابدی افزود: ما نیز در حوزه استعداد یابی و پرورش نیروی انسانی نسبت به آموزش دانش آموزی اقدام کردیم و حداقل ۱۰ هزار دانش آموز در پایه متوسطه اول در چندین مدرسه یزد آموزش خواهند دید همچنین برای مهارت افزایی و به روز شدن تجهیزات مدارس نیز حمایت هایی انجام خواهد شد.

وی ادامه داد: بخشی از تجهیزات را ما تامین می کنیم و انتظار داریم بخشی از تجهیزات هم کسب و کارهای استان تامین کنند که خوشبختانه برخی از شرکت ها پذیرفتند همچنین مقرر شد توسط اداره کل ارتباطات و فناروی اطلاعات یزد همه مدارس استان به اینترنت پرسرعت مجهز شود .

در جلسات ستاد فناوری استان ها باید حضور بخش خصوصی در اولویت باشد

دستیار معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان رئیس جمهوری در ساماندهی و توسعه زیرساخت‌های فناوری و نوآوری نیز در این نشست گفت: روند و نحوه تشکیل جلسات نوفاد (نوآوری و فناروی و اقتصاد دانش بنیان ) در یزد می تواند به عنوان الگو برای تمام استانداری های کشور اجرا شود .

محمدجواد صدری‌مهر اظهار داشت : از استاندار یزد تشکر می کنم که بدینگونه جلسات را تشکیل می دهد و اینکه بخش عمده ای از جلسه بخش خصوصی و شرکت های توانمد دانش بنیان هستند قابل تقدیر است و در بسیاری از استان ها فقط دولتی ها در این جلسات حضور دارند که در یزد برعکس است .

فرهنگ دانش بنیان باید در کشور جدی گرفته شود

رئیس هیئت عامل صندوق نوآوری و شکوفایی کشور نیز در این نشست گفت: فرهنگ دانش بنیان باید در کشور جدی گرفته شود و معیار ارزیابی مدیران نیز باید بر این اساس باشد و از استان یزد به عنوان استان پیشرو در فناوری کشور درخواست دارم دز این زمینه اقدام کرده و ارزیابی مدیران با این الگو باشد.

محمد صادق خیاطیان افزود: مقام معظم رهبری فرمودند که سهم دانش بنیان ها در اقتصاد باید به ۵ درصد برسد که دولت سیزدهم نیز در لایحه برنامه هفتم عدد ۷ درصد را پیشنهاد داد و توسط مجلس شورای اسلامی تصویب شد و البته نیار به برش استانی دارد .

وی ادامه داد: در سطح ملی طی برآوردی که داشته ایم سهم دانش بنیان ها حدود یک درصد است و تا رسیدن به این هدف که دستور مقام معظم رهبری و قانون نیز است برنامه ریزی نیاز دارد که اقدامات لازم در دست اقدام است و همکاری همه فعالین این عرصه را نیاز دارد

رئیس هیئت عامل صندوق نوآوری و شکوفایی کشور گفت: دو عامل توسعه در حوزه خورشیدی در فناوری خاص سیلیکون و پلی سیلیکون و همچنین عامل حوزه آبزی پروری که ۱۸ استان درگیر این زتجیره هستند به عنوان دو بخش اولویت دار در دستور کار ماست و استان یزد هم می تواند یک عامل توسعه را پیشنهاد داده و ما نیز هرگونه هنمکاری را خواهیم داشت.

خیاطیان ادامه داد: همه فعالیت ها باید با هم افزایی انجام شود و ظرفیت ها کنار یکدیگر قرار گرفته و یک یا دو کار بزرگ و منطقه ای انجام شود همچنین ۵ هزار میلیارد تومان در ۱۰ بانک تکلیف شد تا به دانش ینیان ها وام ۴ درصد ۴ ساله پرداخت شود .

وی افزود: متناسب با شعار امسال نیز بسته رشد تولید دانش بنیان ها تهیه شد و شرکت های دانش بنیانی که می توانند امسال دو برابر فروش محصول دانش بنیان داشته باشند مورد حمایت ما قرار گرفته و تا سقف هزار میلیارد ریال می توانند تسهیلات سرمایه در گردش استفاده کنند .

رئیس هیئت عامل صندوق نوآوری و شکوفایی کشور گفت: در حوزه صادرات دانش بنیان نیز تولیدات فرا سرزمینی در دستور کار است و شرکت های دانش بنیان مورد حمایت قرار می گیرند همچنین شرکت های بزرگ استان یزد نیز می توانند دو یا چند پروژه بزرگ را با مشارکت ما انجام دهند و همکاری خواهیم داشت.

دولت قبل از پذیرش قانون حمایت از دانش بنیان امتناع اما دولت سیزدهم قبول و حمایت کرد

رییس کمیته پژوهش و فناوری مجلس شورای اسلامی نیز در این نشست گفت: یزد شهر علم و فناوری است و تاسیس پارک علم و فناوری نیز در یزد شروع شد و سپس در دیگر نقاط کشور اجرایی گردید و اکنون نیز درخواست دارم این ماموریت را تعریف کنیم که فرهنگ دانش بنیان به عنوان یک فرهنگ اجرایی شود.

اسفندیار اختیاری افزود: متاسفانه اکنون به مرحله ای رسیده ایم که بدنه دولتی و غیر دولتی مفهورم این فرهنگ را درک نمی کند و اگر به عنوان مثال در برخی موارد با مشکلات امنیتی مواحه هستیم چون به فناوری توجه نشده و فناوری های مختلف را اجرا کرده ایم و بومی سازی نشده است .

وی ادامه داد: در دولت قبل قانون دانش بنیان را اجرایی نکرد و از پذیرش آن هم امتناع ورزید ولی دولت سیزدهم این قانون را قبول کرد و حتی حمایت نیز نمود و دولت ها اگر سراغ دانش بنیان نروند اتفاقی که در مهاجرت نخبگان با آن مواجه هستیم در شرکت های داشن بنیان هم تکرار خواهد شد.

نماینده زرتشتیان در مجلس شورای اسلامی گفت: اگر فرهنگ دانش بنیان اجرایی نشود شرکت هایی که ساخته ایم نیز مثل نخبگان از کشور خواهند رفت و دانش بنیان ها نیاز به حمایت بیشتر دارند و خوشبختانه حضور مسئولان دولت سیزدهم و استاندارانی مثل استاندار یزد ضامن احرای این برنامه است .

مهران فاطمی استاندار یزد نیز در این نشست گفت: اثر گذاری فعالیت های دانش بنیان کاملا متفاوت است و زمانی که جامعه و اقشار مختلف به این حوزه توجه کنند بسیاری از مشکلات جامعه حل می شود و زمین مستعد فناوری هر اقدامی را موفق خواهد نمود .

محمد علی شاه حسینی معاون هماهنگی امور اقتصادی و دانش بنیان استانداری یزد نیز در این نشست گفت: سال گذشته استاندار یزد به عنوان استاندار برتر کشور در امر نوآوری و فناوری انتخاب شد و دهها برنامه برای حمایت این بخش اجرایی شد و اولین استانی بودیم که ۱۰ درصد از تملک دارایی برای این حوزه اختصاص یافت همچنین اولویت اول استان دانش بنیان است و در سال گذشته نیز میانگین رشد شرکت های دانش بنیان نسبت به کشور بالاتر بود.

در این نشست تعدادی از روسای دانشگاهها و مدیران و نمایندگان شرکت های دانش بنیان نیز پیشنهادات و درخواست های خود را مطرح کردند.

همچنین فعالین فناوری کشور که در سومین کنفرانس ملی انجمن علمی پارک های فناوری و سازمان های نوآوری ایران به میزانی استان یزد شزکت دارند نیز در جلسه نوفاد در سالن کوثر استانداری یزد حضور داشتند.

این همایش امروز (چهارشنبه) در محل دانشگاه و پارک علم و فناوری یزد آغاز شده و ۲ روز ادامه دارد.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار استان‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha