۸ آبان ۱۴۰۲، ۱۸:۲۹
کد خبر: 85275644
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

آلودگی هوا میانگین عمر ساکنان دهلی نو را ۱۰ سال کاهش داد

تهران- ایرنا- دهلی نو، پایتخت هند اکنون آلوده‌ترین کلان‌شهر جهان است و نتیجه تداوم آلودگی هوا، کاهش حدود ۱۰ سال از میانگین طول عمر ساکنان این شهر بوده است.

به گزارش روز دوشنبه ایرنا از رویترز، کیفیت هوا در پایتخت هند بدتر شده و سطح آلودگی به بالاترین میزان در سال جاری میلادی افزایش یافته است زیرا وزش بادهای فصل سرد آغاز شده و سوزاندن باقی مانده محصول برداشت شده در ایالت های شمالی نیز شدت گرفته است.

موسسه سیاست انرژی دانشگاه شیکاگو در ماه اوت اعلام کرد: دهلی نو آلوده‌ترین کلان شهر جهان است و این آلودگی میانگین طول عمر ساکنان این شهر را بیش از ۱۰ سال کاهش داده است.

این موسسه افزود: هند مسوول حدود ۵۹ درصد از افزایش آلودگی کل جهان از سال ۲۰۱۳ است.

دولت هند یک کمپین ضد گرد و غبار را برای مهار آلودگی راه اندازی کرده است و در عین حال برای کار ساختمانی محدودیت هایی ایجاد کرده و ماشین های آب پاش را برای پاکسازی گرد و غبار از هوا، به سطح شهر فرستاده است.

شاخص کیفیت هوا (AQI) در شهر ۲۰ میلیون نفری دهلی که تعداد کمی از آنها برای محافظت از خود از تصفیه کننده هوا یا ماسک استفاده می کنند، به ۳۴۶ افزایش یافته که نشان دهنده شرایط آلودگی بسیار خطرناک است.

داده‌های دولتی نشان می‌دهد که در برخی از بخش‌های شهر، شاخص کیفیت هوا از مرز ۴۰۰ گذشته که نشان‌دهنده سطوح آلودگی شدید است.

این شاخص میزان ذرات کوچکتر از ۲.۵ میکرون موجود در هوا را اندازه گیری می کند که می تواند به اعماق ریه ها برود و باعث بیماری های مرگبار مانند بیماری های قلبی عروقی و سرطان شود.

پس از بادهای موسمی و سوزاندن مزارع، بیش از ۱۰ میلیون وسیله نقلیه در پایتخت هند، بیش از هر شهر دیگر مشکل آلودگی هوا را تشدید می کنند.

به گزارش ایرنا، موسسه سیاست انرژی دانشگاه شیکاگو (EPIC) بر اساس یک مطالعه شاخص کیفیت زندگی (AQLI) اعلام کرده است آلودگی ذرات معلق هوا ۲.۲ سال از میانگین امید به زندگی جهانی یا در مجموع ۱۷ میلیارد سال زندگی را کاهش می دهد. این گزارش می افزاید تاثیر آلودگی هوا بر امید به زندگی قابل مقایسه با سیگار است، این رقم بیش از سه برابر مصرف الکل و آب ناسالم، شش برابر ایدز و ۸۹ برابر درگیری و تروریسم، برآورد شده است.

بیشتر مناطق جنوب آسیا هوای بی کیفیتی را تنفس می کنند و در نتیجه امید به زندگی مردم کاهش می یابد.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار جهان

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha