تقاضای فعالان اقتصادی فارس در روز ملی صادرات: بازنگری سیاست‌ها و اصلاح ساختاری

شیراز-ایرنا-صادرات به عنوان موتور محرکه اقتصاد و رمز بقای کشور در بازارهای جهانی به شمار می‌رود و بسیاری از فعالان اقتصادی فارس معتقدند در شرایط کنونی،بازنگری در سیاست‌های داخلی، اتخاذ راهکارهای تجاری مناسب و اصلاحات ساختاری به منظور برون رفت از چالش‌ها در این حوزه ضروری به نظر می‌رسد. 

به گزارش خبرنگار ایرنا، از سال ۱۳۷۶ تاکنون و با تصویب شورای فرهنگ عمومی کشور،بیست و نهم مهرماه به عنوان روز ملی صادرات در تقویم رسمی کشور نامگذاری شده است.

تقاضای فعالان اقتصادی فارس در روز ملی صادرات: بازنگری سیاست‌ها و اصلاح ساختاری

تعیین یک روز از روزهای سال برای صادرات ضمن ترویج فرهنگ صادرات در میان توده مردم و تقدیر از فعالان اقتصادی، فرصتی برای تبادل افکار، شناخت تنگناها و بررسی راهکارها برای رسیدن به هدف والای جهش صادرات به شمار می‌رود.

۱۳تیرماه ۱۴۰۲ رئیس سازمان توسعه تجارت با اعلام اینکه از ۷۰ کشور دنیا بیش از یک هزار و ٣٠٠ تاجر به ایران آمده‌اند، گفت: صادرات غیرنفتی با رویکرد جدید در دولت افزایش یافته و این رویکرد دنبال می‌شود

صادرات غیرنفتی از مرز ۲۴ میلیارد دلار گذشت/ رشد ۲۹ درصدی وزنی

امروز نیز همزمان با بیست و هفتمین سالروز ملی صادرات، رییس سازمان توسعه تجارت اعلام کرد: مجموع صادرات کشور از ابتدای امسال تاکنون ۲۴ میلیارد دلار بوده است که رُشد ۲۹ درصدی وزنی را نشان می‌دهد.

مهدی ضیغمی که معتقد است راهبرد دولت سیزدهم از زمان آغاز دولت توسعه تجارت با کشورهای مختلف بود که عملکرد ۲سال گذشته نشان از دستیابی به این هدف دارد، گفت: برای تحقق این مهم توسعه مبادلات تجاری با آمریکای جنوبی، کشورهای آسیایی و قاره آفریقا در دستور کار قرار دارد و در همین پیوند، عضویت در اتحادیه اقتصادی شانگهای و بریکس نوید توسعه تجارت و دستیابی به بازار بسیاری از کشورها را دارد.

به گفته ضیغمی اهمیت روز صادرات بر هیچکس پوشیده نیست و باید صادرکنندگان را ارج بنهیم چراکه بیش از یک دهه است که رهبر معظم انقلاب شعار سال را توسعه اقتصادی نامگذاری کرده‌اند و باید گفت توسعه اقتصادی بدون پیوست صادرات محقق نخواهد شد، به همین دلیل روز ملی صادرات مهم ترین روز تقویم کشور محسوب می‌شود که هر ساله توجه بیشتری را به خود جلب می‌کند.

آن طور که رییس سازمان توسعه تجارت می‌گوید سال گذشته ۵۳ میلیارد دلار صادرات انجام شد اما در نیمه نخست امسال افت ۳۰ درصدی صادرات در بخش انرژی را شاهد بودیم که به دلیل کاهش ارزش در بخش پتروشیمی و معدنی بود.

تقاضای فعالان اقتصادی فارس در روز ملی صادرات: بازنگری سیاست‌ها و اصلاح ساختاری

وی اضافه کرد: ۲۹ درصد رشد وزنی در همین مدت رقم خورد که بیشتر مربوط به بخش‌های صنعت، معدن و کشاورزی بود و تاکنون ۲۴ میلیارد صادرات انجام شده است که امیدواریم تا پایان سال این کاهش جبران شود.

رئیس کل سازمان توسعه تجارت همچنین گفت: صدور مجوز ۱۰۰ نمایشگاه خارجی، برپایی نمایشگاه‌های مختلف داخلی، برگزاری همایش توسعه تجارت به کشورهای غرب آفریقا و «ایران اکسپو» با حضور یک‌هزار و ۳۰۰ تاجر از ۷۰ کشور، از جمله اقداماتی بود که نوید توسعه تجارت را به دنبال داشته است.

افزایش تعداد رایزنان بازرگانی به ۴۵ نفر

وی از اعزام ۲۰ رایزن بازرگانی به کشورهای هدف با وجود همه مشکلات خبر داد و افزود: تا پایان سال آینده این رقم به ۴۵ رایزن خواهد رسید، اما این تعداد کافی نیست زیرا بسیاری از کشورهای بیش از یک رایزن برای پیگیری اهداف خود در یک مقصد دارند و یک نفر نمی‌تواند نیاز توسعه تجارت کشور را تأمین کند.

وضعیت استان فارس در بخش صادرات

استان فارس نیز از استان‌های پرظرفیت در بخش صادرات به شمار می‌رود به گونه‌ای که بیش از ۵۰ کشور مقاصد صادراتی استان فارس هستند.

بیشترین صادرات استان فارس، محصولات لبنی، رب گوجه‌فرنگی، عصاره و پودر شیرین، بیان، فرش و سایر کف‌پوش، اوره، خرما، سیمان، آرد گندم، کاشی و سرامیک و انجیر است‌.

همچنین ظرفیتهای صادراتی فارس از انواع عسل، گیاهان دارویی، سنگهای زینتی، صنایع دستی، فرش و کالاهای دیگر پتانسیل بسیاری زیادی برای این استان ایجاد کرده‌اند.

استاندار فارس که همواره بر لزوم حمایت همه جانبه از صادرکنندگان این استان تأکید کرده است از مدیران و مسئولان مرتبط با صادرات خواستار رفع مشکلات این حوزه به عنوان یک اولویت مهم شده است.

با وجود اینکه سالهاست حوزه اقتصاد و افزایش تولید مورد توجه است و حتی شعار سال می‌شود، اما هنوز ضعف‌هایی وجود دارد که نیازمند بررسی دقیق برای برطرف شدن است.

مشکل اساسی صادرکنندگان؛ سیاست‌گذاری نادرست و بی‌ثباتی در تصمیم‌گیری‌ها

کارشناسان به رغم تولید داخل به میزان مطلوب، علت این کم فروغی بازار صادراتی را دلایلی از جمله سیاست‌گذاری نادرست و بی‌ثباتی در تصمیم‌گیری‌ها می‌دانند.

رییس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی فارس که معتقد است جایگاه بی‌بدیل صادرات پایدار در رشد مستمر اقتصادی و توسعه جوامع انسانی از مهمترین عوامل برای همسو شدن با اقتصاد پویای جهانی و راهبردی محوری در افزایش بهره‌وری و رُشد تولید ناخالص داخلی است، در این باره گفت: در شرایط کنونی که به‌نظر می‌رسد مشکلات سیاست خارجی پابرجا باشد بازنگری در سیاست‌های داخلی، اتخاذ راهکارهای تجاری مناسب و اصلاحات ساختاری به منظور برون رفت از چالش‌های موجود و فراهم ساختن فرصت ادامه فعالیت اقتصادی برای فعالان حوزه صادرات غیرنفتی ضروری به نظر می‌رسد.

تقاضای فعالان اقتصادی فارس در روز ملی صادرات: بازنگری سیاست‌ها و اصلاح ساختاری

ضرورت توسعه صادرات با هدف مقاوم‌شدن اقتصاد

محمد صادق حمیدیان جهرمی بر ضرورت توسعه صادرات با هدف مقاوم‌شدن اقتصاد کشور تأکید کرد و افزود: آنچه مسلم است وجود تراز تجاری مثبت، تنوع‌بخشی به صادرات، رهایی از صادرات منابع طبیعی و خام‌فروشی و ایجاد بسترهای فنی و نهادی به منظور تولید و صادرات کالا و خدمات رقابت‌پذیر و با ارزش افزوده بالا، اقتصاد کشور را در برابر شرایط تنگنای درآمدی مقاوم می ‌کند.

مشکلات و بازدارنده‌های مختلف در مسیر توسعه صادرات

وی ادامه داد: در حال حاضر انبوهی از مشکلات و بازدارنده‌های مختلف از جمله تحریم‌های شدید بین‌المللی و داخلی، پیمان سپاری ارزی، نوسانات بالای نرخ ارز، افزایش هزینه‌های تولید، سیاست‌های خارجی و روابط بین الملل و راهبردهای اقتصادی حاکم، توسعه صادرات را دستخوش چالش‌های متعدد کرده است.

رییس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی فارس ابزار کرد: امیدواریم که با عزم سیاست‌گذاران بر توسعه اولویت‌دار صادرات کشور، از ظرفیت‌ها و توانمندی‌های بخش خصوصی و فعالان عرصه صادرات غیرنفتی بهره کافی و وافی برده شود.

اهمیت توجه بیشتر به بخش صادرات در فارس

در حال حاضر فقط بخشی از ظرفیتهای صادراتی استان فارس مورد توجه قرار گرفته و همین صادرات موجود هم به صورت مؤثر و حرفه ای انجام نمی‌شود.

نه تنها صادرات استان فارس بلکه صادرات کل کشور می‌تواند بسیار بیشتر از حجم و ارزش فعلی باشد؛ البته یکی از دلایل آن ضعف مهارت‌های صادراتی در بین صادرکنندگان است.

لذا برای موفقیت در صادرات بخصوص صادرات فارس نیاز به تقویت مهارت‌های صادراتی صادرکنندگان است.

صادرکنندگان نه تنها باید مهارت‌های فنی را در خودشان تقویت کنند بلکه مهارت‌های ارتباطی هم نقش ویژه ای در موفقیت صادرکننده در دنیای تجارت امروز دارد.

با توجه به اهمیت صادرات و رهاوردهای مثبت آن برای مناطق مختلف به نظر می‌رسد باید تمهیدات اساسی برای رفع موانع در این بخش اندیشیده شود تا بتوان از این ظرفیت‌ها در استانی مانند فارس که از پتانسیل بالایی در این عرصه برخوردار است به نحو احسن استفاده کرد.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار استان‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha