مواد اولیه، ۹۰ درصد کالاهای وارداتی کاوه را تشکیل می‌دهد

ساوه - ایرنا - رییس گمرک منطقه ویژه اقتصادی کاوه گفت: امسال بیش از ۹۰ درصد کالاهای وارد شده از طریق این گمرک به کشور شامل مواد اولیه مورد نیاز تولیدگران است.

«حمیدرضا محمدی» روز شنبه در گفت گو با خبر نگار ایرنا اظهار کرد: در سال جاری۱۰۳ هزار تن کالا به ارزش ۳۳۵ میلیون دلار توسط ۱۱۰ شرکت تولیدی فعال در شهرستان ساوه و شهر صنعتی و منطقه ویژه اقتصادی کاوه وارد و تمام این کالاها در چرخه تولید بکار گرفته شده است.

وی کویل آلومینیومی ساخت قوطی های آلومینیومی آبمیوه، مواد اولیه پوشک، پاکت آبمیوه و درب پاکت ، کنستانتره و پوره میوه، مواد اولیه خوراکی، قطعات، اجزاء و قطعات یخچال و ماتد اولیه بهداشتی عمده کالاهای وارد شده از این گمرک به کشور است افزود: بر اساس اظهار واردکنندگان و بررسی های انجام شده تمام این کالاها در چرخه تولید شرکت ها بکار گرفته شده است.

وی اضافه کرد: ۱۰ درصد باقی مانده کالاهای وارداتی از این گمرک به کشور را نیز ماشین آلات خطوط تولید شرکت ها اعلام کرد که مشابه تولید داخل در کشور نداشته و هم اکنون در عرصه تولید شرکت های مستقر در شهر صنعتی و منطقه ویژه اقتصادی کاوه بکار گرفته شده است.

اضافه کرد: برابری تراز تجاری یا مثبت بودن صادرات به نسبت واردات یکی از نکات مورد توجه در اقتصاد کشور است اما در برخی مناطق به ویژه مناطقی که عمده کالاهای وارداتی آن مواد اولیه تولید است نابرابری این تراز به معنای برتری قرار دادن واردات نسبت به صدارات نیست.

محمدی گفت: بر اساس بررسی های گمرک کاوه هشت شرکتی که نیمه اول امسال بیشترین صادرات از این گمرک به سایر کشورها را داشتند جزء ۱۰ شرکتی هستند که در این مدت بیشترین واردات را داشته اند که این مساله نشان از تبدیل کالاهای وارداتی به کالاهای صادراتی است.

وی اضافه کرد: محصولات شرکت های وارد کننده دیگر نیز به عنوان کالاهای مصرفی وارد چرخه مصرف کشور شده که این مساله نیز گامی در خودکفایی کشور در عرصه های مختلف است.

وی گفت: در سال جاری این گمرک به دنبال افزایش کیفیت خدمات را در اولویت های خود قرار داده که امضای تقاهم نامه با دانشگاه های آزاد و پیام نور برای تبادل مسائل علمی و گمرکی، بررسی مشکلات صادرات و واردات شرکت های فعال در شهر صنعتی و منطقه ویژه اقتصادی کاوه از جمله این اقدامات است.

افزون بر ۶۰۰ واحد صنعتی و کارخانه های بزرگ در شهر صنعتی و منطقه ویژه اقتصادی کاوه در تولید کالاهای مورد نیاز برای مصرف داخل و صادرات فعالیت می کنند که ۴۶ شرکت در منطقه ویژه اقتصادی فعال است.

کشور هستند.

گمرک کاوه در شهر صنعتی کاوه شهرستان ساوه از نیمه دوم سال ۱۳۸۲ در راستای ارائه خدمات گمرکی و انجام تشریفات مرتبط با کالای صادراتی و وارداتی صاحبان صنایع و فعالان تجاری فعالیت خود را شروع کرده است.

بیش از ۶۰۰ واحد صنعتی کوچک، متوسط و بزرگ در نقاط مختلف ساوه فعالیت می‌کنند؛ هم اکنون در این شهرستان یک شهر صنعتی (کاوه)، چهار شهرک صنعتی و یک ناحیه صنعتی با بیش از ۴۱ هزار فرصت شغلی فعالیت دارد.

این شهرستان هم اکنون با بیش از ۴۱ هزار فرصت شغلی ایجاد شده در واحدهای صنعتی حدود ۴۰ درصدد از اشتغال استان مرکزی را به خود اختصاص داده است.

ساوه با حدود ۳۰۰ هزار نفر جمعیت دومین کانون جمعیتی استان مرکزی است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha