۴ آبان ۱۴۰۲، ۸:۱۸
کد خبرنگار: 5476
کد خبر: 85270065
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

مدارس کانکسی زنجان رو به پایان در دولت سیزدهم

۴ آبان ۱۴۰۲، ۸:۱۸
کد خبر: 85270065
مدارس کانکسی زنجان رو به پایان در دولت سیزدهم

زنجان - ایرنا - مدارس کانکسی و موقت که در مناطق سخت گذر و کوهستانی به دلیل تعداد کم دانش آموزان و برخی شرایط خاص راه اندازی می‌شود در استان زنجان به همت دولت سیزدهم رو به پایان است.

به گزارش ایرنا، سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس کشور در سال ۱۳۵۴ به منظور «احداث، توسعه، ترمیم و نوسازی ساختمان مدارس، تهیه لوازم و تجهیزات مورد نیاز آنها و نیز تعیین معیارها و استانداردهای مطلوب فضاهای آموزشی و پرورشی، در وزارت آموزش و پرورش تأسیس و پس از پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی به عنوان بازوی عمرانی عهده‌دار ساخت مدارس هم شد.

وظیفه سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس کشور تأمین دسترسی عادلانه و با کیفیت دانش آموزان به فضاهای آموزشی در سراسر کشور بوده و در سالهای گذشته گام‌های مثبتی در راستای عدالت آموزشی برداشته است.

این سازمان در نهضت مقدس مدرسه سازی از پشتیبانی ارزشمند بدنه اجتماعی و کمک های بی دریغ خیرین نیکوکار مدرسه ساز (حقیقی و حقوقی) بهره مند شده است که البته به نظر می‌رسد؛ مشارکت فعال و فزاینده خیرین مدرسه ساز به الگوی الهام بخش رویکردهای مبتنی بر مردم برای عمران و آبادانی کشور تبدیل شده است.

شناسایی ۳۰ مدرسه کانکسی و سنگی در زنجان

مدیرکل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس استان زنجان در رابطه با مدارس کانکسی و سنگی در استان به خبرنگار ایرنا گفت: در این زمینه ۳۰ مدرسه در سطح استان شناسایی شده است.

وی با بیان اینکه از کل این مدارس ۱۱ یا ۱۲ مدرسه دارای ۱۰ دانش‌آموز به بالا بوده است، اضافه کرد: تقریبا اکثر این مدارس به صورت ساختمان احداث و تحویل شده و ۲ یا سه مدرسه باقی مانده است که به زودی تحویل می‌شود.۲۴ مدرسه دیگر که به صورت کانکسی فعالیت دارند دارای تعداد دانش‌آموزان کمی در حد چهار یا پنج نفر و حتی یک یا دو نفر هستند.

اسلامی با بیان اینکه ۲۴ مدرسه دیگر که به صورت کانکسی فعالیت دارند دارای تعداد دانش‌آموزان کمی در حد چهار یا پنج نفر و حتی یک یا دو نفر هستند، گفت: ساخت مدرسه در این شرایط عملا صرفه اقتصادی ندارد و در این بحث برنامه سازمان نوسازی مدارس صرفا تثبیت این مدارس است.

مدارس کانکسی زنجان رو به پایان در دولت سیزدهم

مدیرکل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس استان زنجان در ارتباط با هزینه ساخت یک کلاس درس نیز گفت: تقریبا ساخت یک کلاس درس ۱۵ میلیارد تا ۲۰ میلیارد ریال برای سازمان هزینه دارد؛ به همین دلیل با در نظر گرفتن محدودیت اعتباری، اولویت با مدارسی است که تعداد دانش‌آموزان بیشتری دارد.

اسلامی در ارتباط با مدارس تخریبی استان نیز گفت: طبق آمارهای موجود ۳.۴ درصد مدارس استان تخریبی است و ۳۰ درصد از آنها نیاز به مقاوم سازی دارد. طبق آمارهای موجود ۳.۴ درصد مدارس استان تخریبی است و ۳۰ درصد از آنها نیاز به مقاوم سازی دارد.

مدیرکل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس استان زنجان اضافه کرد: این سازمان در کنار اقداماتی که برای ساخت مدارس جدید انجام می‌دهد؛ بخشی از اعتبارات را نیز در حوزه نوسازی مدارس صرف می کند تا هزینه بیشتری به استان تحمیل نشود.

مدیرکل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس استان زنجان در ادامه به طرح شهید عجمیان اشاره کرد و گفت: هدفگذاری این طرح، شاداب سازی محیط‌های آموزشی است و با تعمیر، رنگ‌آمیزی و بازسازی مدارس آنها را برای ادامه تحصیل در اختیار دانش‌آموزان قرار می دهد.

آماده‌سازی ۱۱۹ کلاس درس در استان

مدیرکل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس استان زنجان با بیان اینکه اقدامات اداره کل نوسازی در مدارس به دو بخش تامین تجهیزات و ساخت تقسیم می‌شود، گفت: ۶۰ درصد بودجه سازمان به تعمیرات و ۴۰ درصد به تجهیزات اختصاص داده می‌شود.

حمیدرضا اسلامی با بیان اینکه امسال همزمان با آغاز سال تحصیلی جدید ۱۱۹ کلاس درس آماده‌سازی شد و در اختیار آموزش و پرورش استان قرار گرفت، افزود: همچنین ۱۴۰ مدرسه در مناطق چهارده گانه استان تعمیر شد.

در طرح شهید عجمیان شاداب سازی ۳۵۰ مدرسه در استان و همچنین تجهیز مدارس، هنرستان‌ها و مدارس با نیازهای ویژه نیز به ارزش ۱۰۰ میلیارد ریال انجام شد. وی با بیان اینکه در طرح شهید عجمیان نیز شاداب سازی ۳۵۰ مدرسه در استان انجام شد، افزود: همچنین تجهیز مدارس، هنرستان‌ها و مدارس با نیازهای ویژه نیز به ارزش ۱۰۰ میلیارد ریال انجام شد.

مدارس کانکسی زنجان رو به پایان در دولت سیزدهم

مدیرکل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس استان زنجان با اشاره به برنامه دولت سیزدهم در امر نهضت مدرسه سازی و تکمیل پروژه‌های نیمه تمام، گفت: تکمیل این مدارس و کلاس های درس می تواند بخش قابل توجهی از محدودیت ها و محرومیت های استان را رفع کند.

اسلامی ادامه داد: جو محیط آموزشی و شرایط مدارس در یادگیری دانش‌آموزان بسیار مؤثر است و موجب بالا رفتن دقت و پذیرش دانش‌آموزان در یادگیری مطالب می‌شود از این‌رو، تلاش این سازمان برای بهبود اوضاع فیزیکی مدارس است.

مدارس کانکسی زنجان رو به پایان در دولت سیزدهم

کمبود فضاهای آموزشی در شهرک های تازه ساخت

مدیرکل آموزش و پرورش استان زنجان در گفت‌وگو با خبرنگار ایرنا با بیان اینکه طبق ماده ۱۸ قانون آموزش و پرورش، سازندگان شهرک‌های مسکونی موظف به تامین فضاهای آموزشی، پرورشی و ورزشی، انتظامی و فرهنگی هستند، اظهار کرد: تعدادی شهرک اقماری در شهرهای زنجان، ابهر، خرمدره و قیدار ایجاد شده اما متاسفانه فضاهای آموزشی در این شهرک‌ها ساخته نشده است.

علی اسماعیلی با بیان اینکه در حوزه شهرک‌های اقماری نیز آموزش و پرورش وارد عمل شده است، گفت: در راستای توسعه فضاهای آموزشی، ساخت ۲۰ مدرسه در طرح اقدام ملی مسکن در این استان قطعی شده است.مدارس کانکسی زنجان رو به پایان در دولت سیزدهم

وی یکی از دلایل کمبود مدارس به ویژه در شهرک‌های اقماری شهر زنجان را تبعیت نکردن انبوه سازان از ماده ۱۸ قانون تشکیل شوراهای آموزش و پرورش عنوان کرد و اظهار داشت: بر اساس این قانون انبوه سازان به ازای احداث هر ۲۰۰ واحد مسکونی باید فضای آموزشی لازم را تامین می‌کردند در حالیکه در این حوزه تقریبا طی ۲۰ سال گذشته در زنجان اتفاق خاصی نیفتاده و همین موضوع مشکلاتی را برای تامین مدارس مورد نیاز در این مناطق ایجاد کرده است.

اسماعیلی اضافه کرد: در دولت سیزدهم با در نظر گرفتن این مشکلات،‌برنامه ریزی لازم برای تامین فضاهای آموزشی مورد نیاز در دستور کار قرار گرفته و خوشبختانه گام های بلندی در این زمینه در استان برداشته شده است.

برنامه ریزی برای پایان دادن به مدارس کانکسی در استان زنجان

استاندار زنجان نیز در این رابطه گفت: یکی از دستگاه‌هایی که بیشترین ساختمان مازاد و زمین را در اختیار دارد، آموزش و پرورش است که انتظار می‌رود با فروش و مولدسازی بتواند به تجهیز و نوسازی مدارس استان برای رفع کمبودها و مشکلات مدارس استان، کمک‌ کند.

محسن افشارچی گفت: مسئولان باید دغدغه‌مند مساله آموزش و باسوادی افراد جامعه باشند و با متولیان امر برای رفع دغدغه های مربوط به فضاهای آموزشی همکاری و هم افزایی کنند.

وی اضافه کرد:مشکل مدارس کانکسی و موقت با توجه به اولویت ها و برنامه ریزی های صورت گرفته باید مرتفع شود و سازمان نوسازی،‌توسعه و تجهیز مدارس استان باید برنامه ریزی و تمهیدات لازم را در این زمینه بیندیشد.

برآیند:

مدارس کانکسی و موقت که در برخی مناطق استان زنجان به دلیل تعداد کم دانش آموزان دایر شده بود به همت دولت سیزدهم رو به پایان است و دستگاه های متولی امر برای رفع این مشکل با کمک خیران و سایر دستگاه های مرتبط برنامه ریزی لازم را انجام داده اند.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار استان‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha