۱ مهر ۱۴۰۲، ۲۲:۳۳
کد خبرنگار: 2581
کد خبر: 85237103
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

مساجد گنبدکاووس میزبان سوگواران امام حسن عسکری(ع)
عکس آرشیوی است

گنبدکاووس- ایرنا- همزمان با هشتم ربیع الاول، مساجد، حسینیه‌ها و تکایای گنبدکاووس میزبان سوگواران شهادت امام حسن عسکری(ع) یازدهمین نور آسمان امامت و ولایت هستند که در غم فراق این امام همام اشک ماتم می‌ریزند.

به گزارش خبرنگار ایرنا، عاشقان خاندان عصمت و طهارت در نقاط مختلف استان گلستان و شهرستان مرزی گنبدکاووس با حضور در تکایا، مساجد و حسینیه‌ها و امام زادگان به عزاداری برای این امام همام پرداخته و سالگرد شهادت امام حسن عسکری (ع) را به فرزندش حضرت مهدی موعود(عج) تسلیت گفتند.

روحانیون و مبلغان از غروب جمعه با حضور در جمع عزاداران به مداحی، سخنرانی، مدیحه‌سرایی و مرثیه‌خوانی در ساحت مقدس یازدهمین امام شیعیان پرداخته و بار دیگر قلب مومنان را برای مظلومیت این بزرگوار به خروش آوردند و در پایان مراسم، غذاهای نذری به عنوان تبرک میان حاضران توزیع شد.

ویژه‌ برنامه‌های مختلف عزاداری به مناسبت شهادت این امام همام در مساجد گنبدکاووس از جمله مصلی امام جعفر صادق(ع) برگزار شد و هیات‌های مذهبی با همراهی خیران با برپایی ایستگاه‌های صلواتی در سطح شهر پذیرایی از مومنان را برعهده گرفتند.

حجت الاسلام احمدرضا کریمی رییس اداره تبلیغات اسلامی گنبدکاووس در گفت و گو با خبرنگار ایرنا بیان کرد: هیات‌های مذهبی که همواره با شور و اشتیاق وافر پیشگام در برپایی مراسم و مجالس شادی و عزاداری در اعیاد و مناسب‌های مختلف هستند این بار هم از جمعه شب در تمام مساجد میزبانی از عزاداران امام حسن عسکری(ع) را قبول کردند.

وی افزود: مبلغان و روحانیون در گنبدکاووس که تعداد آنان به حدود ۶۰ تا ۷۰ نفر می‌رسد با حضور در مجالس عزاداری برای روشنگری بیشتر جامعه نسبت به جایگاه ائمه و خاندان عصمت و طهارت به سخنرانی و مداحی پرداختند.

رییس اداره تبلیغات اسلامی گنبدکاووس گفت: از بعد از ظهر روز یکشنبه شاهد آغاز امامت حضرت ولیعصر(عج) هستیم و به همین مناسب برنامه‌های جشن و شادی در نقاط مختلف شهر برگزار می‌شود.

حجت الاسلام کریمی افزود: برپایی ایستگاه‌های صلواتی و موکب‌های فرهنگی در سطح شهر به ویژه پارک شهرداری و استقرار رادیو مهدویت در این محل شاخص‌ترین برنامه‌های پیش بینی شده برای روز دوشنبه در گنبدکاووس خواهد بود.

به گزارش ایرنا، امام حسن عسگری (ع) یازدهمین پیشوای شیعیان در هشتم ربیع الثانی سال ۲۳۲ هجری قمری متولد شد، پدرش امام دهم حضرت امام هادی (ع) و مادرش بانویی شایسته به نام حدیثه است و چون به دستور خلیفه عباسی مجبور به سکونت در سامرا و در محله ای نظامی شد او را عسگری گفتند. نقی و زکی از دیگر القاب وی و کنیه اش ابومحمد است.

مدت امامت آن حضرت ۶ سال بود و در طول دوران امامت زیر فشار شدید و محدودیت های گوناگون خلفای عباسی به ویژه سکونت اجباری و حتی حبس در زندان بود با این حال از مبارزه با عباسیان و نیز هدایت و توجیه مومنان و آماده سازی برای دوران غیبت امام مهدی (عج) دست بر نداشت.

بعد علمی و تلاش برای تبیین سنت پیامبر اکرم (ص) و سیره امامان شیعه و تربیت شاگردان و رفع شبهات از دیگر ابعاد زندگی پربار آن امام همام بود و همین جایگاه و نفوذ و بزرگی امام بود که تحمل حکومت عباسی را به پایان برد تا آن حضرت را در سال ۲۶۰ هجری پنهانی مسموم کرده و به شهادت رساند.

آرامگاه شریف آن حضرت در شهر سامرای عراق و کنار مضجع شریف پدر بزرگوارشان، حضرت امام علی النقی (ع) است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha