برنامه‌های بهزیستی سمنان با رویکرد پیشگیری از اعتیاد در ۶۶ کانال و گروه انجام شد

سمنان- ایرنا- سرپرست اداره کل بهزیستی استان سمنان با اشاره به اجرای برنامه‌های پیشگیری از اعتیاد در فضای مجازی گفت: برنامه هایی با رویکرد آگاه‌سازی جامعه در ۶۶ کانال و گروه با  ۵۷ هزار و ۶۱۲ عضو انجام شد.

به گزارش خبرنگار ایرنا، محمود منطقی روز یکشنبه با بیان این مطلب که اعتیاد به عنوان یک بیماری اجتماعی  روز به روز با چهره های متفاوت در حال گسترش است به رسانه‌ها ابراز داشت: ۱۲ کمپ، ۱۰ مرکز سرپایی، یک مرکز گذری و یک مرکز بهبود و بازتوانی اعتیاد تحت نظارت بهزیستی استان سمنان به این بخش از جامعه هدف خدمت ارائه می کنند.

وی دفتر پیشگیری و درمان اعتیاد را عهده دار طراحی و نظارت بر برنامه‌ها و فعالیت‌های مرتبط با پیشگیری، درمان و کاهش آسیب اعتیاد دانست و افزود: در این راستا خدماتی از قبیل برنامه اجتماع محور پیشگیری از اعتیاد در محیط های شهری، روستایی، آموزشی و محیط کاری با جمعیت  ۱۵۸ هزار و ۹۹۲ نفر در ۶۹ محیط و با حضور ۱۰۲ تیم ارائه شد.

منطقی به برگزاری کارزار رسانه‌ای مصون سازی خانواده‌محور کودکان زیر سن دبستان در برابر اعتیاد در شهرستان‌های دامغان، مهدیشهر، سرخه و میامی در سال گذشته اشاره کرد و افزود: تدوین ۱۰ شناسنامه محلات ویژه طرح پیشگیری از اعتیاد در زنان، کودکان و نوجوانان (پازک)، طرح پیشگیری از اعتیاد در محیط کار(کیان) با محوریت آموزش در زمینه آشنایی با کلیات اعتیاد و مفاهیم پیشگیری، معرفی مهارت های زندگی موثر در پیشگیری از اعتیاد، آشنایی با انواع مواد اعتیادآور، آشنایی با باورهای غلط اعتیاد، آشنایی با اصول کلی درمان اعتیاد و معرفی الگوهای درمان اعتیاد در ۹ محیط کار، کارزار رسانه‌ای پیشگیری  از مصرف شیشه در شهرستان سمنان در پنج محله آسیب‌خیز در قالب اقدامات محیطی و مجازی، پیشگیری از اعتیاد در محلات در ۱۰ محیط شهری و روستایی، آگاه‌سازی خط ملی اعتیاد (۰۹۶۲۸) در سراسر استان در سه ماهه چهارم، کارزار رسانه‌ای پیشگیری از مصرف ماده اعتیادآور گُل در شهرستان شاهرود، دامغان، گرمسار و مهدیشهر در قالب اقدامات محیطی و مجازی بود.

خدمات بهزیستی با محوریت اعتیاد و معلولیت 

وی افزود: برای ۱۵۲ بهبودیافته از اعتیاد ایجاد اشتغال شد، پنج بهبودیافته بیمه شدند،۲۳۸ یاری برگ سرپایی، ۳۵۱ یاری برگ اقامتی، ۴۲ یارانه مرکز جامع ارایه شد و یکهزار و ۸۶۴ نفر در حوزه ایدز از خدمات این معاونت در بخش اعتیاد بود.

سرپرست اداره کل بهزیستی استان سمنان گفت: مهم‌ترین خدمات دفتر پیشگیری از معلولیت‌ها نیز شامل غربالگری شنوایی نوزادان و کودکان سه تا پنج سال و مشاوره ژنتیک که شامل ۶ مرکز مشاوره دولتی و غیردولتی با ارائه خدمات به هزار و ۱۰۷ نفر، تخصیص ۱۹۲ یاری برگ و پرداخت کمک هزینه آزمایشات ژنتیک به ۲۰۹ نفر بود.

منطقی بیان کرد: ۳۰ مرکز پایگاه غربالگری بینایی کودکان  ۳ تا ۶ سال در استان سمنان وجود دارد که سال گذشته ۲۰ هزار و ۷۵۵ کودک را غربالگری کردند.

وی افزود: همچنین برنامه آگاه‌سازی پیشگیری از معلولیت‌ها با هدف ارتقاء سطح سلامت و بهداشت روان عموم مردم جامعه  و پیشگیری از بروز معلولیت‌ها و آسیب‌های اجتماعی با رویکرد آگاهی اقشار مختلف، ازجمله جوانان، زنان خانه‌دار، کم‌سوادان و روستائیان  نسبت به مسائل پیشگیری از معلولیت‌ها و آسیب‌های اجتماعی از دیگر خدمات این دفتر بود.

سرپرست اداره کل بهزیستی استان سمنان گفت: دفتر پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی نیز با هدف بهبود کیفیت زندگی، رفاه اجتماعی و پیشگیری  از آسیب‌های اجتماعی اعم از اعتیاد، جرم، خشونت، طلاق و خودکشی فعالیت می‌کند و اجرای طرح مانا (مشارکت اجتماعی نوجوانان ایران) برای پیشگیری از آسیبهای اجتماعی با حضور ۲۶۹ شرکت کننده، طرح ظرفیت‌سازی ۱۳ پروژه همیاران سلامت اجتماعی، طرح توسعه پایگاه‌های سلامت اجتماعی یا طرح رصد آسیب های اجتماعی با ۴۱ هزار و ۷۷۹برش در سال گذشته از مهم‌ترین فعالیت این دفتر در سال گذشته بود.

منطقی ادامه داد: دفتر مشاوره و خدمات روانشناختی نیز انواع مداخلات را به صورت حضوری و غیرحضوری (مشاوره مجازی و مشاوره تلفنی) ارائه می‌کند.

وی افزود: دسترسی سریع مردم به مداخلات زودرس، پیشگیرانه، مبتنی بر درمان، و دربردارنده مراقبت­‌های پیشگیرانه از ضروریات سامانه‌های ارائه دهنده مداخلاتی ازین دست است.

خدمات مشاوره ای بهزیستی استان سمنان

سرپرست اداره کل بهزیستی استان سمنان گفت: هدف از ایجاد مراکز مشاوره حضوری غیردولتی دسترسی بیشتر برای مردم، کمک به ارتقاء سطح سلامت روان جامعه و کاهش آسیب‌های روانی و اجتماعی و خدمات تخصصی به فرد، خانواده یا گروه از طریق ارتباط بین مراجع و  روان شناس و  مشاوره است.

منطقی گفت: در سال ۱۴۰۰، آموزش پیش از ازدواج  به یک هزار و ۱۷۱ آموزش گیرنده توسط ۱۵ مربی، آموزش زندگی خانواده به یک هزار و ۸۱۳ آموزش گیرنده توسط ۲۰ مربی، آموزش هنگام ازدواج  با تعداد ۲ هزارو ۱۲۳ آموزش گیرنده توسط ۳۲ مربی ارائه شد.

وی افزود: تعداد خدمت گیرندگان مشاوره مراکز دولتی و غیر دولتی چهار هزارو ۲۲۲ نفر، تعداد تماس گیرندگان با خط تلفنی ۱۴۸۰ با موضوع مشکل با همسر، بلوغ و نوجوانی، تربیت کودک، مشاوره پیش از ازدواج، غربالگری اضطراب پنج و ۶ سال تعداد یک هزار و ۵۰۰ نفر و طرح محب با تعداد ۷۰ اعضا در سال ۱۴۰۰ انجام شد.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار استان‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha