۱۰ آبان ۱۴۰۲، ۱۲:۱۹
کد خبرنگار: 1540
کد خبر: 85277453
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

پروندهٔ خبری

دشت سمنان با ۴۰۰ چاه، آبخوان آزمایشی در اجرای طرح «بازار آب» است

سمنان- ایرنا- مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای سمنان گفت: مدیریت منابع آب زیرزمینی هدف اصلی طرح «بازار آب» و آبخوان دشت سمنان با ۴۰۰ چاه به عنوان منطقه آزمایشی(پایلوت) انتخاب شده است.

به گزارش خبرنگار ایرنا، محسن عسکری روز چهارشنبه در نشست تشریح «بازار آب» در آبخوان سمنان در غدیر استانداری، با بیان اینکه در حال حاضر نقاط مختلف کشور از جمله استان سمنان نیازمند مدیریت منابع آبی است، گفت: بازار آب به عنوان یک راهکار مهم برای حفظ آبخوان و منابع آب زیرزمینی درنظرگرفته شده است و ضرورت دارد تا از تمام ظرفیت‌ها برای اجرای موفق طرح بازار آب در دشت سمنان که به عنوان آزمایشی(پایلوت) معرفی شده است، بهره گرفت.

وی افزود: در مجموع در دشت سمنان ۴۰۰ چاه در بخش‌های مختلف فعال است و عمده این چاه‌ها در بخش کشاورزی کاربرد دارد.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای سمنان خاطرنشان کرد: در فرایند بازار آب تلاش می‌شود مدیریت منابع آب زیرزمینی در دشت سمنان به عنوان یک دشت خشک و نیمه‌خشک محقق شود.

عسکری اضافه کرد: در فرآیند بازار آب ضمن حفظ عملکرد در بخش کشاورزی و توجه به امنیت غذایی، کشاورز آب مازادی را که از راه مصرف بهینه صرفه‌جویی کرده است، به بخش صنعت واگذار می کند و از این طریق گامی مهم برای حفظ آبخوان برداشته می‌شود.

وی ابراز امیدواری کرد که با اعمال این سیاست تشویقی افزایش بهره‌وری در بخش کشاورزی رقم بخورد.

ورود طرح «بازار آب» از مرحله مطالعه به مرحله اجرا

عسکری اظهار داشت: طرح بازار آب در حال حاضر از مرحله مطالعه وارد مرحله اجرا شده است و در جلسات متعددی این طرح مهم بررسی شد و در حال حاضر نیاز است تا این طرح برای کشاورزان و ذی‌نفعان تشریح و با آنها درباره فواید این بازار گفت‌وگو شود.

وی با بیان اینکه منابع آبی در استان سمنان محدود است و باید استفاده از منابع موجود نیز مدیریت شود، گفت: بازار آب یک سیاست تشویقی برای حفظ منابع آبی است و به حفظ آبخوان کمک می‌کند.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای سمنان با تاکید بر اینکه عمده کشاورزان برای آبیاری محصولات خود از روش سنتی استفاده می‌کنند که هدررفت آب را به دنبال دارد، تصریح کرد: کشاورزان می‌توانند با بهبود روش آبیاری و همچنین استفاده از الگوی کشت در مصرف آب صرفه‌جویی کنند و علاوه بر حفظ کشت و داشتن عملکرد مطلوب در واحد سطح، سهمی نیز در بازار آب داشته باشند.

طرح «بازار آب» را بشناسیم

طرح «بازار آب» یا تجارت و مبادله آب به معنی فرایند خرید و فروش حقوق دسترسی به آب یا حقابه است که در کشورهای پیشرفته و توسعه یافته جهان نیز اجرا می شود. اگر این طرح به خوبی اجرا شود، افزایش بهره وری اقتصادی، اصلاح الگوی کشت، جلوگیری از تخریب‌های زیست محیطی و توجه به مصرف بهینه آب به عنوان سرمایه خدادادی بدون جایگزین را رقم می‌زند.

راه‌اندازی «بازار آب» در سمنان راهکاری کاربردی برای مدیریت مصرف و افزایش بهره‌وری در دولت سیزدهم برای رسیدن به توسعه است

بازار مبتنی بر قیمت، محرکی برای کاربران در اختصاص منابع آبی از فعالیت‌های کم‌ارزش به فعالیت‌های با ارزش بالاتر است؛ طبق همین اصل تجارت آب می تواند افزایش بهره‌وری و افزایش ارزش افزوده را رقم بزند، اما باید مراقب بود تا اجرای این طرح به عنوان طرحی دانش‌بنیان و پیشران در مدیریت مصرف آب دچار انحراف از مسیر و دستخوش سودجویی برخی‌ها نشود.

یکی از مراقبت‌هایی که در طرح «بازار آب» باید مورد توجه قرار بگیرد، این است که فعالیت کشاورزی، تولید محصولات و امنیت غذایی مورد تهدید قرار نگیرد و کاهش نیابد، در واقع طرح «بازار آب» باید فرصتی باشد تا کشاورزی سنتی به سمت کشاورزی مدرن سوق پیدا کند و اجرای طرح به گونه‌ای نباشد که موجب توقف کشاورزی با تولید محصولات سودمندو راهبردی شود.

طبق گزارش‌ها، اجرای طرح «بازار آب» در سه استان خراسان رضوی، قزوین و سمنان به صورت آزمایشی برنامه‌ریزی شد و در سمنان به عنوان سومین استان این طرح در مراحل اولیه اجرا قرار گرفت.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha