توافق دولت ونزوئلا و مخالفان ؛ از تضمین انتخابات ۲۰۲۴ تا هموار شدن راه کاهش تحریم‌ها

تهران- ایرنا- دولت ونزوئلا و مخالفان با از سرگیری مذاکرات، بر سر چگونگی تضمین فرآیند برگزاری انتخابات ریاست جمهوری در نیمه دوم سال ۲۰۲۴ توافق کردند و به این ترتیب، مسیر رفع برخی تحریم‌ها طبق وعده‌های مکرر آمریکا هموار شد.

به گزارش روز چهارشنبه ایرنا به نقل از خبرگزاری افه، دولت ونزوئلا و گروه مخالف پلتفرم واحد دموکراتیک (PUD) در جریان نشستی در باربادوس، به «توافق جزئی در مورد ارتقای حقوق سیاسی و تضمین‌های انتخاباتی برای همه» در آستانه انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۴ دست یافتند.

خورخه رودریگز (Jorge Rodríguez) که ریاست هیئت مذاکراتی دولت و خراردو بلاید (Gerardo Blyde) که ریاست گروه مخالفان را بر عهده داشتند، به نمایندگی از دولت و مخالفان، سه نسخه از این توافق را امضا کردند.

این اسناد با حضور ژروم والکات (Jerome Walcott) وزیر امور خارجه باربادوس و نمایندگان نروژ، کشور میانجی‌ و نمایندگان سایر کشورهای همراه مانند هلند، روسیه، مکزیک، کلمبیا و برزیل از سوی حدود بیست نفر از طرف‌های مذاکره‌کننده امضا شد.

توافقنامه امضا شده مقرر می‌دارد که انتخابات ریاست جمهوری ونزوئلا در نیمه دوم سال ۲۰۲۴ با حضور ناظران بین‌المللی مانند اتحادیه اروپا برگزار شود.

آمریکا وعده داده بود که در صورت حصول توافق میان دولت و مخالفان ونزوئلا، بخشی از تحریم‌های نفتی این کشور را کاهش دهد. اگرچه پس از امضای توافق، کاخ سفید به طور علنی در مورد لغو تحریم‌ها اظهار نظر نکرده است، اما بارها اعلام کرده بود که برگزاری انتخابات «آزاد و عادلانه» راه را برای لغو تحریم‌ها هموار می‌کند. تحلیلگران بر این باورند که واشنگتن احتمالا برخی از محدودیت‌ها در بخش بانکی و سایر محدودیت‌های مرتبط با تجارت نفت را حذف خواهد کرد.

مذاکره کنندگان دو طرف همچنین توافق کردند که به روند انتخابات داخلی هر یک از بازیگران سیاسی احترام بگذارند؛ فعال شدن مجدد گفت‌وگوها و توافق حاصل شده، به فاصله چند روز از انتخابات مقدماتی مخالفان است که برای ۲۲ اکتبر (۳۰ مهر) برنامه‌ریزی شده است. مخالفان با برگزاری این انتخابات، یک نامزد واحد انتخاب می‌کنند تا در انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۴، با مادورو رقابت کند.

خورخه رودریگز اعلام کرد: ما خوشحالی خود را از امضای دو توافقنامه جزئی ابراز می‌کنیم که به معنای روند مترقی لغو تحریم‌ها است که به ما امکان می‌دهد رفاه ونزوئلا را بازیابی کنیم. ما خود را به صلح برای ایجاد فضای تساهل سیاسی متعهد می‌کنیم.

به همین ترتیب، دو طرف متعهد شدند تا با انجام همه ارزیابی ها و بررسی‌های پیش بینی شده در نظام انتخاباتی، گفتمان عمومی را ترویج کنند که به فضای سیاسی و اجتماعی که به نفع فرآیند صلح‌آمیز انتخابات «بدون فشارهای خارجی» باشد، کمک کند.

نمایندگان دولت و مخالفان که موافق رد هرگونه خشونت در فعالیت‌های سیاسی هستند، موافقت کردند که از مقامات بخواهند امنیت و آزادی عمل برای همه نامزدهای ریاست جمهوری را تضمین کنند.

در یکی از این اسناد آمده است که دولت و اپوزیسیون حق هر یک از بازیگران سیاسی برای انتخاب آزادانه و مطابق سازوکارهای داخلی خود برای انتخابات ریاست جمهوری را به رسمیت می‌شناسند و به آن احترام می‌گذارند.

با امضای این پیمان، حزب حاکم و اپوزیسیون متعهد شدند که از «هیات‌های نظارت فنی توافق‌شده انتخاباتی» که علاوه بر اتحادیه اروپا و سازمان ملل، اتحادیه آفریقا و اتحادیه بین‌آمریکایی، از جمله آن‌ها هستند، برای نظارت در انتخابات پیش‌رو دعوت کنند.

نیکلاس مادورو رئیس‌جمهوری ونزوئلا روز دوشنبه اطمینان داد که دولت «توافقنامه‌های سودمندی» را با مخالفان برای تضمین انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۴ امضا خواهد کرد.

از زمان آغاز گفت‌وگو میان حزب حاکم ونزوئلا و مخالفان در ۱۳ اوت ۲۰۲۱ (۲۲ مرداد ۱۴۰۰)، زمانی که هر دو هیات یادداشت تفاهمی را در پایتخت مکزیک امضا کردند، سه دور مذاکرات در این کشور برگزار شده است.

در نتیجه آن دور از مذاکرات که سه ماه بعد به حالت تعلیق درآمد، مخالفان، برگزاری انتخابات «آزاد» در انتخابات منطقه‌ای نوامبر ۲۰۲۱ را خواستار شدند، در حالی که پایان تحریم‌های بین‌المللی مطالبه دولت ونزوئلا بود.

دو طرف در نوامبر ۲۰۲۲ (آبان- آذر ۱۴۰۱) در حالی به مکزیک بازگشتند که دومین توافقنامه جزئی برای حمایت از مردم ونزوئلا را امضا کردند که هدف آن بازیابی منابع دولتی مسدود شده در سیستم مالی بین‌المللی بود؛ اما گفت‌وگوها دوباره متوقف شد.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار جهان

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha