۱۶ آبان ۱۴۰۲، ۸:۲۲
کد خبرنگار: 1796
کد خبر: 85283180
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

تامین خوابگاه های متاهلی در قزوین، از قانون تا واقعیت

قزوین - ایرنا - مراکز دانشگاهی و حوزوی استان قزوین با وجود گذشت ۲ سال از اجرای قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت مبنی بر تامین خوابگاه‌های متاهلی برای دانشجویان اقدام قابل توجهی انجام نداده‌اند که در این زمینه نیازمند چاره اندیشی و تصمیم های جدی است.

به گزارش خبرنگار ایرنا، تامین خوابگاه برای دانشجویان متاهل از عمده قوانینی است که مورد توجه قشر دانشگاهی قرار دارد، چون به واسطه این قانون فرصتی فراهم می‌شود که دانشجویان تازه ازدواج کرده بتوانند در ابتدای شروع زندگی از بحث تامین مسکن فاصله گرفته و به یک آرامش نسبی برسند.

اگرچه خوابگاه های متاهلی برای دانشجویان موقت است، اما داشتن همین شرایط نیز فرصتی را فراهم می‌کند تا زوج دانشجو در ابتدای تشکیل زندگی درگیر خرید و اجاره مسکن نباشند و به تدریج روی پای خود بایستند.

ایجاد خوابگاه متاهلی برای دانشجویان، مربوط به قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت مصوب سال ۱۴۰۰ است، ماده ۷ این قانون بیان می دارد که در اجرای بند "پ" ماده ۱۰۳ قانون برنامه پنجساله ششم توسعه، اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران، تمامی دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی دولتی مکلفند متناسب با برآورد نیاز دانشجویان متاهل اعم از بومی و غیربومی، زن و مرد، نسبت به هزینه‌کرد حداقل ۱۰ درصد از درآمد اختصاصی و ۱۰ درصد از اعتبارات تملک دارایی‌های سرمایه‌ای سالانه را برای احداث، تکمیل، تامین و تجهیز خوابگاه‌های متاهلان قرار دهند.

تبصره ۲ همین قانون نیز به صراحت می‌گوید که تمامی دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی مکلفند، اراضی و ساختمان‌های مازاد خود را با مشارکت خیران و سایر دستگاه‌ها به تامین خوابگاه‌ و یا منازل مسکونی مورد نیاز دانشجویان متاهل اختصاص دهند.

در استان قزوین به غیر از دانشگاه بین المللی امام خمینی (ره)، دانشگاه علوم پزشکی و حوزه علمیه سایر مراکز علمی و دانشگاهی اقدام قابل توجهی در خصوص احداث خوابگاه‌های متاهلی انجام نداده‌اند، با این نکته که دانشگاه‌های یاد شده نیز در ابتدای راه قرار دارند و به نوعی این قانون همچنان مورد غفلت قرار دارد.

تامین خوابگاه های تاهلی در قزوین، از قانون تا واقعیت

ساخت ۱۹۲ خوابگاه متاهلی توسط دانشگاه بین المللی امام خمینی(ره)/ پنج زوج دانشجو اسکان داده شدند

معاون دانشجویی دانشگاه بین المللی امام خمینی (ره)‌ استان قزوین درباره اقدامات صورت گرفته در حوزه تامین خوابگاه‌های دانشجویی می‌گوید: از زمانی که قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت تصویب و ابلاغ شد، دانشگاه در حوزه جمعیت کارهای بسیاری انجام داد تا به تامین خوابگاه متاهلی بپردازد.

علی همتی عفیف اضافه می‌کند: هم اکنون ۴۸ واحد درون مجتمع خوابگاهی فراهم شده و احداث ۵۰ واحد دیگر نیز با ۳۰ درصد پیشرفت فیزیکی در دستور کار قرار دارد، ضمن اینکه به تازگی کلنگ ساخت یک مجتمع ۴۸ واحدی توسط آیت الله عبدالکریم عابدینی، نماینده ولی فقیه در استان به زمین خورده و یک مجتمع خوابگاهی اساتید واقع در بلوار پرستار (خوابگاه اساتید به داخل دانشگاه منتقل می‌شود) نیز برای زوج‌های دانشجو تغییر کاربری پیدا کرده است.

اگر زوج دانشجو هر دو دانشجوی دانشگاه بین الملل باشند و با یکدیگر ازدواج کنند، تا دو سال نخست رایگان اسکان داده خواهند شد.

وی همچنین تشریح می‌کند که خوابگاه‌‍‌های متاهلی به صورت کلی درون مجتمع‌های ۴۸ واحدی ساخته می‌شود و هر واحد تقریبا بین ۴۰ تا ۵۰ متر است؛ با این نکته که شاخص هایی را در نظر گرفته ایم تا دانشجویان کارشناسی ارشد و دکتری پس از ازدواج بتوانند از مزایای ویژه‌ای برخوردار شوند.

به گفته این مسوول، اگر زوج دانشجو، هر دو دانشجوی دانشگاه بین الملل باشند و با یکدیگر ازدواج کنند، تا ۲ سال نخست رایگان اسکان داده خواهند شد و از تغذیه و کرایه رایگان برخوردار می‌شوند، اما اگر یکی از زوج‌ها متعلق به دانشگاه بین المللی نباشد، شرایط و مزایا نیز کمتر می‌شود.

همتی عفیف به خدمات ویژه دانشگاه بین المللی امام خمینی (ره) برای فرزندان این زوج‌ها اشاره کرد و گفت:‌ اگر دانشجویان دانشگاه صاحب فرزند شوند، می توانند از خدمات رایگان یک مهد کودک طرف قرارداد با دانشگاه نیز استفاده کنند.

معاون دانشجویی دانشگاه بین المللی امام خمینی (ره) خاطرنشان کرد: وزارت علوم همه دانشگاه‌ها را ملزم کرده تا خوابگاه‌هایی که در استان‌ها ساخته می شوند را تحت یک الگو احداث کنند، ضمن اینکه سازمان امور دانشجویی کشور نیز برای ساخت خوابگاه‌های متاهلی شرایط ویژه‌ای برای دانشگاه‌ها لحاظ کرده تا تسهیلات بسیار خوبی در این رابطه پرداخت شود.

تامین خوابگاه های تاهلی در قزوین، از قانون تا واقعیت

دانشگاه آزاد قزوین درصدد پیدا کردن یک ساختمان برای اسکان دانشجویان متاهل است

مهران چگینی، مدیر اداره روابط عمومی و اطلاع رسانی دانشگاه آزاد اسلامی قزوین در این رابطه اظهار کرد: این دانشگاه در صورت درخواست دانشجویان می تواند با ساخت یا اجاره یک ساختمان ویژه در بیرون از دانشگاه برای خوابگاه دانشجویان متاهل اقداماتی را انجام دهد.

وی اضافه می‌کند که تاکنون هیچ درخواستی در این رابطه وجود نداشته است، اما براساس قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت و همچنین ابلاغی که به دانشگاه شده است، دانشگاه درصدد یافتن یک ساختمان مجزا در این رابطه است.

به گفته چگینی، بیشتر دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی قزوین تمام ایام هفته را در دانشگاه حضور ندارند و این موضوع باعث شده تا درخواستی در این رابطه برای ایجاد خوابگاه متاهلی وجود نداشته باشد.

تامین خوابگاه های تاهلی در قزوین، از قانون تا واقعیت

چیزی تحت عنوان خوابگاه در اساسنامه دانشگاه پیام نور وجود ندارد

معاون اجرایی دانشگاه پیام نور استان قزوین در این رابطه می گوید: ما در خصوص ارایه خدمات رفاهی به دانشجویان ممنوعیت قانونی داریم و مراکزی که به این حوزه وارد می شدند، با توبیخ یا برخورد قانونی مواجه بودند.

بهمن طاهرخانی اضافه می کند: در قانون و اساسنامه دانشگاه پیام نور و حتی قوانین اداری و آمورشی، ارایه هرگونه خدمات رفاهی جزو تکالیف دانشگاه نیست، یعنی از نظر قانونی نه به معنای اینکه الزامی وجود نداشته باشد،‌ بلکه اصلا دانشگاه نباید به حوزه خدمات رفاهی وارد شود.

وی با بیان اینکه دانشگاه پیام نور بومی گزینی می کند، ادامه داد: دانشجویان مقطع کارشناسی بومی استان و شهرستان بوده و از خانه تا دانشگاه مسافت چندانی را طی نمی کنند، در مقطع ‌کارشناسی ارشد نیز تعدادی دانشجوی غیربومی داریم که از استان‌های کرمانشاه و بوشهر در این دانشگاه تحصیل می‌کنند، اما چون تمامی کارهای درسی آنها به صورت الکترونیکی انجام می شود، نیازی به حضور مستمر و دایم در این استان ندارند.

تامین خوابگاه های تاهلی در قزوین، از قانون تا واقعیت

۲۷ زوج طلبه در منازل سازمانی اسکان دارند

مدیرکل مرکز خدمات حوزه‌های علمیه استان قزوین هم در مورد اقدامات صورت گرفته در حوزه خوابگاه‌های متاهلی می گوید: عنوان خوابگاه متاهلی در حوزه با نام منازل سازمانی مطرح می‌شود، هم اکنون ۱۶ واحد در اختیار مجموعه قرار داده شده تا طلاب تازه ازدواج کرده تا ۲ سال درون آن ساکن شده و سپس زوج‌های دیگری در آن جایگزین شوند.

یکسری خیران در شهر قزوین به این مهم توجه کرده‌اند و ۱۱ واحد مسکونی را در اختیار زوج طلاب قرار داده‌اند.

حجت الاسلام موسی صفی خانی اضافه می کند: از طرف دیگر یکسری خیران در شهر قزوین به این مهم توجه کرده‌اند و ۱۱ واحد مسکونی را نیز در اختیار زوج های طلاب قرار داده‌اند، البته در مجموع اگر بتوانیم با نماینده ولی فقیه در استان به توافق برسیم، برای احداث ۵۰ واحد منازل مسکونی پیش بینی شده برنامه ریزی لازم صورت گرفته تا در فازهای بعدی این رقم را به ۲۰۰ واحد برسانیم.

وی با بیان اینکه حوزه علمیه در راستای تسهیل در امر ازدواج پیشتاز است، ادامه داد: طلبه ها با وجود مشکلات معیشتی انگیزه بیشتری برای ازدواج و فرزندآوری دارند و نسبت به سایر دانشجویان برای تحقق اهداف نظام تلاش می کنند، ما امروز طلاب جوانی داریم که با ۲۱ سال سن ازدواج کرده و فرزند دارد، همه اینها به خاطر باور دینی و ارزش گذاری برروی نهاد خانواده است.

حجت الاسلام صفی خانی بیان کرد: برای افزایش منازل سازمانی برای زوج‌های جوان ما نیازمند ورود دستگاه‌های حاکمیتی هستیم تادر این خصوص مساعدت کنند، با این نکته که طلبه های متعددی از استان های دیگر به قزوین می آیند و نیاز به تامین مسکن برای متاهلان در اولویت قرار دارد.

تامین خوابگاه های تاهلی در قزوین، از قانون تا واقعیت

۱۸ واحد خوابگاه متاهلی در دانشگاه علوم پزشکی قزوین

محمدرضا شیخی، معاون فرهنگی و دانشجویی دانشگاه علوم پزشکی استان قزوین نیز در این رابطه تصریح کرد: هم اکنون ۱۸ واحد خوابگاه متاهلی برای دانشجویان علوم پزشکی فراهم شده و متقاضیان می‌توانند از این ظرفیت استفاده کنند، همچنین برای افراد متقاضی مازاد بر ظرفیت نیز از طریق صندوق رفاه دانشجویان به مبلغ ۶۰۰ میلیون ریال درخواست ودیعه مسکن می کنیم تا آنان بتوانند در هزینه اجاره مسکن استفاده کنند.

وی اضافه کرد: زمینی از سوی اداره کل مسکن شهرسازی استان قزوین برای احداث خوابگاه متاهلی به دانشگاه علوم پزشکی اختصاص داده شده که در منطقه مینودر قرار دارد و قطعا با احداث و راه اندازی آن شاهد گسترش فضاهای خوابگاهی خواهیم بود.

کبری علیخانی، مدیرکل امور بانوان و خانواده استانداری قزوین هم بر تامین خوابگاه‌های متاهلی برای دانشجویان تازه ازدواج کرده تاکید کرد و گفت: با توجه به قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت، یکی از وظایف مهم در مراکز علمی و حوزوی، تامین خوابگاه‌های متاهلی است که باید از نظر کمی و کیفی به افزایش و گسترش آن در استان اقدام شود.

وی اضافه کرد: دانشجویان متاهل بسیاری در استان قزوین متقاضی دریافت خوابگاه‌های متاهلی هستند که باید نسبت به تعداد و درخواست‌ها، آهنگ احداث و راه اندازی این واحدهای مسکونی شتاب بگیرد.

نیم نگاه:

تعداد خوابگاه‌های متاهلی نسبت به تعداد کل دانشجویان و طلاب استان قزوین بسیار قلیل و اندک است، خوابگاه های متاهلی اگرچه موقت هستند اما مشوق های خوبی برای ازدواج دانشجویان به شمار می رود و تا حدودی نیز اهداف قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت را محقق می‌سازد، بنابراین تشکیل نشست‌های مستمر با همین موضوع و نظارت بر پیشرفت کار دانشگاه‌های استان قزوین یک امر ضروری است.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار استان‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha