۲۳۲ میلیون مترمکعب آب از سد ملی کوثر رها شد

گچساران- ایرنا- مدیر اداره بهره برداری و نگهداری سد کوثر گچساران گفت: ۲۳۲ میلیون متر مکعب آب در سال آبی ۱۴۰۲-۱۴۰۱ (از مهر ماه سال گذشته تاکنون) از سد کوثر گچساران برای مصارف مختلف رها ساری شد.

اکبر خدری روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: از این میزان آب رها سازی شده ۱۵۷ میلیون و ۴۵ هزار متر مکعب برای تامین آب آشامیدنی رها سازی شده است.

وی بیان کرد: از ابتدای مهر سال گذشته تاکنون ۷۴ میلیون و ۹۳ هزار متر مکعب آب کشاورزی، ۱۰۶میلیون و ۶۲ هزار متر مکعب برای سایر (زیست محیطی) و ۹ میلیون و ۲۶ هزار متر مکعب آب در بخش صنعت رهاسازی شد.

خدری با بیان اینکه نرمال تراز مخزن بتنی این سد از سطح دریا ۶۲۵ متر است، گفت: هم اکنون تراز این سد بیش از ۶۲۱ متر است.

وی گنجایش مخزن سد کوثر را ۵۴۷ میلیون متر مکعب اعلام کرد و افزود: آب سد کوثر از رودخانه خیرآباد تأمین می‌شود که این رودخانه از رودهای شاه بهرام و دهدشت به وجود می‌آید.

۸۹ درصد ظرفیت سد کوثر گچساران پُر است

خدری با بیان اینکه بیش از ۸۹درصد از ظرفیت این سد هم اکنون تکمیل است ابراز کرد: در حال حاضر حجم آب موجود در مخزن سد کوثر ۴۸۹ میلیون و ۶ هزار متر مکعب است.

وی ادامه داد: در مدت مشابه سالی آبی گذشته (۱۴۰۱-۱۴۰۰ ) بیش از ۷۷درصد از سد مخزنی کوثر پر شده بود.

مدیر اداره بهره برداری و نگهداری سد کوثر گچساران گفت: دبی ورودی آب سد کوثر هم اکنون هشت و ۵۵ صدم متر مکعب بر ثانیه است.

خدری اظهار کرد: میزان ورودی آب سدکوثر در گچساران در سال آبی جاری ۶۷۹ میلیون و ۹۳متر مکعب است در حالی که در مدت مشابه پارسال ورودی ۳۲۵ میلیون و ۶۱ متر مکعب آب در این سد گزارش شده است.

وی بیان کرد: هم اکنون دبی خروجی سد کوثر روزانه بیش از ۱۶و ۷۰صدوم متر مکعب بر ثانیه است.

خدری ابراز کرد: بیش از ۲۷ میلیون و ۵۸ هزار متر مکعب آب از سد کوثر در سال آبی ۱۴۰۲-۱۴۰۱ (از مهر ماه سال گذشته تاکنون) تبخیر شد.

سد کوثر آب آشامیدنی ۲۰ شهر و ۲ هزار روستا با ۲ میلیون و ۵۰۰ هزار نفر جمعیت را در استان‌های جنوبی کشور شامل کهگیلویه و بویراحمد، بوشهر، خوزستان، هرمزگان و فارس تأمین می‌کند.

سد ملی کوثر در ۵۵ کیلومتری شمال غرب دوگنبدان مرکز شهرستان گچساران قرار دارد.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار استان‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha