استاندار: بودجه خراسان رضوی نیاز به اصلاح دارد

مشهد - ایرنا - استاندار خراسان رضوی گفت: بودجه سالانه این استان در بخش های اعتبارات تملک دارایی و هزینه ای مبتنی بر نگاه عادلانه در توزیع اعتبارات بین استان ها، نیاز به بازنگری و اصلاح دارد.

به گزارش ایرنا، یعقوبعلی نظری پنجشنبه شب در نشست شورای اداری خراسان رضوی که با حضور معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان برنامه و بودجه برگزار شد افزود: از زمان تقسیم خراسان بزرگ به سه استان، پایه بودجه ای خراسان رضوی ضعیف برداشته شد و اکنون براساس مساحت و جمعیت این استان، پایه بودجه آن بسیار ضعیف است.

وی گفت: پارسال رشد اقتصادی این استان به عدد ۴.۴ درصد رسید که بالاتر از میانگین کشوری بود، این در حالی است که ۹۵ درصد اقتصاد خراسان رضوی در اختیار بخش خصوصی است، نفت و گاز و کارخانجات وابسته به دولت در این استان استقرار ندارند و هرچند اقتصاد خراسان رضوی متوسط به پایین است اما نماد اقتصاد مردمی بوده و نتیجه سرمایه های مردمی، مدیریت مطلوب دستگاه های اجرایی و حضور گسترده مردم بویژه فعالان اقتصادی در حوزه های خدماتی و اقتصادی است.

استاندار خراسان رضوی مساله محوری به جای منابع محوری به منظور برنامه ریزی با اهداف معین را رویکرد اصلی این استان ذکر و بیان کرد: مزیت های زیادی از جمله وجود بارگاه منور رضوی در خراسان رضوی وجود دارد که اعتقاد داریم که از این منبع گسترده و معنوی و تاثیرگذار در همه عرصه ها و بخش ها کم استفاده شده، در این راستا اقتصاد زیارت را در دستور کار قرار دادیم و رویکرد دستگاه های اجرایی نیز به سمت بخش سوق یافته است.

وی گفت: این استان در زمره مناطق خلاق با رتبه های بالا در حوزه دانش بنیان ها است، نیروهای خلاق و مستعدی در پارک علم و فناوری خراسان رضوی مستقر هستند که هر فردی با دیدن آنان به وجد می آید، در شرایطی که رشد بخش کشاورزی در خیلی از استان های کشور منفی بود اما این رشد در استان خراسان رضوی با وجود خشکسالی شدید مثبت بود آن هم در شرایطی که برق چاه های آب کشاورزی یا واحدهای تولیدی در تابستان به اجبار قطع شده است.

نظری اظهار داشت: با اینکه صنایع و بخش کشاورزی خراسان رضوی چند ماه در تابستان به دلیل محدودیت تامین برق و در چند ماه در زمستان به دلیل محدودیت تامین گاز مجبور به تعطیلی یا کاهش فعالیت می شود اما این استان ۳۹ درصد از اشتغال خالص کشور در سال گذشته را به خود اختصاص داد، ۱۰۶ هزار اشتغال خالص و ۱۱۶ هزار فرصت شغلی طی سال گذشته در این استان ایجاد شد.

وی به شرایط ویژه آموزشی این استان به سبب وجود اتباع بیگانه و مهاجرین از استان های دیگر اشاره و بیان کرد: جمعیت کنونی خراسان رضوی به هشت میلیون و ۵۰۰ هزار نفر می رسد اما سرانه آموزشی و فضای آموزشی در آن کمتر از میانگین کشوری است به طوری که این سرانه در کشور ۵.۴ مترمربع به ازای هر نفر بوده اما در خراسان رضوی به ۴.۴ مترمربع می رسد و در حاشیه شهر مشهد ۲.۲ مترمربع است.

استاندار خراسان رضوی با تاکید بر توجه بیشتر به سرانه فضای آموزشی در خراسان رضوی گفت: در ۲ سال دولت سیزدهم سه هزار و ۲۵۰ کلاس درس در استان ساخته شد اما هنوز به هفت هزار کلاس درس دیگر نیاز است، ۳۰ درصد از مراجعین به بیمارستان های استان جدا از جمعیت ساکن هستند و از ظرفیت های گردشگری سلامت و گردشگری زیارت بهره می گیرند، در این راستا بیش از سه هزار تخت نسبت به جمعیت استان و میانگین کشوری کمبود وجود دارد.

وی بیان کرد: ۸۵ درصد از زائران امام رضا(ع) به صورت زمینی به خراسان رضوی سفر می کنند اما مجموع طول آزادراه های استان ۳۵ کیلومتر است، شاخص های مربوط به راه های اصلی و شریانی استان نسبت به میانگین کشوری پایین تر و به شدت نامرغوب است. چهار هزار کیلومتر راه در خراسان رضوی نیاز به بازسازی و ترمیم دارد، با این حال به مدت یکسال هزار و ۲۰۰ کیلومتر راه در خراسان رضوی بازسازی شد.

استاندار خراسان رضوی با اشاره به اینکه ۲ هزار و ۲۰۰ کیلومتر از جاده های روستایی استان خاکی است، گفت: این استان بیشترین جمعیت روستایی را در بین استانهای دیگر به میزان یک میلیون و ۷۰۰ هزار نفر دارد، با این حال پارسال با جذب بیش از ۴۴ هزار تن قیر موفق به روکش آسفالت روستاها و اجرای طرحهای هادی شد، هم اکنون طرح تحول روستایی در خراسان رضوی تدوین شده که طی نشستی با دهیاران ۱۴ موضوع این طرح مطرح و بررسی می شود تا عمران در استان از کف روستاها آغاز شود.

نظری اظهار داشت: برای تامین آب مشهد سه طرح کوتاه مدت، میان مدت و بلندمدت تدوین شده است در این راستا با وجود اینکه سد دوستی به گل نشسته بود، ۳.۵ مترمکعب به سطح آن اضافه شد.

وی با اشاره به اینکه سند تحول دولت در این استان به پروژه تبدیل شده است، افزود: فقط ۴۲ پروژه در طرح تحول برق ذیل سرفصل انرژی در سند تحول تعریف شد که یکی از آنها نیروگاه راشد تربت حیدریه بود، تکمیل زیرساختهای اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی استان در قالب پروژه تعریف شده است که در صورت تامین اعتبار اجرای همه این پروژه ها تا پایان سال ۱۴۰۲ تکمیل خواهد شد.

استاندار: بودجه خراسان رضوی نیاز به اصلاح دارد

معرفی برگزیدگان جشنواره شهید رجایی

در ادامه این نشست برگزیدگان جشنواره شهید رجایی خراسان رضوی براساس ارزیابی عملکرد دستگاه های اجرایی استان در شاخص های عمومی و تخصصی معرفی شدند.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی خراسان رضوی در این نشست گفت: جشنواره شهید رجایی نمادی است از تقدیر از زحمات همه دستگاه های اجرایی مبتنی بر ارزیابی عملکرد به منظور ایجاد یک رقابت سالم و انگیزه بخش برای دستگاه های اجرایی استان است که عملکرد دستگاه های اجرایی استان براساس مواد قانونی ۸۱، ۸۲ و ۸۳ قانون خدمات کشوری و بخشنامه ابلاغی سازمان اداری و استخدامی کشور در سال ۱۴۰۱ را ارزیابی می کند.

سید جلال الدین حسینی اظهار داشت: در این راستا سامانه ارزیابی عملکرد بارگذاری شد که ۶۴ دستگاه اجرایی استان در آن مشارکت داشتند و در نهایت پس از بررسی و تشکیل تیم های ارزیابی، عملکرد و مستندات بارگذاری شده، ارزیابی شد، این اقدام توسط ۳۵ ارزیاب و صرف هفت هزار نفر - ساعت زمان انجام شد که دستگاه ها براساس ۲۳ شاخص عمومی و ۱۲ شاخص اختصاصی ارزیابی شدند.

وی بیان کرد: دستگاه های اجرایی خراسان رضوی در ۶ گروه موضوعی تقسیم بندی شدند، که این ۶ گروه شامل گروه های عمومی و قضایی، توسعه و زیرساخت، اقتصادی و مالی، فرهنگی و اجتماعی، سلامت و رفاه اجتماعی می شود، در کنار شاخصهایی مانند اجرای مصوبات سفر، بهبود فضای کسب و کار، تسهیل امور و ... برای انتخاب دستگاه های اجرایی دیگر در نظر گرفته شد تا از بین دستگاه ها، ۹ دستگاه منطبق بر شاخصهای مزبور مورد تقدیر قرار گیرند.

براین اساس در گروه "زیربنایی و زیرساخت" مدیرعامل شرکت برق منطقه ای خراسان، در" گروه اقتصادی و مالی" مدیر کل امور اقتصادی و دارایی خراسان رضوی، در گروه "تولیدی و خدماتی" مدیر کل جهاد کشاورزی خراسان رضوی، در "گروه فرهنگی و علمی و آموزشی" مدیر کل تبلیغات اسلامی خراسان رضوی، در "گروه عمومی و قضایی" مدیر کل زندانها و اقدامات تامینی و تربیتی، در گروه "اشتغال و تولید"مدیر کل صنعت معدن و تجارت، در گروه "سلامت و رفاه اجتماعی" مدیر کل کمیته امداد امام خمینی (ره) براساس شاخصهای عمومی و تخصصی حایز رتبه برتر شدند.

در کنار مدیران برخی از دستگاه هایی اجرای از جمله مدیر کل اطلاعات خراسان رضوی در تامین امنیت، مدیر کل امور مالیاتی استان در اجرای سیاستهای کلی اقتصاد مقاومتی و درآمدهای پایدار، برخورد با گران فروشی و کنترل بازار مدیر کل تعزیرات حکومتی استان، "مدیریت تنش آبی" مدیر عامل شرکت آب و فاضلاب خراسان رضوی، بازنگری طرحهای هادی روستایی بنیاد مسکن انقلاب اسلامی، "سرعت بخشی به تحقق اهداف نهضت ملی مسکن" مدیر کل راه و شهرسازی خراسان رضوی، "تسهیل در واردات مواد اولیه و صادرات کالای ایرانی "مدیر کل گمرکات خراسان رضوی، "تحقق اجرای مصوبات سفر رئیس جمهور مبنی بر روکش آسفالت جاده ها" مدیر کل راهداری و حمل و نقل جاده ای استان نیز تقدیرنامه گرفتند.پ

در پایان به مناسبت هفته دفاع مقدس از چهار مدیر ایثارگر خراسان رضوی شامل مدیرکل آموزش و پرورش استان، رئیس دانشگاه فردوسی مشهد، مدیر شرکت پخش فرآورده های نفتی و فرماندار کلات تجلیل شد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha