۱ آبان ۱۴۰۲، ۱۴:۵۲
کد خبرنگار: 882
کد خبر: 85268148
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

روسیه: ایجاد نظم نوین جهانی در صلاحیت آمریکا نیست

مسکو- ایرنا- سخنگوی دفتر ریاست‌جمهوری روسیه (کرملین) در واکنش به سخنان رئیس‌جمهوری آمریکا درباره نیاز به نظم نوین جهانی گفت: ساختن این نظم جدید از عهده آمریکا بر نمی‌آید.

دیمیتری پسکوف روز دوشنبه در نشستی خبری افزود: این اظهارات جو بایدن رئیس جمهور آمریکا در مورد نیاز به نظم نوین جهانی، مورد نادری است که روسیه کاملاً با آن موافق است، در عین حال، مسکو با بخشی از این سخنان که ایالات متحده می تواند این نظم جدید جهانی را ایجاد کند، مخالف است.
وی خاطرنشان کرد: جهان به نظم جهانی جدید، مبتنی بر اصول کاملاً متفاوت نیاز دارد، نظمی که در آن همه مکانیسم‌های حکومت جهانی نباید در انحصار کشورهای خاص باشند.
سخنگوی کرملین اظهار داشت: منظور بایدن، نظم جهانی با محوریت آمریکا است. یعنی جهانی که بر محوریت ایالات متحده می‌چرخد، مطمئناً چنین نظمی مطابق انتظار آمریکا شکل نخواهد گرفت.
این مقام مسئول افزود: نظم نوین جهانی مبتنی بر قوانین بین المللی، احترام متقابل، منافع متقابل، عدم مداخله در امور داخلی یکدیگر خواهد بود.

پیش از این، جو بایدن رئیس‌جمهوری آمریکا در سخنرانی روز شنبه خود با بیان اینکه بشریت به نظم نوین جهانی نیاز دارد، ابراز اطمینان کرد که اگر آمریکایی ها جسارت و اعتماد به نفس کافی داشته باشند، قادر به ساختن این نظم جدید خواهند بود.

سخنگوی کرملین در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به طرح مواضع ضدروسی از سوی رئیس‌جمهوری آمریکا گفت: تلاش برای فشار و مهار روسیه توسط آمریکا مسأله پنهانی نیست، اما بی‌اثر بوده و خواهد بود.
پسکوف خاطرنشان کرد:‌ نکته حائز اهمیت برای پوتین، نگرش روس‌ها است و نه آنچه در خارج از کشور درباره آن فکر می‌کنند.

رد انتساب حادثه خط لوله گاز فنلاند – استونی به روسیه
سخنگوی کرملین در بخش دیگری از سخنان خود اظهارات مطرح شده درباره ارتباط روسیه با حادثه خط لوله گاز فنلاند-استونی که از بستر دریای بالتیک عبور می‌کند را رد کرد و گفت:‌ روسیه هیچ ارتباطی با این حادثه ندارد.
پسکوف در واکنش به اظهارات رئیس‌جمهوری لتونی که درباره بستن دریای بالتیک برای کشتی‌های روسی در صورت اثبات نقش روسیه در حادثه این خط لوله گاز سخنانی را مطرح کرده است، افزود: می‌خواهم از رئیس جمهوری لتونی بپرسم که پس از تکمیل تحقیقات و پس از مشخص شدن اینکه چه کسی اقدام تروریستی در بالتیک علیه خط لوله گاز نورد استریم را انجام داده و چه کسی دستور داده است، با دریای بالتیک چه باید کرد.
وی با بیان اینکه رئیس‌جمهوری روسیه درباره این موضوع ترجیح داد سخنی نگوید، اظهار داشت: لتونی باید به فکر بستن دریای بالتیک برای مقصر حادثه نورد استریم باشد.
سخنگوی دفتر ریاست‌جمهوری روسیه در ادامه تأکید کرد: روسیه هیچ تهدیدی را نمی پذیرد، صرف نظر از اینکه از طرف چه کسی باشد.

پیش از این، رئیس جمهوری لتونی گفته بود: اگر تحقیقات در مورد آسیب وارد شده به خط لوله بالتیک کانکتور مشارکت ادعایی روسیه در این حادثه را آشکار کند، این کشور ممکن است دریای بالتیک را برای همه کشتی‌های روسیه ببندد.

سخنگوی کرملین در بخش دیگری از این نشست خبری در پاسخ به پرسشی درباره وضعیت اتباع روسیه در نوار غزه گفت:  دیپلمات‌های روس، تمام تلاش خود را برای تعیین وضعیت اتباع این کشور که در نوار غزه در اسارت هستند، انجام می‌دهند و اکنون صحبت درباره اطلاعات دقیق درباره آنها دشوار است.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار جهان

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha