سرزندگی ذهنیِ سالمندان بر حفظ پویایی خانواده تاثیر می‌گذارد

اصفهان-ایرنا- جامعه شناس و پژوهشگر اجتماعی گفت: تصور عموم این است که سالمندان تنها نیازمند مراقبت های بهداشتی و درمان های مستمر هستند در حالی که توجه به سرزندگی ذهنی آنها بر حفظ پویایی خانواده و ایجاد حس ارزشمندی در دوران کهنسالی تاثیر می گذارد.

مرضیه اکبری روز سه شنبه در گفت و گو با ایرنا، افزود: سالمند وقتی از نظر ذهنی سرزنده است که بطور عمیق توانایی و انگیزه در خود برای انجام برخی کارهای خانواده را احساس کند.

وی با بیان اینکه باور عموم نسبت به دوران سالمندی نیازمند اصلاح و به روز رسانی است، افزود: سالمندان پیش از هر چیز باید ابتدا موثر بودن و اثرگذاری خود بر محیط شخصی را بطور ملموس باور کنند.

این جامعه شناس ادامه داد: سالمند در خانواده باید پیوند و فهمیده شدن، لایق دوست داشته شدن و برخورداری از اراده و استقلال را احساس کند، به این معنا که محیط های حامی سالمندان نوعی خودپنداره مثبت و در نتیجه سرزندگی ذهنی در آنها ایجاد می کند.

اکبری تصریح کرد: با وجود محدودیت های جسمی دوران سالمندی، هنوز هم می توان بسیاری از مسوولیت ها را بر عهده آنها گذاشت تا با پدیدار شدن حس ارزشمندی تاثیر آسیب های روانی در فرایند طبیعی کهنسالی به کمترین سطح ممکن برسد.

این پژوهشگر اجتماعی با بیان اینکه سرزندگی ذهنی سالمند در افزایش کیفیت زندگی سایر اعضای خانواده نیز تاثیر می گذارد، افزود: مجاورت با عضو سالمند خانواده که خود را باور دارد، هنوز از قدرت تصمیم گیری برخوردار است و خود را از فشارهای بیرونی رها می داند حتی با وجود مشکلات جسمی بسیار دلپذیرتر از زیست دائم با سالمندان افسرده و دارای خمود ذهنی است.

اکبری گفت: سالمندی به هر حال بخش اجتناب ناپذیر زندگی است، با این وجود از پیش نیازها و اقتضائات این دوره غفلت می شود و این مسئله در خانواده ها، جامعه و سطوح کلانِ تصمیم سازی کمرنگ است.

وی افزود: با توجه به پیش بینی افزایش جمعیت سالمندان کشور و استان در دهه های آینده، نیازمند مطالعه و برنامه ریزی جدی برای رشد کیفیت زندگی این قشر از جامعه در کنار توجه به سیاست های جوانی جمعیت هستیم، زیرا سالمند سرزنده و پویا به هر حال از کهنسالان فِسُرده بهتر است و حتی هزینه کمتری به جامعه تحمیل می کند.

این جامعه شناس با بیان اینکه برنامه ریزی برای سالمندی سالم و پویا نیازمند تعریف و طبقه بندی پیش نیازهای فردی، اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی است، افزود: گاهی دوره کودکی، نوجوانی و جوانی یک سالمند نیز با آسیب های روانی همراه بوده و او هیچگاه برای درمان و عبور از طرح‌واره های ذهنی خود اقدام نکرده است، بنابراین در برنامه ریزی ها باید به گره ها و موانع فردی و تسهیل زمینه برای رفع آنها نیز توجه داشت.

اکبری افزود: به سالمندان در خانواده نباید به مثابه افراد سَربار و یا خنثی نگریست، بلکه آنها هنوز می توانند در بازتعریف نقش های خانوادگی و اجتماعی تاثیرگذار باشند.

به گزارش ایرنا و به گفته سرپرست مرکز جوانی جمعیت وزارت بهداشت؛ حدود ۱۰ میلیون سالمند بالای ۶۰ سال در کشور زندگی می‌کنند.

گیلان، مازندران، تهران، اصفهان و البرز از نظر درصد جمعیت،سالمندترین استان‌های کشور هستند. از نظر تعداد جمعیت سالمندان نیز استان‌های تهران، خراسان رضوی، اصفهان و فارس بیشترین تعداد سالمند را دارند.همچنین استان‌های سیستان و بلوچستان، هرمزگان، بوشهر و کهگیلویه و بویراحمد از نظر درصد جمعیت جوان‌ترین استان‌ها هستند.

حدود ۱۲ درصد از جمعیت استان اصفهان نیز سالمند و بالای ۶۰ سال هستند و شیب سالمندی در این خطه تُندتر از میانگین کشور است.

همزمان با روز جهانی سالمندان( اول اکتبر برابر با ۹ مهر) هر سال هفته تکریم سالمندان در ایران نیز از شنبه هشتم مهر تا جمعه ۱۴ مهر با شعار «تحقق وعده‌های اعلان جهانی حقوق سالمندان» برگزار می‌شود.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار استان‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha