شعرِ شاعرانِ شهر

تهران- ایرنا- پویش «تهران، شهرِشعر» چند روزی است که حال و هوای شهر تهران را تغییر داده است، این پویش می‌تواند زمینه‌ساز اقدامات ادبی بیشتر و تاثیرگذارتر در این شهر و سایر شهرهای ایران باشد.

به گزارش خبرنگار کتاب ایرنا، پویش «تهران، شهرِشعر» از ۲۳مهر با آیین رونمایی از سردیس هوشنگ ابتهاج و سیدحسن حسینی، به‌ مناسبت روز حافظ و هفته شعر و ادب فارسی در خانه نیما یوشیج آغاز شد. این پویش در همکاری سازمان زیباسازی شهرداری تهران و خانه شعر نیما یوشیج اجرا می‌شود و در آن ۶۰۰ بیلبورد شهری نمایش دهنده بیت‌هایی از ۱۰۴ شاعر هستند که از این تعداد ۱۲ شاعر زن به چشم می‌خورد.

شهری با شعر

به نظر می‌رسد اشعاری که در پویش «شهر شعر» در برخی خیابان‌های تهران قرار گرفته اند، از سوی جمعی از چهره‌های شناخته شده شعر معاصر انتخاب شده اند.

سازمان زیباسازی شهری برای یادبود علی شریعتی، مرگ داریوش مهرجویی و آتیلا پسیانی هم بیلبورد نصب کرد.

اما در پویش «شهر شعر» از میان ۶۰۰ سازه یک اشتباه درباره عکس سهراب سپهری وجود داشت. در آن بیلبورد از تصویر علی قوی‌تن بازیگر فیلم رویای سهراب به جای سهراب سپهری استفاده شده بود که بعد از یک روز اصلاح شد.

شهری با شعر

در بیلبوردها از اشعار شاعران بعد از سیدمحمدحسین بهجت تبریزی متخلص به شهریار استفاده شده است و به نظر می‌رسد سعی شده از همه مکاتب و قالب‌های شعری در این مجموعه استفاده شود، در نتیجه از غزل و قصیده تا شعرهای نو در میان این آثار وجود دارد.

شهری با شعر

در میان شاعرانی که از آثار آن‌ها در ساخت این بیلبوردها استفاده شده است، می‌توان به نیما یوشیج، سیمین دخت رحیمی، فروغ فرخزاد، ناصر فیض، حسین زحمتکش، محمدرضا طهماسبی، علی موسوی گرمارودی، سهیل محمودی، محمد جواد محقق، حمید سبزواری، مشفق کاشانی، قیصر امین‌پور، محمدرضا آقاسی، محمدرضا شفیعی کدکنی، مژگان عباسلو ، محمد علی دامغانی، حمید رضا برقعی، غلامعلی حداد عادل، حسین منزوی، محمد صالح اعلا، محمد علی بهمنی، حیدر منصوری، نغمه مستشار، مهدی اخوان ثالث، حبیب الله چایچیان، هوشنگ ابتهاج، سیدحسن حسینی، سپیده کاشانی، سید علی صالحی، شاپورجورکش، فاطمه راکعی، خسرو احتشامی، سلمان هراتی، محمد سهرابی، محمد مهدی سیار و سعید بیابانکی، سهراب سپهری، افشین یداللهی، کاظم بهمنی و حامد حسین خانی اشاره کرد.

در این پویش از ۱۰۴ شاعر ۱۰۷ شعر انتخاب شده است و فضای شهر تهران را در حد ممکن ادبی می‌کند. می‌توان به این پویش به عنوان اقدامی برای ارزیابی نیازهای اقدامات شهری در حوزه کتاب و ادبیات نگاه کرد. اگر چه اجرای پویش «تهران شهرشعر» با مسائل و مشکلاتی همراه بود، اما این دست از اقدامات می‌تواند زمینه‌ساز برنامه‌های فرهنگی ادبی بیشتر در شهر تهران و سایر شهرهای ایران باشد.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار فرهنگ

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha