امضای توافق میان شرکت نفت دولتی ونزوئلا و «رپسول» اسپانیا

تهران- ایرنا- شرکت نفت دولتی ونزوئلا (PDVSA) و رپسول اسپانیا (REP.MC) با هدف تقویت صنعت نفت خام و افزایش تولید نفت و گاز، یک «توافق چارچوب» برای فعال کردن مجدد عملیات سرمایه‌گذاری مشترک امضا کردند.

به گزارش روز سه شنبه ایرنا به نقل از تارنمای اسپوتنیک موندو، امضای این قرارداد توسط رافائل تِیه‌چِآ (Rafael Tellechea) وزیر نفت و رئیس شرکت نفت دولتی ونزوئلا و نمایندگان شرکت رپسول اسپانیا (شرکت چند ملیتی انرژی و پتروشیمی مستقر در مادرید) برای فعال کردن مجدد عملیات سرمایه‌گذاری مشترک شرکت پتروکیریکوایر (Petroquiriquire) در کاراکاس انجام شد.

این شرکت واقع در ایالت موناگاس (Monagas) از ۶۰ درصد شرکت نفت دولتی ونزوئلا و ۴۰ درصد توسط رپسول تشکیل شده است.

وزیر نفت ونزوئلا با تاکید بر اهمیت توافق صورت گرفته، گفت: ما به لطف شرکت‌هایی که به کشورمان اعتماد دارند در روند تولد دوباره پی‌دی‌وی‌اس‌اِی (PDVSA: پترولئوس دی ونزوئلا یا نفت دولتی ونزوئلا) هستیم؛ و با همکاری یکدیگر حضور رپسول را در ونزوئلا گرامی می‌داریم.

فرانسیسکو خوسه خِآ (Francisco José Gea) مدیر «اکتشاف رپسول» نیز تاکید کرد این توافق نشان‌دهنده تعهد این شرکت به این کشور حوزه کارائیب است.

وی خاطرنشان کرد: این امضا به معنای گامی بیشتر در رابطه و تعهدی است که رپسول در قبال این کشور نشان داده است، نه تنها در قبال صنعت، بلکه نسبت به جامعه‌ای که از ما استقبال می‌کند. این توافقنامه، صنعت، جامعه و روابط میان رپسول و پی‌دی‌وی‌اس‌اِی و روابط میان ونزوئلا و اسپانیا را تقویت می‌کند.

رپسول همچنین در بیان جزئیاتی به سی‌ان‌ان گفت که در چارچوب توافق دوجانبه قبلی، حدود ۲۰ هزار بشکه در روز بین میادین غرب (Mene Grande و Barúa Motatán) و شرق (موناگاس) تولید می‌شود.

بر اساس این گزارش، مسئولان رپسول همچنین توضیح دادند که در حال حاضر تخمینی از درصد افزایش تولید که می‌تواند به دنبال این توافق جدید حاصل شود، ندارند.

وزیر نفت ونزوئلا اطمینان داد که پس از رسیدن به تولید سالانه ۶۴۰ هزار بشکه در روز انتظار می‌رود که در اوایل سال آینده میلادی (۲۰۲۴) تولید نفت ونزوئلا به روزانه ۹۰۰ هزار بشکه برسد.

وی تصریح کرد که هدف ونزوئلا برای سال آینده، نه فقط تولید یک میلیون بشکه در روز بلکه تثبیت میزان تولید و تداوم رشد خواهد بود.

فرانسیسکو مونالدی (Francisco Monaldi) کارشناس حوزه نفت در گفت‌وگو با سی‌ان‌ان اطمینان داد که بر اساس ارقام گزارش رشده توسط مقام‌های ونزوئلا به اوپک، تولید نفت این کشور بین ۹.۵ تا ۱۲ درصد افزایش یافته است. در همین حال، سایر تحلیلگران میزان رشد تولید را بین ۹ تا ۱۵ درصد تخمین می‌زنند.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار جهان

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha