۱۰ آبان ۱۴۰۲، ۱۳:۲۵
کد خبر: 85277373
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

تولیدکنندگان کرمان در حضور قاضی‌القضات چه گفتند؟

کرمان - ایرنا - حضور در جمع صنعتگران و تولیدکنندگان استان کرمان از جمله مهمترین برنامه های اولویت دار رییس دستگاه قضا در سفر استانی خود به این دیار بود.

به گزارش خبرنگار ایرنا، حجت الاسلام والمسلمین غلامحسین محسنی اژه ای روز چهارشنبه در جمع فعالان اقتصادی استان کرمان که در حضور استاندار و سایر مدیران اقتصادی این خطه برگزار شد، ابتدا شنونده مسائل و مشکلات بخش های تولیدی خصوصی و دولتی بود که آنان ضمن تشکر از حمایت های قضایی، بی پرده مسائل و مشکلات خود را نیز بیان کردند.

رییس دستگاه قضا صبح امروز در قالب بیست و ششمین سفر استانی خود در صدر هیات قضایی بلندپایه به کرمان سفر کرد و نمایندگان وی نیز هرکدام به شهرستان های استان رفتند تا مسائل آنها را بررسی کنند.

سرنوشت دادگاه های تجاری

ایجاد زمینه ای برای حذف نگرانی مدیران سالم و جسور، ناامن کردن فضا برای مدیران فاسد یا بی انگیزه، پیگیری مسائل و مقررات مزاحم و نیز پشتیبانی ارزی برای حل موانع تولیدکنندگان از جمله مسائل مهمی بود که در این جلسه در حضور قاضی القضات مطرح شد.

از جمله سخنرانان این جلسه رییس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی استان کرمان بود که به عنوان مدیر این تشکل مهم به مسائل مختلفی پرداخت؛ سید مهدی طبیب زاده با بیان اینکه به‌ عنوان بخش خصوصی از دستگاه قضایی برای رفع مشکلات تولیدکنندگان قدردانی می‌ کنیم گفت: این موضوع باید بررسی شود که آیا پیمان‌سپاری ارزی و الزام فعالان اقتصادی به نفع اقتصاد کشور بوده یا خیر، چون از نظر بخش خصوصی به زیان اقتصاد کشور بوده است.

وی ادامه داد: ارز ناشی از صادرات مانند محصولات کشاورزی، خدمات فنی، کشاروزی و صنایع دستی حدود پنج میلیارد دلار نمی‌ شود اما معیشت زیادی از مردم را تحت پوشش قرار می‌ دهد.

رییس اتاق کرمان اظهار داشت: تغییر شرایط اقاله(نوعی قرارداد طرفین معامله) توسط بانک مرکزی موجب شده چندین هزار میلیارد از منابع بخش خصوصی به بانک‌ها برود؛هرچند تغییر شرایط اقاله در راستای سیاست‌های دولت برای احیای واحدهای راکد بوده و در تضاد با خواسته دولت است و فقط بحث حسابداری اضافه می‌ شود و واحدی فعال نمی‌ شود.
طبیب زاده با تاکید بر اینکه موضوع دادگاه‌های تجاری کشور را به جایی برسانید زیرا روند رسیدگی به پرونده‌ها طولانی می‌ شود که زیان زیادی دارد گفت: به محاکم قضایی اجازه داده شده از کارشناسان اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی استان کرمان استفاده کنند و مرکز داوری اتاق بازرگانی می‌تواند در خدمت سیستم قضا باشد.
وی افزود: در دیوان عدالت اداری احکام به‌نفع تولیدکننده صادر می‌ شود و اگر این مهم به عنوان وحدت رویه در سطح کشور شود شاهد گشایش برای تولیدکنندگان خواهیم بود.

تولیدکنندگان کرمان در حضور قاضی‌القضات چه گفتند؟

پای صحبت مدیر گل گهر
همچنین در این نشست، مدیرعامل و مدیر مجتمع صنایع معدنی گل‌گهر نیز با بیان اینکه ۲۴ هزار شاغل در این مجموعه وجود دارد که حاصل دسترنج نظام و چنین افتخاری به صنعت و کسب و کار داده است، گفت: این مجموعه بزرگترین تولیدکننده گندله و کنسانتره است و ۳۵ درصد محصولات تولیدی فولاد و ذخایر کشور را تامین می‌کند.

ایمان عتیقی افزود: مجموعه گل گهر جزو شرکت های پیشران و به مثابه لوکوموتیوی است که دیگر شرکت ها را همراه می کند.
وی در بخش دیگری از سخنانش اظهار کرد: امروز شرایط به گونه‌ای است که مدیران به شدت فعال و کارآمد بیشتر باید پاسخگو باشند اما مدیری که کار نمی کند کمتر از مدیر فعال پاسخگوست و این انگیزه مدیران را از بین می برد.
عتیقی گفت: مدیری که دچار فساد است نباید شب راحت بخوابد؛ اما مدیر سالم نباید نگرانی مسائل بازخواستی داشته باشد تا به فضای کسب و کار کمک کند لذا مدیران سالم و جسور به شدت اذیت می شوند در حالی که امروز بستر توسعه در استان کرمان فراهم است و فقط باید کاری کنیم مدیران خوب جلو بروند و جسارت را به مدیران برگردانید.
مدیرعامل گروه صنعتی بارز نیز گفت: ۵۰ درصد ظرفیت تولید کشور در لاستیک با ۱۳۰ هزار تن تولید مربوط به استان کرمان است و چهار هزار نفر به صورت مستقیم در این مجموعه کار می‌کنند که ۲ هزار نفر هم در آینده به مجموعه اضافه می‌شود و ۷۰ درصد مواد اولیه ما تولید داخل است.
مدیرعامل گروه جهاد نصر کرمان نیز با اشاره به اینکه این مجموعه چهار هزار و ۲۰۰ نفر سهامدار دارد و ۵۴۰ پروژه بزرگ انجام داده است گفت: چهار هزار و ۵۰۰ کیلومتر خط گاز، هشت هزار و ۵۰۰ کیلومتر راه و بزرگراه و هزار کیلومتر در دست اقدام از جمله این مهم است.
هشت میلیون تن ذخیره ماده معدنی

در این جلسه همچنین مدیرکل صنعت، معدن و تجارت استان کرمان با اشاره به هشت میلیون تن ذخیره قطعی در قالب ۴۲ ماده معدنی استان، گفت: بخش قابل توجهی از این ذخایر استان در چهار ماده معدنی است که به همین دلیل توجه استان به این سمت رفته است.

مهدی حسینی نژاد با بیان اینکه هزار و ۸۱۷ واحد صنعتی در استان کرمان وجود دارد اظهارداشت: با عارضه‌یابی های انجام شده وجود ۳۴۳ واحد مشکل دار مشخص شد که همه ارکان استان برای رفع مشکلات پای کار آمدند.
به گفته وی ۶۴ درصد واحدهای صنعتی استان کرمان در تامین منابع مالی مشکل دارند و مسائلی چون آب، برق و گاز به‌تازگی به یکی از مشکلات واحدها تبدیل شده است، زیرا تولید برق و انتقال آب به استان را داریم اما به‌علت دیسپاچینگ ملی با مشکل مواجه هستیم.
وی با بیان اینکه برای تخصیص ارز در توسعه زیرساخت ها و تامین مواد اولیه واحدهای صنعتی نیز مشکل داریم، افزود: معدن‌ کاران کرمان همیشه حقوق دولتی را پرداخت می‌ کنند اما در برگشت سهم استان از خزانه همیشه مشکل داریم و این سهم بر نمی‌ گردد.

استاندار کرمان نیز در این نشست ضمن تشریح ظرفیت های استان و تشکر از همراهی دستگاه قضا در استان برای رفع موانع تولید، مطالبی بیان کرد که در لینک زیر می توانید مطالعه کنید:

اخبار مرتبط

سرخط اخبار استان‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha