نگاه ویژه به آسیب‌های نوپدید اولویت نخست حوزه اجتماعی بهزیستی است

شهرکرد-ایرنا- معاون سلامت اجتماعی سازمان بهزیستی با اشاره به افزایش آسیب‌های نوپدید در کشور با توجه به گسترش استفاده از فضای مجازی بین همه گروه‌های سنی گفت: نگاه ویژه به آسیب‌های نوپدید اولویت اصلی و نخست حوزه اجتماعی بهزیستی است. 

مهری سادات موسوی روز پنجشنبه در سفر به شهرکرد در پاسخ به سوال خبرنگار ایرنا در جمع خبرنگاران استان افزود:هم‌اکنون برخی از خانواده‌ها در سطح کشور با آسیب‌های نوپدید مواجه هستند و پیشگیری از این آسیب‌ها به عنوان یکی از دغدغه‌های مهم در جامعه است که با گسترش برنامه‌های مشاوره و پیشگیرانه،می‌توان این آسیب‌ها را کاهش داد.

به گفته وی، رویکرد جدید سازمان بهزیستی پیشگیری از آسیب‌های نوپدید از جمله انواع اعتیاد به خصوص اعتیاد به فضای مجازی و بازی‌های آنلاین و مواد مخدر است که برنامه‌های جدید در حوزه پیشگیری در این حوزه‌ها در دستور کار قرار دارد.

وی افزود: صیانت و بازتوانی بهبودیافتگان اعتیاد از دیگر برنامه‌های حوزه سلامت سازمان بهزیستی است که با همکاری و هم‌افزایی سایر دستگاه‌های متولی، می‌توان از بازگشت دوباره معتادان بهبودیافته به اعتیاد جلوگیری کرد.

موسوی اظهار داشت: هم‌اکنون ۲۰ مرکز برای بازتوانی معتادان بهبودیافته در کشور فعال شده است که توانمندسازی معتادان بهبودیافته از مهمترین اهدف فعالیت این مراکز است.

وی بر توسعه فعالیت‌های اجتماع‌محور در حوزه آسیب‌های اجتماعی تاکید کرد و گفت: با توسعه این فعالیت‌ها در قالب تیم‌های اجتماع‌محور، ارائه آموزش و مشاوره به افراد آسیب‌دیده و در معرض آسیب، انجام می‌شود.

معاون سلامت اجتماعی سازمان بهزیستی از فعالیت ۷۸۸ پایگاه سلامت اجتماعی، ۱۵۰ پایگاه خدمات اجتماعی، سه هزار و ۳۰۰ مرکز مشاوره در سطح کشور خبر داد و گفت: برای کاهش و پیشگیری از اعتیاد نیز اجرای کارزارهای رسانه‌ای پیشگیری از اعتیاد در دستور کار قرار دارد.

وی در ادامه با بیان اینکه خشونت‌های خانگی به عنوان یک آسیب اجتماعی و پیش‌زمینه بروز آسیب‌های اجتماعی بیشتر در سطح جامعه است، گفت: با شیوع ویروس کرونا، آمار مربوط به خشونت خانگی، کودک‌آزاری و همسرآزاری بیشترین تماس‌های مردمی با خط مشاوره ۱۲۳ سازمان بهزیستی بود.

موسوی با اشاره به اینکه رصد آسیب‌های اجتماعی یکی از برنامه‌های مهم است و از سوی وزارت کشور به دستگاه‌های مختلف ابلاغ شده و پیگیری می‌شود، گفت: این برنامه در سازمان بهزیستی در دست اجراست تا آمار و اطلاعات به صورت دقیق در یک مرکز جداگانه از سازمان جمع‌آوری شود و از اواخر سالجاری جایگاه رصد آسیب‌های اجتماعی به معنای خاص در آن مرکز دنبال شود.

معاون سلامت اجتماعی سازمان بهزیستی افزود: هم‌اکنون ۷.۵ میلیون نفر زیر پوشش این سازمان قرار دارند که از خدمات مستمری دائم و موردی سازمان بهزیستی بهره‌مند می‌شوند.

به گفته وی، توانمندسازی جامعه هدف از مهمترین اهداف سازمان بهزیستی است تا بتوان زمینه فعالیت این افراد را فراهم و از چرخه حمایت خارج کرد.

به گزارش ایرنا، بازدید از مراکز و بررسی نحوه فعالیت دفاتر حوزه سلامت اجتماعی و نشست با معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار و شورای معاونان از مهمترین برنامه‌های سفر معاون سلامت اجتماعی سازمان بهزیستی به استان چهارمحال و بختیاری بود.

هم‌اکنون بیش از ۵۲ هزار خانواده با جمیعتی بیش از ۱۰۶ هزار نفر زیرپوشش خدمات بهزیستی استان قرار دارند که نزدیک به ۲۴ هزار نفر از افراد زیرپوشش این نهاد مستمری‌بگیر دائم بهزیستی هستند.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار استان‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha