اصلاحات اساسی در افغانستان بدون تشکیل دولت فراگیر ملی غیرممکن است

تهران- ایرنا- مدیرکل امور بین‌الملل سازمان ملی مهاجرت با تاکید بر افزایش تاب‌آوری در افغانستان به منظور جلوگیری از مهاجرت و آوارگی بیشتر گفت: ایجاد اصلاحات اساسی و جدی در تمامی ابعاد و سطوح سیاسی، اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی در افغانستان بدون تشکیل دولت فراگیر ملی غیرممکن است.

به گزارش ایرنا از سازمان ملی مهاجرت، روح‌الله قادری در نشست جانبی هفتاد و چهارمین جلسه کمیته اجرایی کمیساریای عالی پناهندگان ملل متحد در ژنو با عنوان «تقویت تاب آوری در خصوص افغانستان» با اشاره به ارکان مختلف تاب‌آوری همچون تاب‌آوری جسمی، ذهنی، عاطفی و اجتماعی، موضوع میزبانی از جمعیت پناهندگان و آوارگان را امری پیچیده و مستلزم توجه ویژه جامعه جهانی دانست.

مدیرکل امور بین‌الملل سازمان ملی مهاجرت اضافه کرد: شناسایی ریشه‌ها و علل اصلی مهاجرت و پناهندگی افراد و پرداختن به آن مهمتر از خود مهاجرت و پناهندگی است. همه می‌دانند که مهاجرت و پناهندگی یک پدیده بین‌المللی است؛ نه ملی. در نتیجه نیازمند مسئولیت بین‌المللی و تقسیم عادلانه وظایف است.

قادری بیان داشت: بر همگان روشن است که تقسیم ناعادلانه وظایف رسیدگی به وضعیت پناهندگان و آوارگان، هم به جامعه میزبان و هم به پناهندگان و آوارگان آسیب می‌رساند.

وی در ادامه به موضوع افزایش تاب آوری در افغانستان به منظور جلوگیری از مهاجرت و آوارگی بیشتر اشاره کرد و در این رابطه اظهار کرد: ایجاد اصلاحات اساسی و جدی در تمامی ابعاد و سطوح سیاسی، اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی در افغانستان بدون تشکیل دولت فراگیر ملی غیر ممکن است.

قادری در خصوص کمک‌های بین‌المللی به جمهوری اسلامی ایران گفت: کمک‌ها و حمایت‌ها باید بیشتر معطوف به پروژه‌های زیربنایی و عمرانی باشد، تا کمک‌های بشردوستانه فردی. در غیر این صورت جامعه میزبان، تاب‌آوری لازم و کافی برای ادامه میزبانی از پناهندگان تحت شرایط موجود را نخواهد داشت.

وی همچنین افزایش سهمیه اسکان مجدد را گامی مهم و موثر در کاستن بار مسئولیت میزبانی از پناهندگان برشمرد و در ادامه بر بازگشت داوطلبانه به عنوان اولین، بهترین و تنها گزینه پیش روی جامعه میزبان در برابر مسأله اقامت نامحدود و طولانی مدت مهاجران و پناهندگان تأکید کرد.

مدیرکل امور بین الملل سازمان ملی مهاجرت در پایان تصریح کرد: افزایش تاب آوری اجتماعی و بازگشت داوطلبانه همه پناهندگان به افغانستان مستلزم تغییر اساسی در سیاست‌ها، اولویت‌ها وجهت‌گیری‌های جامعه جهانی است. آوارگی و مهاجرت بی‌رویه در خاورمیانه، آفریقا، منطقه بالکان و سایر مناطق محصول ائتلاف شرم آور و نامقدس تروریسم مداخله‌گرایی و افراط گرایی است. بدون توجه به این موارد تحمل مهاجران برای هر کشوری غیر ممکن است چه برسد به افزایش تاب آوری اجتماعی در جامعه میزبان.

در بخش پرسش و پاسخ این نشست، به مطالبات جمهوری اسلامی ایران از جمله رفع تحریم‌های بشردوستانه طبق قطعنامه ۲۶۶۴ شورای امنیت سازمان ملل در سال ۲۰۲۲ نیز اشاره شد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha