«پاییزان»؛ ارکستر ملی ایران در شب بارانی

تهران- ایرنا- نخستین کنسرت پاییز ارکستر ملی ایران با عنوان «پاییزان» به رهبری همایون رحیمیان با اجرای قطعه‌هایی ماندگار از آهنگسازان فقید در تالار وحدت به روی صحنه رفت.

به گزارش خبرنگار موسیقی ایرنا، نخستین کنسرت پاییز ارکستر ملی ایران، یکی از زیرمجموعه‌های بنیاد فرهنگی هنری رودکی، با عنوان «پاییزان» به رهبری همایون (علی) رحیمیان، علی عابدین به عنوان سولیست سنتور با اجرای قطعه‌هایی از روح‌ الله خالقی، جواد معروفی و حسین دهلوی آهنگسازان فقید در تالار وحدت به روی صحنه رفت.

این کنسرت نخستین اجرای ارکستر ملی ایران پس از انتخاب رحیمیان به عنوان رهبر دائم ارکستر ملی ایران بود.

پس از حضور نوازندگان در صحنه، رهبر ارکستر وارد صحنه شد که با تشویق مخاطبان همراه بود و برخی از آنان نیز به احترام او ایستادند و تشویق کردند، در ابتدا قطعه «رنگارنگ شماره یک» اثر روح الله خالقی اجرا شد، روح الله خالقی (۱۳۴۴-۱۲۸۵) آهنگساز، نوازنده و از پیشگامان موسیقی ملی بود. وی از برگزیدگان مکتب موسیقایی علینقی وزیری و از خدمتگزاران موسیقی و فرهنگ ایران بود.

قطعه «رنگارنگ شماره یک» در آواز اصفهان از مشهورترین آثار بی‌کلام خالقی است، این قطعه و همین طور رنگارنگ شماره ۲» در ماهور، ساختاری سوییت مانند دارند، قطعه‌های کوتاه با سرعت‌ها و در گوشه‌های مختلف در کنار یکدیگر قرار گرفته‌اند.

در «رنگارنگ شماره یک»، یکی از مشهورترین آثار خالقی (ملودی تصنیف بهار دلنشین) هم قرار دارد. آثار با کلام خالقی به علت داشتن ملودی‌های متوازن و خوش طرح و البته ساختار متقارن، قابلت اجرای بی‌کلام هم دارند.

پس از قطعه «رنگارنگ شماره یک»، قطعه «سوییت دشتی» اثر جواد معروفی ابتدا با سازهای زهی آغاز شد، سپس با فلوت و همراهی سازهای ایرانی از جمله سه تار و سنتور ادامه پیدا کرد.

«پاییزان»؛ ارکستر ملی ایران در شب بارانی

جواد معروفی (۱۳۷۲- ۱۳۹۱) آهنگساز، رهبر ارکستر، نوازنده پیانو، از مهمترین چهره‌های موسیقی ملی و از برگزیدگان موسیقی ایران بود. وی در زمینه پیانونوازی موسیقی ایرانی صاحب مکتب است و یکی از مهمترین کارهای او، تدوین ردیف موسیقی ایران برای پیانو است.

«سوییت دشتی» از آثار بی‌کلام معروفی است که ابتدا برای پیانو و سپس برای ارکستر نوشته شد، تقریبا بیشتر ویژگی‌های موسیقی معروفی را می‌توان در این اثر شنید. خطوط ملودی روان و هارمونی ملایم و در راستای ملودی‌ها و همچنین سیری در گوشه‌های مهم آواز دشتی، از شاخصه‌های این اثر است.

«به یاد صبا/نغمه ترک» حسین دهلوی از دیگر آثاری بود که شب گذشته توسط ارکستر ملی ایران اجرا شد، حسین دهلوی (۱۳۹۸-۱۳۰۶) آهنگساز و رهبر ارکستر از تلاشگران مهم عرصه موسیقی هنری ایران بود. دهلوی از مدیران شایسته هنرستان موسیقی ملی بود و دوره مدیریت وی از دوره‌های درخشان این مرکز مهم آموزشی محسوب می‌شود.

«به یاد صبا» که براساس تمی از استاد ابوالحسن صبا در اردیبهشت سال ۱۳۳۷ نوشته شد، نخستین بار در خردادماه همان سال با ارکستر شماره یک هنرهای زیبای کشور در دانشگاه تهران اجرا شد.

همچنین «نغمه ترک» براساس «دوضربی بیات ترک» اثر استاد صبا ساخته شده و از آثار مشهور دهلوی است.

سپس قطعه «یار رمیده» اثر روح الله خالقی توسط ارکستر ملی ایران اجرا شد، پس از اجرای این قطعه، رهبر ارکستر صحنه را ترک کرد و بعد از چند دقیقه به همراه علی عابدین سولیست سنتور وارد صحنه شد و مخاطبان آنان را تشویق کردند.

در این بخش، ابتدا با نوازندگی سولیست سنتور و سپس همراهی سایر سازهای زهی، قطعه «کنسرتینو برای سنتور و ارکستر» اثر حسین دهلوی اجرا شد. «کنسرتینو برای سنتور و ارکستر»، سال ۱۳۷۷ با همکاری فرامرز پایور در چهار موومان ساخته شده است.

«پاییزان»؛ ارکستر ملی ایران در شب بارانی

پس از اجرای این قطعه، رهبر ارکستر و نوازندگان صحنه را ترک کردند و زمانی برای استراحت اختصاص داده شد.

بعد از پایان زمان استراحت، نوازندگان و رهبر ارکستر با تشویق مخاطبان به صحنه بازگشتند، در این بخش قطعه «سبکبال» اثر حسین دهلوی اجرا شد؛ این قطعه سال ۱۳۳۲ در دستگاه شور و براساس قطعه «رقص چوبی قاسم آبادی» اثر استاد صبا ساخته شده و از نخستین آثار دهلوی است.

در ادامه قطعه‌های «دو نغمه بختیاری»، «آهنگ آذربایجانی» و «رنگارنگ شماره ۲» اثر خالقی اجرا شدند.

پس از پایان رپرتوار ارکستر ملی ایران، مخاطبان ایستاده و ارکستر را تشویق کردند، سپس ارکستر برای قدردانی از مخاطبان بخشی پایانی قطعه «رنگارنگ شماره ۲» را اجرا کرد.

پس از این اجرا، رهبر ارکستر صحنه را ترک کرد اما تشویق‌های مخاطبان ادامه داشت و رحیمیان با تشویق‌های مکرر مخاطبان به صحنه بازگشت و ارکستر قطعه «سبکبال» را بار دیگر اجرا کرد.

ارکستر ملی ایران شب گذشته، اجرای متفاوتی را پشت سرگذاشت، علاوه بر انتخاب رپرتوار مناسب از آثار آهنگسازان بنام و فقید ایرانی، میزبان تعداد قابل توجهی از مخاطبان بود که با اجرای هر قطعه، اعضا و رهبر ارکستر را تشویق می‌کردند که نشان از رضایت آنان داشت.

«پاییزان»؛ ارکستر ملی ایران در شب بارانی

همچنین از نکات قابل توجه کنسرت شب گذشته ارکستر ملی ایران، نمایش تصاویری از آهنگسازان و نام قطعه‌ها در پس زمینه ارکستر در حین اجرای قطعه‌ها بود، همچنین بروشور کنسرت شامل معرفی آهنگسازان، رهبر ارکستر، نوازندگان و نام قطعه‌ها به صورت دیجیتال در اختیار مخاطبان قرار گرفته بود تا آنان با آگاهی بیشتری در کنسرت حضور پیدا کنند.

در حین اجرا و پس از پایان اجرا نیز شهر تهران شاهد بارش باران بود و «پاییزان» ارکستر ملی ایران در نخستین اجرا در فصل پاییز خاطره‌ساز شد.

مازیار ظهیرالدینی (کنسرت مایستر)، آرمین قضاتی، رایین نورانی، علیرضا خلج اسمعیلی، آذین نصرتی مقدم، رمیصا نفیسی، سبا علیمحمدی، هلیا محمدولی (ویولن یک)، هادی آرزم، سانوا عندلیبی، آرش جامع، امیر نظری، بهنام آقاجانیان، نگین سمایی، محمدرضا نامجو (ویلن دو)، هومن اتابکی، همایون هاشم‌زاده، امیرحسین طایی، جاوید پناهی و اشکان نظر (ویولا) از نوازندگان ارکستر ملی ایران در اجرای شب گذشته بودند.

همچنین محمدحسین غریبی، ارسلان علیزاده، علی آقاجانی، پروشات زندآیین، غزاله شیرازی و سینا آذرباد (ویولنسل)، سروش کاکاوند، ستاره نامور و زهرا نوبری (کنترباس)، شهرام رکوعی، لیدا باقری (فلوت)، حسام صدفی نژاد، شمیم کیانی (اُبوا)، سایوری شفیعی و محمد ملکی (کلارینت)، امیرحسین محمدیان و امیر ملکی‌ (فاگوت)، سازهای ایرانی؛ مسیح تحویلداری، مسعود آزین، آناهیتا رمضانی (تار)، علی عابدین (سنتور)، مژگان محمدحسینی (قانون)، ماهان ببری (تنبک) و افشین مودب پور (پیانو) از دیگر اعضای ارکستر ملی بودند.

«پاییزان»؛ ارکستر ملی ایران در شب بارانی

ارکستر موسیقی ملی ایران سال ۱۳۷۷ به همت استاد فرهاد فخرالدینی، با هدف اجرای آثار ارزشمند موسیقی ارکسترال ایرانی تشکیل شد. این ارکستر با ترکیب متناسبی از سازهای ایرانی شامل سنتور، قانون، گروه نوازندگان تار و تارباس، عود و سازهای ضربی در کنار سازهای یک ارکستر سمفونیک بنا نهاده شده است. بیش از ۲۷۰ قطعه موسیقی در گنجینه ارکستر ملی وجود دارد.

نخستین اجرای ارکستر موسیقی ملی ایران امسال ۱۷ اردیبهشت به مناسبت گرامیداشت روز جهانی هلال احمر با رهبری همایون رحیمیان به صورت ویژه در تالار وحدت برگزار شد.

این ارکستر تیرماه امسال با رهبری آرش امینی به عنوان رهبر میهمان و اجرای آثاری از بزرگان موسیقی ایران همچون مرتضی حنانه، جواد معروفی، حسن کسایی، فرهاد فخرالدینی و بهزاد عبدی و رونمایی از قطعه «کنسرتو برای ویلن و ارکستر» آخرین ساخته استاد فرهاد فخرالدینی در تالار وحدت به روی صحنه رفت.

همچنین ارکستر ملی ایران شهریورماه امسال با اجرای ویژه پوئم سمفونی «وداع» به رهبری همایون رحیمیان، خوانندگی سیدحسام‌الدین سراج و روایت ساعد باقری شاعر و پژوهشگر پیشکسوت به مناسبت اربعین حسینی در تالار وحدت به روی صحنه رفت.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha