۷۰ درصد زمین‌های مورد نیاز برای سد عمارت تملک شد

اردبیل - ایرنا - مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای اردبیل گفت: ۷۰ درصد زمین‌های مورد نیاز سد عمارت گرمی خریداری و تملک شد و اقدامات لازم برای بهره‌برداری کامل از این طرح در حال انجام است.

علی حیدری اناری روز سه‌شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار کرد: سد عمارت با حجم مخزن ۱۸۲ میلیون متر مکعب بزرگترین سد استان اردبیل است که با بهره‌برداری از آن امکان آبیاری اراضی منطقه و جلوگیری از خروج منابع آبی کشور میسر می‌گردد.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای اردبیل ادامه داد: در سال‌های اخیر برای احداث سد عمارت گرمی پنج هزار میلیارد ریال اعتبار از محل صندوق توسعه ملی اختصاص یافته است.

وی از پیشرفت فیزیکی ۹۸ درصدی سد عمارت خبر داد و گفت: با بهره‌برداری از این سد ۱۵ میلیون متر مکعب آب برای شرب ، ۷۵ میلیون متر مکعب برای کشاورزی و ۲۸ میلیون متر مکعب نیز برای امور زیست محیطی اختصاص خواهد یافت.

حیدری اناری با اشاره به اهداف اجرای سد عمارت و تاثیر آن بر توسعه منطقه افزود: توسعه و بهبود اراضی منطقه ، تامین آب شرب ، تامین نیاز زیست‌ محیطی و پایداری جریان رودخانه ، اشتغالزایی و جلوگیری از مهاجرت، رونق کسب و کار با توسعه باغ و زمین‌های کشاورزی، ساماندهی و اسکان عشایر، افزایش تولیدات کشاورزی و دامی و ایجاد صنایع وابسته از جمله اهداف اجرای این طرح است.

وی اظهار کرد: عملیات اجرایی سد عمارت گرمی مغان از سال ۱۳۸۶ شروع شده و حجم مخزن این سد به میزان ۱۸۲ میلیون مترمکعب برابر با نصف حجم ۵۲ سد موجود استان است که تکمیل آن منجر به توسعه و رونق اقتصادی مناطق گرمی و انگوت خواهد شد.

مدیرعامل آب منطقه‌ای اردبیل همچنین گفت: ابنیه سد و سازه‌های فنی آن اجرا شده و تنظیم ۱۱۸ میلیون متر مکعب آب در این سد خاکی در بهترین شرایط امکان‌پذیر است.

وی ادامه داد: در کنار آبگیری کامل سد و تامین آب اراضی پایین دست، تملک زمین‌های مورد نظر و خرید آن تا ۷۰ درصد انجام شده و سایر اقدامات نیز برای بهره‌برداری کامل این طرح در حال انجام است.

سد عمارت در شمال استان اردبیل در فاصله ۸۰ کیلومتری شهر گرمی بر روی رودخانه دره‌رود احداث می‌شود و عملیات اجرایی آن از زمان تخصیص منابع مالی از محل صندوق توسعه ملی در سال ۱۳۹۴ سرعت گرفت.

با بهره‌برداری از این سد امکان آبیاری حدود ۳۸ هزار هکتار از اراضی شهرستان‌های انگوت و گرمی فراهم و از خروج منابع آبی کشور از مرزها جلوگیری می‌شود.

ارتفاع این سد از بستر رودخانه ۸۲ متر، طول تاج آن ۳۱۵ متر، عرض تاج آن ۱۲ متر، حجم مفید ذخیره آب آن ۱۵۷ میلیون متر مکعب وحجم کل ذخیره آن ۱۸۲ میلیون مترمکعب است.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار استان‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha