سرمایه‌گذاران به ژانر وحشت در سینمای ایران باور ندارند

تهران- ایرنا- کارگردان فیلم کوتاه «یه‌چوم یه لنگ» با اشاره به نپرداختن به ژانر وحشت در سینمای ایران گفت: سرمایه‌گذاران به این نوع آثار باور ندارند و تصور می‌کنند ژانر وحشت مخاطب کمتر دارد و فیلمنامه‌نویسان و کارگردانان با توجه به فقدان سرمایه‌گذار، به سراغ چنین آثاری نمی‌روند.

یاسر برزگر که این روزها فیلم «یه‌چوم یه لنگ» او در بسته‌های فیلم‌های کوتاه ژانر وحشت در گروه هنر و تجربه در حال اکران است درباره نمایش چنین آثاری به خبرنگار فرهنگی ایرنا اظهارداشت: اختصاص یک مجموعه به فیلم‌های ژانر وحشت از باب پرداخت به چنین سبکی، خیلی اتفاق جذاب و خوبی است و به تغییر سلیقه مخاطبان کمک می‌کند. آنان با فیلم‌های کوتاه در ژانرهای مختلف به‌ خصوص ژانر وحشت آشنا شده و مخاطبان این سینما هر چه بیشتر شود آثار بیشتری ساخته خواهد شد.

وی درباره ساخت فیلم «یه چوم یه لنگ» گفت: قبل از تولید این فیلم، پیگیر فیلم‌های کوتاه در ژانر دلهره و وحشت در ایران و کشورهای دیگر بودم، آثار معدودی در کشور بود اما در سینمای دنیا آثار بسیاری در ژانر وحشت و سینمای کودک پیدا کردم، این ژانر در سینمای کودک در دنیا مخاطبان بسیاری دارد. در سینمای ایران در آغاز راه هستیم و امیدوارم کیفیت آثار و موضوع‌ها به کیفیت جهانی نزدیک شود.

برزگر افزود: اصالتا در شمال کشور بزرگ شدم و خیلی از افسانه‌ها و قصه‌های کهن بوم این خطه را در کودکی شنیده بودم. دوست داشتم از این افسانه‌ها و داستان‌ها برای نوشتن یک فیلمنامه بهره ببرم، این روایات را دراماتیزه کرده و در قالب سینمای بلند یا کوتاه به تصویر بکشم.

سرمایه‌گذاران به ژانر وحشت در سینمای ایران باور ندارند

این کارگردان با اشاره به اینکه در ساخت آثار سینمایی کمتر از داستان‌های کهن بهره برده‌ایم، اظهارداشت: در مازندران و گیلان تحقیق کردم و متوجه شدم قصه‌های کهن بسیاری در این دو منطقه وجود دارد که ظرفیت سینمایی شدن دارد. ایده‌ای واقعی داشتم و می‌خواستم آن را با قالب یک افسانه ترسناک دوره کودکی تلفیق کنم.

وی گفت: معتقدم فیلم «یه‌چوم یه لنگ» برگرفته از یک افسانه بومی و جنگلی است و کمتر دیدم فیلم‌های سینمای ما این ویژگی را داشته باشد. فضای فیلم کودکانه و دلهره‌آور است اما در نهایت شخصیت‌های فیلم تلاش می‌کنند بر ترس خود غلبه کنند. همچنین نوع روایت افسانه‌گونه فیلم، به نحوی است که گویی یک افسانه را به طور واقعی می‌بینیم.

سینمای ژانر و به‌ خصوص سینمای وحشت مخاطب دارد و البته ساخت فیلم در ژانر بسیار دشوار است. در عین حال گاه فیلمنامه‌هایی در ژانر وحشت نوشته شده که رغبتی برای تولید آنها نبوده و در این بخش با کم‌کاری نیز روبه‌رو بودیم

برزگر افزود: در کودکی ما را از خطر یک موجود خاص می‌ترساندند و افسانه چنین کارکردی داشت و در فیلم «یه‌چوم یه لنگ»، یک معلم برای منافع شخصی از افسانه‌های بومی علیه روستاییان استفاده می‌کند.

کارگردان فیلم کوتاه «یه‌چوم یه لنگ» درباره نپرداختن به ژانر وحشت در سینمای ایران بیان کرد: سرمایه‌گذاران خیلی به این نوع آثار باور ندارند و تصور می‌کنند این نوع آثار کمتر مخاطب دارد. این مسئله باعث شده فیلمنامه‌نویسان و کارگردانان به این نتیجه برسند که با توجه به فقدان سرمایه‌گذار، به سراغ چنین آثاری نروند.

برزگر اظهارداشت: سینمای ژانر و به‌ خصوص سینمای وحشت مخاطب دارد و البته ساخت فیلم در ژانر بسیار دشوار است. در عین حال گاه فیلمنامه‌هایی در ژانر وحشت نوشته شده که رغبتی برای تولید آنها نبوده و در این بخش با کم‌کاری نیز روبه‌رو بودیم.

فیلم کوتاه «یه‌چوم یه لنگ» به نویسندگی آرزو خانجانی و یاسر برزگر و کارگردانی یاسر برزگر است که رضا عموزاد، آروین حامی‌طبری، ابوالفضل سائلی، علیرضا باباجان‌زاده، محمدجواد ولی‌پور، محمدحسام مومن‌آبادی و فرشید قاسمی در آن ایفای نقش کردند.

یه‌چوم یه‌لنگ، نام هیولایی در جنگل‌های مازندران است و در خلاصه داستان این فیلم کوتاه آمده است: «در روستایی دورافتاده، معلمی از وجود هیولایی خطرناک در جنگل به دانش‌آموزان خود خبر می‌دهد..»

گروه سینمایی هنر و تجربه، پنج فیلم کوتاه در ژانر وحشت به نام‌های «یه‌چوم یه لنگ» به کارگردانی یاسر برزگر، «تریپلکس» ساخته علی کیان ارثی، «سرسام» ساخته نوید و وحید نامی، «آرگون» ساخته شورش وکیلی و «حیاط» به کارگردانی مصطفی سلیمانی را در قالب بسته فیلم کوتاه از ۱۲ مهرماه اکران کرده است.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار فرهنگ

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha