۲۶ مهر ۱۴۰۲، ۱۴:۴۶
کد خبرنگار: 3153
کد خبر: 85262892
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

همه حقوق مردم در بازآفرینی‌های شهری رعایت شود

رشت – ایرنا- معاون وزیر راه و شهرسازی تاکید کرد: همه حقوق مردم در بازآفرینی‌های شهری باید رعایت شود و شهرداری‌ها مکلف به همکاری هستند؛ این حق مردم است که از تخفیف برخوردار شوند.

به گزارش ایرنا، سید محمد آئینی روز چهارشنبه در هفتمین جلسه ستاد باز آفرینی شهری استان گیلان در رشت، معابر خاکی را بدترین چهره محرومیت در شهرها دانست و افزود: در دولت سیزدهم به دنبال آن هستیم در محدوده های باز آفرینی معابر خاکی نداشته باشیم؛ در استان گیلان نیز هزار و ۷۰۰ تن قیر برای آسفالت تمام معابر خاکی در محدوده بازآفرینی نیاز است که ما امسال آن را بطور کامل تامین می کنیم و باید فضای جذب آن تا اردیبهشت ماه سال ۱۴۰۳ در استان فراهم شود.

وی با بیان اینکه این ستاد برای حفظ جان انسان‌ها از اهمت بالایی برخوردار است و مردم این مناطق ولی نعمتان انقلاب هستند که در تمامی شعائر مذهبی، انقلابی، همه پرسی‌ها و انتخابات بالاترین درصد مشارکت را دارند،تصریح کرد: در کل کشور ۲۰ درصد سطح شهرها و بیش از ۳۰ درصد جمعیت شهری متاثر از تصمیمات ستاد بازآفرینی شهری است؛ طبق قانون این ستاد تشکیل شد تا دستگاه‌ها در کنارهم، هم افزایی در مدیریت و مدیریت یکپارچه ای با محوریت استاندار داشته باشند و کار مردم در مناطق فرسوده با سرعت بیشتری انجام شود.

آئینی با اشاره به اینکه در بافت فرسوده مردم به هردلیلی مانند گذشت زمان و فرسودگی بنا، بد مسکن شده اند افزود: اهمیت ستاد بازآفرینی بسیار فراتر از تصور است و در کنار حفظ جان، ساخت مسکن را نیز باید مد نظر قرار دهند؛ به طور متوسط در کشور هر بنای فرسوده که تخریب می شود سه واحد بازسازی می‌شود و این به معنای تامین بخش عمده‌ای از نیاز مسکن کشور از این طریق است.

وی تصریح کرد: در درون برنامه بازآفرینی و نوسازی، معابر تعریض شده و فضا برای خدمات و بازگشایی فراهم می شود؛ ورود و خروج آمبولانس‌ها تسهیل شده و هدف بعدی ارتقاء کیفیت زندگی شهری در این بخش خواهد بود.

آئینی با بیان اینکه در بافت فرسوده مشکل نوسازی مسکن و درحاشیه‌ها مشکل دستگاه‌های خدمات رسان و معابر خاکی وجود دارد که در این ستاد باید بررسی و حل شود، گفت: حقوق مردم در بازآفرینی‌ها باید رعایت شود و شهرداری‌ها مکلف هستند همکاری لازم را در این زمینه داشته باشند؛ این حق مردم است که از تخفیف برخوردار شوند و طبق قانون شهرداری‌ها مکلف به تخفیف ۵۰ درصدی در صدور پروانه و تراکم ساخت برای مردم هستند؛ شهرداری‌ها می‌توانند سقف تخفیفات را ۱۰۰ درصد هم در نظر بگیرند و معادل آن را از دولت طلبکار باشند.

معاون وزیر راه و شهرسازی اضافه کرد: در سطح کشور شهرداری‌ها و شورای شهر با نگاه مثبت به این قضیه ورود کنند و با اخذ مصوبه شورای شهر این تخفیف را صددرصد در نظر گرفته و روند صدور پروانه را از ۲ سال به یک ماه کاهش دهند؛ این بزرگترین تشویق برای مردم است که بافت فرسوده خودرا نوسازی کنند.

آئینی یادآور شد: شهرداری مکلف است قبل از نوسازی انشعابات را محفوظ بدارد و یا انشعابات اضافی را نیز خارج از نوبت برقرار کنند؛ این مساعدت‌ها می‌تواند موجب شود سازنده بنا به جای ساخت و ساز در شمال شهر در بافت‌های فرسوده اقدام به ساخت و ساز کند.

وی حق بعدی مردم در بافت فرسوده و بازآفرینی شهری را برخورداری از تسهیلات در دسترس و ارزان قیمت بانکی اعلام کرد و افزود: ۲۵ درصد تسهیلات ارزان قیمت بخش مسکن باید به بافت فرسوده تعلق گیرد و ما این مساله را پیگیری می کنیم؛ در بافت فرسوده محدودیتی برای استفاده از تسهیلات سطح ملی وجود ندارد.

وی تصریح کرد: در بخش اسکان موقت نیز در استان گیلان و شهر رشت وزارت راه و شهرسازی، ۹۰۰ میلیون ریال تسهیلات قرض الحسنه برای منازل مسکونی که تمایل به جابجایی دارند پرداخت می کند؛ در بسته کلید به کلید نیز طبق مصوبه قانون دولت اراضی ملی را می تواند با مردم در بافت فرسوده معاوضه و تهاتر و یا با ۴۰ درصد تخفیف واگذار کند.

معاون وزیر راه و شهرسازی اظهار کرد: این وزارت‌خانه در اقدامی جهادی با کمک شهرداری‌ها و زیر نظر استانداری بزودی برنامه جهاد تبیین را راه اندازی خواهد کرد و با مراجعه خانه به خانه در بافت‌های فرسوده، این بسته‌ها را برای نوسازی بنا و نجات جان مردم تشریح خواهد کرد.

وی تاکید کرد: این ظرفیت که شهرداران اراضی ملی را در حریم شهرها شناسایی و به بافت فرسوده اختصاص دهند،در قانون دیده شده است و این موضوع می‌تواند سرمایه‌گذاری خوبی برای شهرها باشد و به باز آفرینی شهری کمک کند.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار استان‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha