۲۵ مهر ۱۴۰۲، ۱۲:۵۳
کد خبرنگار: 2082
کد خبر: 85261161
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

افزایش چشمگیر ارزش سهام شرکت‌های نظامی آمریکا پس از طوفان الاقصی

تهران- ایرنا- آغاز جنگ دیگری در جهان و افزایش چشمگیر ارزش سهام شرکت‌های نظامی آمریکا بار دیگر مساله بهره‌بردای سیستم نظامی ایالات متحده را از بحران‌ها در سراسر جهان، مطرح کرد.

به گزارش روز سه‌شنبه ایرنا، نشریه نیوزویک گزارش داد که سهام‌های برخی از بزرگترین پیمانکاران نظامی آمریکا از زمان شروع جنگ رژیم صهیونیستی علیه حماس افزایش یافته است و شرکت‌ها از جلمه «لاکهید مارتین» افزایش ۱۰ درصدی را در ارزش سهام‌های خود گزارش کردند.

نیوزویک با استناد به داده‌های گوگل فایننس برای تایید این احتمال که درگیری در خاورمیانه ارزش سهام‌های شرکت‌های دفاعی آمریکایی را افزایش داده است، نوشت: ارزش سهام شرکت «ریتون» روز جمعه ۶ اکتبر (۱۴ مهر/یک روز پیش از آغاز جنگ) ۶۹.۷۷ دلار بود اما در روز ۱۰ اکتبر (۱۸ مهر) به ۷۳.۳۵ دلار افزایش پیدا کرد و روز دیروز دوشنبه ۱۶ اکتبر (۲۴ مهر) همین میزان باقی مانده است.

ارزش سهام بوئینگ روز ۶ اکتبر ۱۸۷.۳۸ دلار بود و روز چهارشنبه گذشته (۱۹ مهر) به ۱۹۵.۱۳ دلار افزایش یافت اما دیروز بار دیگر عدد ۱۸۴.۹۱ دلار را نشان داد. ارزش سهام‌های لاکهید مارتین هم در همان روز قبل از شروع جنگ ۴۰۰.۷۳ دلار ارزش گذاری شده درحالیکه روز گذشته به ۴۴۳ دلار افزایش یافت. روز ۱۰ اکتبر نشریه سرمایه گذاری «بارونز» گزارش داد که این شرکت پس از جنگ حماس و اسرائیل، ۲۳ میلیارد دلار به ارزش بازار خود افزوده است.

ارزش سهام‌های شرکت «جنرال داینامیکس» پیش از شروع جنگ ۲۱۹.۹۴ دلار بود و روز ۱۶ اکتبر به ۲۴۳.۰۴ دلار افزایش یافت. بهای سهام شرکت «نورثروپ گرومن» نیز تنها ۱۰ روز پس از جنگ در روز دوشنبه از ۴۲۳.۲۴ دلار در ۶ اکتبر به ۴۹۰.۱۵ دلار افزایش پیدا کرد.

افزایش ارزش سهام شرکت‌های دفاعی آمریکا در حالی ثبت می‌شود که رژیم صهیونیستی از آمریکا درخواست یک کمک فوری نظامی به ارزش ۱۰ میلیارد دلار کرده است.

نشریه «فوربس» گزارش داده است که شرکت‌های لاکهید مارتین و نورثروپ گرومن بیشترین افزایش سهام خود را در بیش از ۳ سال اخیر گزارش دادند. این رسانه به نقل از تحلیلگران نوشت که انتظار نمی‌رود این روند متوقف شود.

با اینحال تحلیلگران موسسه برنشتاین با مدیریت داگلاس هارند در یادداشتی روز ۱۱ اکتبر (۱۹ مهر) نوشتند در حالی که این افزایش‌ها در سهام پیمانکاران دفاعی پس از رویدادهای بزرگی مانند جنگ اخیر افزایش می‌یابد، «تاریخ نشان می‌دهد این افزایش‌ها عموما متوقف می‌شود و این روند پایدار نیست».

گزارش فوربس ادامه داد: تهاجم روسیه به اوکراین در این مورد یک نمونه و سابقه بارز محسوب می‌شود. در اولین هفته معاملات پس از آغاز جنگ بین روس‌ها و اوکراینی ها در ۲۴ فوریه (5 اسفند) ۲۰۲۲، برخی سهام‌ها افزایش یافت؛ سهام لاکهید مارتین و نورثروپ گرومن تا ۲۰ درصد افزایش یافت. با این حال، در شش ماه بعد، بااینکه جنگ در بحبوحه ضد حمله اوکراین هنوز همچنان ادامه داشت، ارزش این سهام نزدیک به ۲۰ درصد کاهش یافت.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار جهان

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha