نماینده مجلس: حمایت از معادن کوچک مورد غفلت واقع شده است

کرمان - ایرنا - رییس کمیته معدنی کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی گفت: دولت در سال‌های گذشته قدری در حمایت از بخش خصوصی و معادن کوچک مقیاس غفلت و کوتاهی داشته است.

به گزارش ایرنا، فرهاد طهماسبی روز پنجشنبه در همایش روز صنعت و معدن استان کرمان افزود: با توجه به نگرانی فعالان در بخش معادن کوچک مقیاس که بیشترین اشتغال را دارند نیاز است تا حمایت جدی از آنها شود.

وی با اشاره به مشکلات فعالان حوزه معدنی بیان کرد: بحث اصلاح قانون معادن مدت ها در کمیسیون صنایع و معادن مجلس در حال بررسی است که به‌تدریج آماده ارائه به صحن علنی مجلس شورای اسلامی می شود.

رییس کمیته معدنی کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: امیدواریم با پیگیری بخش خصوصی و کمک مجلس در احکام لایحه هفتم برنامه توسعه و اختصاص منایع جهت بهبود زیرساخت ها، شاهد رونق بهتر بخش معادن و صنعت در کشور و استان کرمان باشیم.

وی خاطر نشان کرد: استان کرمان به عنوان یکی از قطب های صنعت و معدن کشور شناخته شده و سهم اشتغال‌ قابل توجهی در تحقق وعده های اشتغالی دولت دارد.

طهماسبی اظهار داشت: کمک بخش دولتی به معادن کوچک باید در سیاست گذاری ها، ریل گذاری ها و لوایح بودجه سالانه و برنامه هفتم توسعه به صورت ویژه برای استان کرمان دیده شود تا فعالان معدنی از این حمایت ها بهره مند شوند.

وی ادامه داد: کمیسیون صنایع و معادن آماده شنیدن در خواست ها و نیازها و موارد دیگر است و از افکار و سلایق خوب ناامید نیستیم.

تراز تجاری کشور ۶ میلیارد دلار منفی شده است

به گزارش ایرنا رییس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی نیز گفت: برای نخستین بار در کشور در ۶ ماهه اول یک سال به ۶ میلیارد دلار تراز منفی در کشور رسیدیم که این موضوع باید بررسی شود و تیم اقتصادی دولت باید مسایل این حوزه را به رییس جمهور گزارش دهند.

محمدرضا پورابراهیمی با بیان اینکه این آمار زنگ خطری برای صادرات و اقتصاد کشور است افزود: این موضوع به معنی نیاز به تغییرات اساسی در حوزه تصمیم‌های دولت است.

وی با بیان اینکه تغییرات نرخ ارز باید با اثر صادراتی برای کشورها همراه باشد تصریح کرد: اما سیاست ارزی کشور ایران از مسایل تحریم آغاز می شود و بدون تصمیمات کارشناسی و علمی در بانک مرکزی، اتفاق می افتد.

نماینده مردم کرمان و راور در مجلس شورای اسلامی بیان کرد: غیر از کار علمی و تخصصی راهی برای تاثیر بر اقتصاد کشور نداریم، سیاست ارزی ما مشخص و در قانون تعیین تکلیف شده است.

وی ادامه داد: سیاست ارزی بانک مرکزی سرکوب صادراتی را رقم می زند و نتیجه آن ۶ میلیارد دلار تراز تجاری منفی کشور می شود.

پورابراهیمی تاکید کرد: ارزش پول ملی آثار تورمی بر مردم وارد کرده و حداقل باید نفع صادراتی این کاهش ارزش پول ملی را ببریم.

وی یادآور شد: در دنیا ارزش پول ملی را هدفمند کاهش می دهند و اثر آن را بر جهش صادراتی می بینند؛ در ایران ۱۰۰ درصد ارزش پول ملی پایین می آید اما اثری در صادرات نمی بینیم، به طور حتم یک مشکلی وجود دارد که باید بررسی شود.

رییس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی افزود: امسال پس از چند سال وضعیت تولیدات کشاورزی استان کرمان بهبود یافته و زمانی که سیاست ارزی حمایتی از صادرات نداشته باشیم نتایج مورد نظر حاصل نمی شود و کاهش قاچاق و میزان صادرات یکی از پیامدهای سیاست ارزی است.

وی ابراز داشت: دولت بخشنامه عوارض صادراتی مصوب کرده در حالی که ما در قانون بودجه نیم درصد عوارض صادراتی را در راستای جهش تولید دانش بنیان مصوب کردیم اما در بخشنامه دولت تعداد اقلام مشمول عوارض از ۲۸ به ۲۰۰ کالا افزایش یافته است.

پورابراهیمی عنوان کرد: ارز ناشی از صادرات باید به چرخه برگردد اما مشکل صادرکنندگان نرخ تعهدات ارزی است، نه بازگشت ارز؛ نرخ تعهدات ارزی مورد اختلاف است.

اتفاقات مثبت در حوزه بین المللی رقم می خورد

نماینده مردم کرمان و راور در خانه ملت با بیان اینکه از دولت انتظار داریم که مسایل بیرونی را تدبیر کنیم گفت: اتفاقات مثبتی در حوزه بین المللی رقم می خورد؛ طی ماه‌های آینده اثرات عملکرد منطقه ای ایران را در این حوزه شاهد خواهیم بود.

وی ادامه داد: مشکلات این حوزه با اقدامات رییس جمهور و دستورات مقام معظم رهبری در عرصه میدانی و بین المللی رفع می شود اما در داخل کشور سیاست ها باید بازنگری شود.

پورابراهیمی افزود: دولت در برخی سیاست های عوارضی و صادراتی گفته شده باید بازنگری کند تا نتیجه آن در اقتصاد مشاهده شود.

وی اضافه کرد: تامین منابع مالی، سرمایه در گردش، سیاست ارزی و تصمیم عوارض صادراتی بانک مرکزی چالش هایی برای صادرات ایران ایجاد کرده اما این مباحث را هم ورود و حل می کنیم، باید برای خودتحریمی چاره‌ای بیندیشیم.

رییس کمیسیون اقتصادی مجلس با اشاره به مالیات ارزش افزوده گفت: آمادگی داریم موارد اجرای ناقص قانون را برای کمک به فعالان اقتصادی را در سطح ملی پیش ببریم.

وی بیان کرد: آینده اقتصاد کشور را مثبت ارزیابی می کنیم، نماگرهای اقتصاد کشور در مسیر تحقق رشد اقتصادی مثبت حرکت می کند، البته مشکلات و خودتحریمی هم وجود دارد.

ضرورت ب‌کارگیری فناوری نو در راستای بهره وری

دیگر نماینده مردم کرمان و راور در مجلس شورای اسلامی هم در این آیین گفت: ۳.۵ درصد از رشد اقتصادی در حوزه بهره وری باید باشد که در حوزه صنعت و معدن مفاهیم این حوزه باید واکاوی شود.

محمدمهدی زاهدی افزود: باید فناوری جدید را در حوزه بهره وری به‌کار گیریم که در این زمینه ضرورت دارد به حوزه‌ تامین منابع انسانی متخصص و متعهد بپردازیم و ارتباط تنگاتنگی را بین صنایع کوچک و متوسط با صنایع بزرگ در قالب تحول و انقلاب تولید قطعات برقرار کنیم.

وی با بیان اینکه ارتباط بین صنعت و دانشگاه و به خصوص قانون جهش تولید ماده ۱۱ و ۱۳ می تواند در این حوزه تحولی ایجاد کند افزود: تمام این قوانین برای کمک به صنعت و تولید مبتنی بر دانش و فناوری و بهره گیری از منابع انسانی با کفایت است.

عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی بیان کرد: این موضوع در افق پنج ساله جزو برنامه های صنعت استان کرمان قرار گرفته است و صنایع کوچک استان به این موضوع توجه کنند.

لزوم حمایت از صنایع کوچک تولیدی

نایب رییس کمیسیون اقتصادی و رییس فراکسیون اصناف مجلس شورای اسلامی نیز گفت: هیچ بن بستی برای مردان بزرگ وجود ندارد زیرا آنان یا راهی پیدا می‌کنند یا راه را می سازند و هدف گذاری هشت درصد رشد اقتصادی در کشوری با چنین ظرفیت های زیادی، کم است که خانه صنعت معدن باید مشوق این رشد باشد.

شهباز حسن پور افزود: همه تلاش ها را قبول داریم اما باید بپذیرید که در حوزه معادن کوچک کوتاهی کردیم و همه توان و وقت خود را برای چهار شرکت اقتصادی بزرگ استان کرمان گذاشتیم، در حالی که این شرکت ها راه را پیدا کردند با سرعت پیش می روند، ما باید به سمت واحدهای کوچکی برویم که به کمک ما احتیاج دارند.

وی ابراز داشت: تلاش و کارهای خوبی در حوزه معادن کوچک مقیاس انجام شده و فرایند تامین ماشین آلات این واحدها را در مجلس شورای اسلامی مصوب کردیم اما مجلس باید پیگیر اجرای این قوانین هم باشد.

نماینده مردم سیرجان و بردسیر در مجلس شورای اسلامی بیان کرد: شرکت شهرک های صنعتی استان کرمان مقدار نیاز این شهرک ها به آب را مشخص کند تا از خط دوم انتقال آب خلیج فارس برای حل مسایل صنعت و کشاورزی استفاده کنیم.

وی ادامه داد: انتقال آب حوزه به حوزه و خلیج فارس و بازیافت آب باید به صورت ویژه در استان کرمان پیگیری شود.

حسن پور افزود: باید به گونه ای عمل کنیم که در کیفیت و قیمت در داخل و خارج کشور رقابت کنیم و این، تنها راه نجات ماست.

حسن پور گفت: یکهزار و ۳۵۰ واحد فعال در استان کرمان وجود دارد که ۲۵۰ مورد راکد است لذا بایستی تفاهم‌نامه ای برای رفع مشکل این واحد ها و بازگشت آنان به چرخه تولید داشته باشیم.

وی با بیان اینکه مسایل ارزی اشتباه فاحش بانک مرکزی است تصریح کرد: تکلیف خودروهای شاسی بلند نمایندگان مجلس را یکبار برای همیشه مشخص می کنیم تا افرادی که این خودروها را گرفتند معرفی شوند چ، پاسخ دهند و نامه ای نوشتیم و بزودی تکلیف این موضوع روشن می شود.

نایب رییس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه تا زمانی که اصناف، صنعتگران و تولید کنندگان دلسوز در مجلس نباشند، مسایل رفع نمی شود افزود: اجرای کمتر از ۳۰ درصد از برنامه ششم توسعه جای تأسف دارد.

فضا برای توسعه اقتصاد کشور فراهم شود

نایب رییس خانه صنعت، معدن و تجارت ایران نیز گفت: بخش خصوصی کارهای سختی انجام می دهد اما نباید ناامید شویم هر چند نباید به بخش خصوصی فشار بیاوریم.

آرمان خالقی افزود: باید منافع ملی را تشخیص داد ، به دنبال آن رفت و به موقع عمل کردن در حوزه منافع ملی بسیار اهمیت دارد.

وی خاطر نشان کرد: ظرفیت اقتصاد کشور به دلیل مشکلات کم شده و کشش آن محدود شده است و اگر بخواهیم فضا بازتر شود و اقتصاد توسعه پیدا کند باید فضا برای ارتباط با دنیا فراهم شودکه یک سری شاخص ها دارد.

نایب رییس خانه صنعت، معدن و تجارت ایران تاکید کرد" قوه قضاییه چند سالی است که برای حمایت از بخش خصوصی پای کار آمده و به بهبود محیط کسب و کار کمک می کند ،اگر فضایی که در قوه قضاییه وجود دارد در چند سال قبل در دولت بود وضع خیلی بهتری داشتیم.

وی ادامه داد: برنامه هفتم توسعه که توسط دولت تهیه شده بود در حد یک برنامه پنج ساله نبود که حاصل عملکرد یکی از روسای جمهور گذشته در نابودی سازمان برنامه و بودجه بود، مجلس تلاش کرد تا برنامه هفتم بهبود پیدا کند.

خالقی اظهار داشت: نزدیک به پایان برنامه ۲۰ ساله و سند چشم‌انداز ۱۴۰۲ هستیم اما به اهداف آن نتوانستیم برسیم و نیاز است برنامه ۲۰ ساله دوم را بنویسیم.

وی بیان کرد: ما راهبرد بلندمدت برای نوشتن برنامه پنج ساله نداریم، مقام معظم رهبری حدود یک سال قبل در دیدار با فعالان اقتصادی بر نوشتن برنامه راهبردی توسعه کشور تاکید کردند، اما کسی پاسخگو نیست و چیزی بیرون نیامده است.

خالقی افزود: با واردات ماشین آلات دست دوم و مواد بی کیفیت نمی توانیم بهره برداری کیفی داشته باشیم و باید به اقتصاد رقابتی فکر کنیم.

به گزارش ایرنا همایش روز صنعت و معدن با حضور جمعی از مسئولان و فعالان اقتصادی در محل تالار فرهنگ و هنر کرمان و با تجلیل واحدهای برتر برگزار شد.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار استان‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha