به گزارش خبرنگار اقتصادی ایرنا، راهآهن همدان- سنندج که قرار است در پاییز امسال افتتاح شود با هدف ایجاد یک کریدور ریلی از مرکز کشور به غرب کشور طراحی شده است که در آینده با اتصال به مرز باشماق و کشورهای عراق و سوریه با ایجاد کریدور ترانزیتی ریلی شرق به غرب، نقش مهمی در ترانزیت ملی و بینالمللی ایفا خواهد داشت.
جزییات تامین مالی و بهرهبرداری از راهآهن سنندج
این پروژه ریلی که در ۲ سال گذشته به دلیل کمبود اعتبارات در مرحله پیشرفت فیزیکی تا ۳۲ درصد مانده بود، با تامین اعتبار توانست تا ۸۰ درصد ساخته شود و آن طور که معاون وزیر راه و شهرسازی اعلام کرده است هم اکنون عملیات اجرایی کل خط به پایان رسیده است و با تزریق اعتبار مورد نیاز، بخشهای باقیمانده بهزودی به مرحله تکمیل خواهد رسید.
وزیر راه و شهرسازی هم اخیراً قول افتتاح این محور ریلی را در آبان امسال داده است.
راه آهن همدان-سنندج قرار است در دو فاز مورد بهرهبرداری قرار گیرد که در فاز اول بهرهبرداری از طول خط ریلی و ایستگاه سنندج و در مرحله بعدی تکمیل و بهرهبرداری از ایستگاههای «دهگلان» و «قروه» است.
کارشناسان معتقد هستند تکمیل این مسیر که یک ابرپروژه ریلی محسوب میشود و ترانزیت ریلی غرب کشور را متحول میکند، نشان دهنده عزم دولت در گسترش شبکه ریلی کشور است.
«میعاد صالحی» مدیرعامل شرکت راه آهن در دهمین نمایشگاه حمل و نقل ریلی گفته بود: در یک سال اخیر با تلاش وزیر راه و شهرسازی و همت دولت سیزدهم زیرساختهای مالی خوبی برای توسعه صنعت ریلی هم در بخش تامین ناوگان و هم توسعه خطوط انجام شده است و تکمیل شبکه کریدوری ادامه دارد.
به گزارش ایرنا، همزمان با به سرانجام رسیدن طرحهای ریلی نیمهکاره تکمیل خطوط کریدوری در شرق و غرب و انواع مُدهای حمل و نقلی در مذاکرات با کشورهای خارجی نیز در دستور کار دولت است که در همین راستا با اتمام بخشی از مذاکرات خارجی، توافقنامه ساخت دو مسیر ریلی از جمله شلمچه به بصره و راهآهن رشت- آستارا که سالها بر زمین مانده بود در بهار امسال نهایی شد.
نظر شما