نیاز جامعه به عصای سفید برای دیدن مشکلات نابینایان

ساری -ایرنا - تحقق حقوق شهروندی از بایسته های قرن حاضر در هر جامعه ای است که بدون استثنا برای همه باید رعایت شود، اما در این بین گویا بسیاری قشرها از جمله معلولان و ویژه تر از آنها نابینایان گویا نادیده گرفته شده و چشم جامعه بر روی مشکلاتشان بسته می ماند.

به گزارش خبرنگار ایرنا، با وجود سهم ۱۵ درصدی معلولان از جمعیت شهری کشور اما کمتر می توان حضور این افراد را در سطح شهرها دید، حضور کمرنگ تر قشری که می تواند به عنوان سرمایه انسانی جامعه باشد دلایل مختلفی از جمله عدم مناسب سازی معابر و کم سلیقگی در معماری و مبلمان شهری، نگاه نامناسب جامعه و کم توجهی به نیازهای روشندلان دارد.
نبود امکان استفاده از وسایل نقلیه عمومی و نیز عبور و مرور از خیابان یکی از مهم ترین معضلات روشندلان است و با وجود قانونی شدن حق ‌تقدم عصای سفید، اما همچنان کمترین توجه به این موضوع صورت می گیرد.
بر اساس آمار کشوری ۷۰ درصد معابر مناسب تردد نابینایان نیست، این قشر در مناطق محروم دسترسی به پزشک متخصص ندارند و ۸۰ درصد نابینایان بیکارند و ترس از انزوا همواره همراه آنان است. اینها تنها بخشی از مشکلات این قشر است که برای حدود چهار هزار و ۵۰۰ روشندل استان مازندران نیز صدق می‌کند.

در این پیوند مدیرعامل جامعه نابینایان و کم بینایان استان مازندران با تاکید بر ضرورت مناسب سازی اماکن عمومی برای تردد نابینایان گفت که تنها ۴۴درصد اماکن عمومی شهرهای مازندران مناسب‌سازی در آنها انجام شده است و هنوز برخی شهرداران اعتقادی به این امر ندارند و این مهم اتفاق نیفتاده است.

سید مهدی مسلمی جورجاده روز پنجشنبه در نشست خبری به مناسبت روز جهانی ایمنی عصای سفید، افزود: جمعیت نابینایان استان ۹ هزار و ۲۳۱ نفر است که بیشتر این افراد را مردان تشکیل می دهند و سه هزار و ۲۶۰ نفر آنها از جامعه بانوان هستند.

وی همچنین در تشریح وضعیت اشتغال نابینایان مازندران گفت:‌ ۶ هزار و ۵۷۴ نفر از این افراد متاهل هستند که به دلیل نداشتن شغل از وضعیت مناسب برای ادامه زندگی برخوردار نیستند.

مدیرعامل جامعه نابینایان و کم بینایان استان مازندران با اشاره به اینکه براساس ماده ۲۷ قانون درباره نابینایان فاقد شغل اعلام کرد :‌ به دلیل اجرایی نشدن این ماده قانونی بسیاری از نابینایان از دریافت حداقل حقوق محروم هستند.

نیاز جامعه به عصای سفید برای دیدن مشکلات نابینایان

وی تاکید کرد: اشتغال معضل جامعه است اما قانون اختصاص سه درصد سهمیه معلولان را در آزمون های استخدامی رعایت نمی شود به طوری که در اداره ای در استان حتی اپراتور تلفن ندارد که می تواند یکی از نابینایان استفاده کنند.

به گفته وی، دانشگاه علوم پزشکی و مدیریت درمان تامین اجتماعی خدمات خوبی به جامعه نابینایان می دهند اما پیشنهاد می دهم که حداقل از نابینایان برای اپراتور تلفن بیمارستان‌ها استفاده کنند.

مسلمی جورجاده گفت: پنج هزار و ۷۲۷ نابینای مازندران زیر پوشش نهاد حمایتی بهزیستی هستند و ماهانه هفت میلیون ریال مستمری دریافت می کنند.

نیاز جامعه به عصای سفید برای دیدن مشکلات نابینایان

اخبار مرتبط

سرخط اخبار استان‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha