۱۸ مهر ۱۴۰۲، ۲۱:۵۳
کد خبر: 85254013
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

۷۵۰۰ تن بذر غلات در استان مرکزی تولید شد

۱۸ مهر ۱۴۰۲، ۲۱:۵۳
کد خبر: 85254013
۷۵۰۰ تن بذر غلات در استان مرکزی تولید شد

اراک - ایرنا - رئیس مرکز تحقیقات، آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان مرکزی گفت: ۷۵۰۰ تن بذر غلات امسال با نظارت مرکز تحقیقات، آموزش کشاورزی و منابع طبیعی این استان تولید شد.

«غلامرضا گودرزی» روز سه شنبه در گفت و گو با ایرنا افزود: با توجه به اهمیت بذر در تولید پایدار محصولات کشاورزی، چهار هزار و ۷۰۰ تن بذر گندم و ۲ هزار و ۸۰۰ تن بذر جو، در راستای تولید بذر و نهال استاندارد و گواهی شده با نظارت این مرکز، در چهار هزار و ۷۰۰ هکتار از مزارع بذری استان تولید شد.

وی ادامه داد: همچنین نظارت بر تولید بذر در ۲۵۰ هکتار از مزارع بذری سیب زمینی، ۷۰ هکتار مزارع بذر لوبیا، ۳۳ هکتار نخود، ۳۰ هکتار ذرت، ۲۱ هکتار لوبیا سبز و بازدید از ۲۵ مجموعه نهالستان مجوز دار در سطح استان مرکزی از دیگر اقدامات این مرکز در سال جاری بوده‌ است.

رئیس مرکز تحقیقات، آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان مرکزی از مطالعه ۹۰ طرح تحقیقاتی در این مرکز در سال جاری خبر داد و گفت: ۸۰ طرح تحقیقاتی از سال گذشته و ۱۰ پروژه تحقیقاتی جدید نیز امسال آغاز شده‌ است.

گودرزی ماهیت این طرح‌ها را ملی، مستقل، تقاضا محور و تحقیقی ترویجی عنوان کرد و افزود: طرح مطالعه تطبیقی بررسی راهکارهای توسعه نظام حرفه آموزی و انگیزشی در اشتغال زندانیان (تقاضا محور)، پایش اکوسیستم‌های مرتعی- شوره‌زار های استان مرکزی، سایت کویر میقان (ملی)، مقایسه عملکرد لاین های امید بخش لوبیا چیتی KS۲۱۶۰۶ و KS۲۱۵۰۰ در مقایسه با شاهد در شرایط زارع (تحقیقی- ترویجی)، بررسی تغییرات جمعیت و میزان خسارت کنه قهوه ای گندم در مزارع گندم دیم استان (خاص) از جمله طرح‌های در حال مطالعه در این مرکز است.

وی خاطرنشان کرد: همچنین در راستای افزایش دانش کارشناسان و بهره برداران بخش کشاورزی در نیمه نخست سال جاری در معاونت آموزش مرکز با هدف ارتقای دانش مهارتی بهره برداران، ۴۷ دوره آموزشی در قالب یک هزار و ۱۱۲ نفر و ۲ هزار و ۵۵۰ نفر روز برای بهره برداران بخش کشاورزی برگزار شده‌است.

رئیس مرکز تحقیقات، آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان مرکزی خاطرنشان کرد: ۲۱۵ نفر از کارکنان وظیفه نیروهای مسلح، ۲۵۰ نفر در بخش آموزش بزرگسالان (سنجش مهارت) و ۱۲۸ نفر دانش آموزان هنرستان کشاورزی پردیس ساوه نیز امسال توسط کارشناسان این مرکز تحت آموزش قرار گرفتند.

مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان مرکزی بزرگترین مرکز پژوهشی در حوزه تحقیقات کشاورزی و منابع طبیعی در استان است که دارای سه معاونت پژوهش و فناوری، آموزشی و برنامه‌ریزی، ۲ پردیس تحقیقاتی و آموزشی لوبیای خمین و انار ساوه، پنج ایستگاه تحقیقاتی، هفت آزمایشگاه تخصصی، هفت کلکسیون بزرگ در سطح کشور شامل (انار، لوبیا، گل محمدی، گیاهان دارویی، آویشن، صنوبر، پسته وحشی) است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha