نقش «مربی» در نهادینه کردن تکنیک تا اخلاق در ورزشکاران

سمنان- ایرنا- هشتم آبان «روز مربی» بهانه‌ای برای گوشزد نقش مهم مربیان ورزشی به تناسب تجربه و مهارت خود در استعدادیابی، قهرمان‌پروری، تربیت و پرورش اخلاقی شاگردان است و زمانی این نقش بیش از پیش خودنمایی می‌کند که ضرورت دانش‌افزایی مربیان مورد توجه متولیان باشد.

به گزارش خبرنگار ایرنا، مربیان در ورزش حرفه‌ای و حتی آماتور جایگاهی ویژه در رساندن ورزشکاران به بالاترین سطح فنی دارند و هم اینکه راهنمایی‌هایشان در زمان مسابقات موجب می‌شود ورزشکاران با شرایط بهتری به مصاف حریفان‌شان بروند. بر همین اساس برخی از کشورها یک روز را در تقویم‌شان به نام «روز ملی مربی» نامگذاری کرده‌اند. البته در تقویم ایران روز مربی وجود ندارد و به همین خاطر روز سی‌ام اکتبر برابر با هشتم آبان ماه از سوی فدراسیون بین‌المللی فوتبال (فیفا) با عنوان «روز جهانی مربی» گرامی داشته می‌شود.فیفا مربیگری خوب را به توسعه شخصیت تیم و بازیکن و متوجه کردن آنها به روح پیشرفت و همچنین آموزش موثر اصول بازی گروهی، مرتبط می‌داند.

مربیگری خوب با تعداد شکست‌ها و پیروزی‌ها تعیین نمی‌شود، چرا که تمامی بردها موفقیت محسوب نمی‌شود و تمامی باخت‌ها شکست.

از دیدگاه فیفا مربیگری خوب وابسته و در گرو توسعه شخصیت تیم و بازیکن و متوجه کردن آنها به روح پیشرفت و همچنین آموزش موثر اصول بازی گروهی است.

مربیان تاثیرگذار افرادی هستند که در کنار خدمت به خود، به فوتبال هم خدمت می کنند، اینگونه مربیان راه سخت تحقیق را به راه آسان تقلید ترجیح می دهند و این مربیان به خوبی می‌دانند تحقیق نیازمند تفکر، تعقل و سخت‌کوشی است؛ در حالی که تقلید تنها کپی کردن راه دیگران است.

نقش «مربی» در نهادینه کردن تکنیک تا اخلاق در ورزشکاران

اخلاق‌مداری ویژگی مربی حرفه‌ای ورزش

رییس کانون مربیان فوتبال ایران در استان سمنان با بیان اینکه مربی واقعی کسی است که هم اخلاق و هم ورزش را به ورزشکاران بیاموزد، گفت: مربی حرفه‌ای فردی است که در کنار آموزش تکنیک‌های ورزشی، از نقش خود در ترویج فرهنگ و اخلاق‌مداری در بین شاگردان غافل نشوند.

مربیگری نوعی هدایتگری است.مرتضی دهرویه روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: مربیان نقش اساسی در توسعه اصول فرهنگی اعم از رقابت سالم، جوانمردی، اخلاق‌مداری و احترام به ارزش ها در بین ورزشکاران دارند.

وی با بیان اینکه مربیگری نوعی هدایتگری است، اضافه کرد: مربی جدای از آموزش مسایل فنی و ورزشی، نقشی مهم در هدایت شاگردان در ابعاد مختلف زندگی فردی و اجتماعی دارد.

وی تصریح کرد: مربیان در استان سمنان با دست خالی کار می‌کنند و در آمد کافی ندارند ، چرا که در این استان باشگاه‌داری به معنای واقعی وجود ندارد و همه تیم‌داری می‌کنند.

دهرویه با بیان اینکه انتظار می‌رود مسوولان و جامعه برای جایگاه مربی بیش از پیش ارزش قایل شوند، بیان کرد: وقتی ورزشکاری به قله افتخار می‌رسد بدون شک عملکرد خوب مربی موجب موفقیت ورزشکار شده است و انتظار می‌رود مربی در کنار شاگردش که موفق به مدال آوری شده، مورد توجه قرار بگیرد.

به گفته رییس کانون مربیان فوتبال ایران در استان سمنان، دوره‌های دانش‌افزایی و آموزش علم روز لازمه عملکرد موفق یک مربی است و متولیان باید این مقوله مهم را مد نظرقرار دهند.

نقش‌آفرینی کانون مربیان

وی ادامه داد: کانون مربیان فوتبال ایران به عنوان یک تشکل مردم نهاد چندین دوره دانش‌افزایی برای مربیان برگزار کرده است.

وی شمار اعضای کانون مربیان فوتبال ایران در استان سمنان را حدود ۷۰ نفر برشمرد و تصریح کرد: این کانون در چهار شهرستان سمنان، دامغان، شاهرود و گرمسار عضو دارد.

رییس کانون مربیان فوتبال ایران در استان سمنان گفت: این کانون به تازگی به عنوان شرکت تجاری و اقتصادی زیر نظر اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ثبت شد و در سمنان نیز این شرکت در مسیر تکمیل مراحل اداری و ثبت است.

۳۰ اکتبر برابر با هشتم آبان ماه از سوی فیفا به عنوان روز مربی نامگذاری شده است.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار استان‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha