استاندار: تضمین آینده یزد و نسل آتی در تامین زیرساخت های دانش بنیان است

یزد -ایرنا -استاندار یزد گفت: آینده استان و نسل آتی در تامین زیر ساخت ها به ویژه برای شرکت های دانش بنیان و فناور است و از الان باید برنامه ریزی کرده و اجرایی کنیم.

به گزارش ایرنا، مهران فاطمی، روز پنجشنبه در نشست شورای گفت و گوی دولت و بخش خصوصی، افزود: فلسفه وجودی دستگاههای اجرایی برای مانع زدایی است و نباید مانع تراشی شود و آیین نامه ها نیز باید به گونه ای باشد که به سرمایه گذار مساعدت شود و گاها برخی از آیین نامه های دولتی باعث تعجب است .

وی ادامه داد: اینگونه آیین نامه ها برای اصلاح در شورای برنامه ریزی استان مطرح شود تا با بررسی نسبت به اصلاح اقدام شود همچنین آیین نامه ها به گونه ای باشد که شرایط برای کمک به شرکت های دانش بنیان فراهم گردد.

استاندار یزد گفت: جوانان مرکز امید، انرژی و ابتکار هستند و هر کجا جوانان بودند باعث تحول هستند و باید از این فرصت جوانی کمال استفاده صورت گیرد و برای استقرار شرکت های بزرگ فناور در استان نیز باید پیگیری لازم صورت گیرد و هر گونه همکاری را داشته و خواهیم داشت.

فاطمی در بخش دیگری از سخنان خود ضمن گلایه از شرکت های بزرگی که در استان یزد فعالیت دارند اما کارت بازرگانی خود را در تهران و دیگر استان ها گرفته اند، اظهار داشت: آن گونه که اعلام شد بیش از ۸۰ شرکت در اتاق بازرگانی یزد حضور ندارند که این قابل قبول نیست و پیگیری شود تا یکی از ضعف های اتاق بازرگانی که عدم پیوند شرکت های بزرگ با یزد است رفع شود.

وی ادامه داد:میزان پیشرفت مصوبات شورای گفت و گوی دولت و بخش خصوصی نیز در ابتدای هر جلسه باید ارائه شود تا پیگیری های لازم صورت گیرد همچنین رویدادهایی در کشور برگزار می شود که اتاق بازرگاتی یزد باید حضور داشته باشد اما اینگونه نیست و این نقطه ضعف باید رفع شود.

استاندار یزد ادامه داد: فعالین بازرگانی و اتاق بازرگانی یزد در برخی از رویدادهای کشور حضور ندارند در حالی که این جلسات و رویدادها محلی برای تبادل تجربیانت و مذاکره با مسئولان و مدیران مرتبط است .

فاطمی ادامه داد: متخصصان و جوانان نیز برای مشارکت در نمایشگاههای مختلف حمایت شوند و همچنین می توان رویدادهایی را نیز با میزبانی استان یزد برگزار کرد همچنین از سرعت کم اجرایی شدن برخی از مصوبات گلایه مند هستیم و اگر در برخی از حوزه ها از جمله تامین سرمایه از الان وارد نشویم بعدا با مشکل برخورد خواهیم کرد.

وی افزود: در حوزه جنوب کشور از الان می توان اسکله گرفت اما در سالهای آینده امکان پذیر نخواهد بود و همچنین در زمینه رمز ارزها نیز یقینا دنیا را متحول می کند و اگر از الان زیر ساخت ها فراهم نشود، بقای صنعت و استان هم به خطر می افتد چون دنیا به این سمت حرکت کرده است.

استاندار یزد گفت: رقابت پذیری در دنیای آینده با تامین نیروی انسانی است و اگر با سیاست های الان بخواهیم حرکت کنیم در آینده با مشکل مواجه شده و متوقف خواهیم شد همچنین انرژی خورشیدی نیز اولویت دیگر استان است که از الان باید پیگیری شود و این موارد فقط حرف های قشنگ و زیبا نیست و نیاز به پیگیری دارد و ما نیز حمایت کرده و از هیچگونه تلاش مضایقه نداریم اما نیازمند پیگیری خودتان است .

فاطمی ادامه داد: استان یزد در زمینه گردشگری حداقل به ۱۰ هتل ۵ ستاره نیاز دارد و یزد میراث جهانی و مزیت های زیادی که خدا و گذشتگان به ما داده اند نیاز به فناوری گردشگری ، درست کردن زیر ساخت اسکان و فرهنگ شهر گردشگری دارد و گردشگر قرار نیست بدون تامین زیر ساخت مراجعه کند و اگر این زیر ساخت ها فراهم نشود به مشکل خواهیم خورد .

وی اظهار داشت: آموزش نیز بسیار مهم است و به ویژه برای نسل جوان نیاز به برنامه فراگیر آموزشی در زمینه تحولات جدید در عرصه های مختلف است و هنگامی که شناخت حاصل شد منجر به عمل هم می شود و برای آموزش نیاز به تامین بخشی از زیر ساخت ها و تجهیزات است که باید تامین گردد.

استاندار: تضمین آینده یزد و نسل آتی در تامین زیرساخت های دانش بنیان است

رییس اتاق بازرگانی صنایع، معادن و کشاورزی استان یزد نیز در این نشست گفت: تاکنون ۳۵ کارت بازرگانی جدید صادر شده و ۷۱ کارت نیز تمدید شده است اما شرکت های بزرگ مثل سنگ آهن، فولاد آلیاژی ، چادرملو، فولاد یزد و فولاد ارفع در اتاق بازرگانی یزد عضو نیستند و گلایه مند هستیم.

مجتبی دستمالچیان افزود: برای ۹۱ محموله صادراتی نیز گواهی مبدا صادر شده که به مقصد عراق، امارات، روسیه، عمان، ترکیه و برخی دیگر از کشورها بوده و محصولات آن نیز کاشی ، شیشه ، محصولات کنجدی، رزین و دیگر محصولات صادراتی است.

وی ادامه داد: توسط اتاق بازرگانی یزد نسبت به گرفتن تعداد ۱۰ غرفه در یک نمایشگاه بین المللی اقدام و هزینه ها نیز پرداخت شد اما متاسفانه هیچکدام از شرکت های کاشی مشارکت نکردند و بخش خصوصی نیز استقبال نکرد و ما دلیل آن را نمی دانیم.

رییس اتاق بازرگانی صنایع، معادن و کشاورزی استان یزد گفت: همگرایی هنوز در استان نیست و برخی هم بازار خوب دارند و نیازی به مشارکت ندارند و به سختی غرفه ها را تکمیل کردیم اما هنوز یک غرفه خالی است و با بیش از ۱۰۰ شرکت هم تماس گرفتیم ولی همکاری نکردند.

دستمالچیان افزود: ما همیشه گلایه مند عدم همکاری دولتی ها بودیم و حالا متوجه شدیم مشکل در بخش خصوصی نیز هست و همکاری نداشتند و ما گلایه مند هستیم و حتی انجمن های فعال در استان هم همکاری نکردند.

وی در بخش دیگری از سخنان خود گفت: کانون جوانان و زنان بازرگان یزد را در دست اقدام داریم و تشکل کانون شرکت های دانش بنیان بازرگانی نیز در دست پیگیری است همچنین نشست هایی نیز با تشکل ها و مسئولان سنگاپور، عراق ، ترکیه برگزار و ارتباط با سفرای خارجی در کشور نیز پیگیری شده و در حال رایزنی هستیم.

رییس اتاق بازرگانی صنایع، معادن و کشاورزی استان یزد گفت: برای حضور سفیر فرانسه و ایتالیا و آلمان که بیشترین ماشین آلات را در کاشی و نساجی و مبادلات با یزد دارند پیگیر هستیم تا برای سفر به یزد از آنها دعوت شود.

دستمالچیان ادامه داد: یزد رتبه اول کنکور کشور را دارد و بیش از ۲۵ سال این رتبه تکرار شده اما در رابطه با آموزش های مهارتی آموزشی داده نمی شود و ما آمادگی داریم حداقل یک مدرسه جوار صنعت را تاسیس کنیم تا دانش آموزان ضمن درس خواندن ، حداقل یک حرفه را نیز فرا گیرند .

رییس اتاق بازرگانی صنایع، معادن و کشاورزی استان یزد گفت: در زمینه حمل و نقل ریلی و هوایی نیز استان یزد به شدت مشکل دارد و ما آمادگی داریم در این زمینه همکاری و مشارکت داشته باشیم همچنین برای تامین زیر ساخت های گردشگری یزد نیز با جدیت پیگیر هستیم و برای این حوزه برنامه ریزی و اولویت سنجی خواهیم داشت.

در این نشست که به مدت ۳ ساعت و نیم و با حضور معاون وزیر ارتباطات و جمعی از مدیران در محل اتاق بازرگانی یزد برگزار شد تعدادی دیگر از اعضاء نیز مواردی را بیان کرده و تصمیمات لازم اتخاذ شد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha