۱۳ مهر ۱۴۰۲، ۱۴:۰۲
کد خبرنگار: 2581
کد خبر: 85248451
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

۱۱۲ واحد صنعتی راکد گلستان در دولت سیزدهم احیا شد

گنبدکاووس- ایرنا- رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت گلستان از احیای ۱۱۲ واحد صنعتی راکد استان با اشتغالزایی هزار و ۵۲۰ نفر در ۲ سال گذشته خبر داد و گفت: احیای ۲۵ واحد با اشتغال ۴۲۰ نفر مربوط به ۶ ماهه اول امسال است.

به گزارش ایرنا، درویشعلی حسن‌زاده روز پنجشنبه در هفتاد و دومین جلسه شورای گفت و گوی دولت و بخش خصوصی استان گلستان در گنبدکاووس با حضور وزیر امور اقاصادی و دارایی اظهاردکرد: این استان هزار و ۱۳۰ واحد صنعتی دارد و ۲۸ هزار و ۵۰۰ نفر در این بخش مشغول کار هستند.

وی افزود: همچنین ۸۰ هزار واحد صنفی در گلستان مشغول ارایه خدمات به مردم هستند و ۶۵ پروانه بهره‌برداری بخش معدن صادر شده است.

رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت گلستان عمده ماده معدنی استان را ید، زغال سنگ و صدف کوهی اعلام کرد.

حسن زاده افزود: در حوزه اشتغال این مجموعه بیش از ۲۵ هزار شغل در ۲ سال گذشته در سامانه رصد ثبت شده است.

وی گفت: در حوزه بررسی و رسیدگی به مسایل و مشکلات صنعت، معدن و تجارت، جهاد کشاورزی و میراث فرهنگی استان ۱۹۲ نشست کارگروه تسهیل با هزار و ۳۴۹ مصوبه برگزار و در حوزه تامین درآمدهای دولتی و وصول حقوق دولتی در ۶ ماهه نخست امسال ۱۲۲ میلیارد ریال در استان وصول شد.

حسن‌زاده تولید ۲۵ درصد سموم کشاورزی کشور، ۱۰ درصد خوراک دام و ۱۰ درصد محصولات لبنی را از جمله ظرفیت‌های گلستان دانست و گفت: همچنین این استان به واسطه وجود واحدهای تولیدی در حوزه دارویی، فعالیت خوبی در تولید داروهای ضد سرطان و هورمونی دارد.

وی رشد اقتصادی گلستان را سه درصد اعلام و بیان کرد: این استان جزو سه استان برتر کشور در حوزه رشد اقتصادی کشور است.

رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت گلستان گفت: با توجه به سیاست‌های دولت سیزدهم در حوزه سیاست خارجی و دیپلماسی اقتصادی در ۶ ماهه نخست امسال رشد صادراتی استان ۳۵ درصد بوده و به ۲۳ کشور صادرات انجام دادیم.

علی محمد چوپانی نایب رییس اتاق بازرگانی گرگان هم در این نشست با تاکید بر ضرورت تسریع در شیرین سازی آب دریای خزر، گفت: روزانه می‌توان تا یک میلیون مترمکعب آب و سالانه تا ۴۰۰ میلیون متر مکعب آب دریا را شیرین کرد.

وی ادامه داد: با این حجم از شیرین سازی می‌توانیم آب جمعیت ۱۰ میلیون نفری چهار استان گلستان، سمنان، خراسان شمالی و جنوبی را تامین و یا از بخشی از آب را برای ساخت گلخانه استفاده کنیم.

وی بر ضرورت احداث کریدور اینچه برون، گنبدکاووس، آزادشهر و شاهرود تاکید کرد و گفت: با احداث این کریدور هزار و ۲۰۰ کیلومتر مسیر کوتاه تر می‌شود.

چوپانی افزود: به‌جای برقی کردن راه آهن اینچه برون به گرمسار با پیش بینی یک میلیارد و ۲۰۰ میلیون دلار اعتبار می‌توان پروژه احداث کریدور اینچه برون، گنبدکاووس، آزادشهر و شاهرود را با ۳۰۰ میلیون دلار اجرا کرد.

وی گفت: همچنین فروشگاه‌های زنجیره‌ای باید ملزم شوند که بخشی از درآمدهای ارزش افزوده خود را در استان هزینه کنند و دولت هم تکمیل زیرساخت‌های منطقه آزاد را در دستور کار قرار دهد.

به گزارش ایرنا، افزایش سقف اعتبارات بانک‌ها، کاهش زمان اعتبار سنجی، پرداخت سرمایه ثابت برای تکمیل طرح‌ها، ارتقای همکاری تجاری با کشورهای همسایه از جمله قزاقستان و ترکمنستان، کمک به شناسایی کالای هدف صادراتی، راه اندازی منطقه آزاد اینچه برون و ارایه تخفیفات عوارض گمرکی و سودهای بازرگانی، ارایه آموزش‌های مستمر در رابطه با توسعه فروش در بازار داخلی و صادرات برای واحدهای تولیدی و افراد ذینع، تعریف حساب‌هایی در برخی کشورها از سوی بانک مرکزی برای کاهش هزینه‌های برگشت ارز، پیاده سازی تعرفه ارز ترجیحی و حمایت از افزایش تولید شیرخام به عنوان ماده اولیه کارخانجات لبنیات از جمله درخواست بخش خصوصی در نشست امروز بود.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار استان‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha