۱ مهر ۱۴۰۲، ۱۹:۱۲
کد خبرنگار: 893
کد خبر: 85237085
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

۲ نفر از نزدیکان «صدام» و «طارق عزیز» از اتهام قتل‌عام «اسپایکر» تبرئه شدند

بغداد - ایرنا - دادگاه جنایی رصافه در شرق بغداد، نوه برادر ناتنی صدام حسین دیکتاتور سابق و معدوم عراق و فرزند «طارق عزیز» وزیر خارجه سابق و معاون صدام را از اتهام مشارکت در کشتار پایگاه هوایی «اسپایکر» تبرئه کرد.

به گزارش روز شنبه ایرنا به نقل از شبکه سومریه نیوز، دادگاه جنایی رصافه بغداد تصمیم گرفت که «عبدالله یاسر سبعاوی» نوه برادر ناتنی صدام دیکتاتور معدوم عراق را پس از متهم شدن به شرکت در قتل عام نظامیان پایگاه هوایی اسپایکر تبرئه کند.

یاسر سبعاوی که به لبنان گریخته بود، اواخر سال گذشته میلادی با کمک «اینترپل» از سوی بیروت تسلیم عراق شد.

بر اساس سند رسمی صادر شده از سوی شورای عالی قضایی عراق، دادگاه رصافه در شرق بغداد همچنین تصمیم گرفت فرزند وزیر خارجه سابق عراق در زمان رژیم صدام را از جنایت قتل عام اسپایکر تبرئه کند.

در نامه ای رسمی صادر شده از سوی دادگاه یاد شده آمده است که اول دادگاه رصافه با قضاوت «علی قاسم شخیط»، «جواد حسین کاظم» و ریاست قاضی «ضیاء کاظم عبد سبع» تشکیل شد و تصمیم خود را علیه متهمان «زیاد طارق خلف نزل» و «عبدالله یاسر سبعاوی ابراهیم» صادر کرد و علیه آنها مدارک کافی به دست نیاورد.

در این سند آمده است: دادگاه بر اساس احکام ماده چهار و با استناد به ماده دو قانون مبارزه با تروریسم برای ‌جرم مشارکت در جنایت قتل عام اسپایکر تصمیم به رفع اتهام کرد و تصمیم گرفت آنها را آزاد کند مگر اینکه برای احضار دیگری فراخوانده شوند.

پلیس بین‌الملل (اینترپل) در ۱۹ آگوست سال ۲۰۲۲ «عبدالله یاسر سبعاوی» نوه برادر ناتنی صدام را در بیروت دستگیر کرد و تسلیم بغداد کرد.

عبدالله یاسر سبعاوی ابراهیم فرزند صبعاوی ابراهیم حسن التکریتی، برادر ناتنی صدام است.

سبعاوی ابراهیم حسن التکریتی، برادر ناتنی صدام به اتهام تامین مالی ستیزه جویان و ساخت بمب به حبس ابد محکوم شده است.

روز ۱۲ ژوئن ۲۰۱۴ (۲۲ خرداد ۹۳) عراق شاهد یکی از فجیع ترین جنایت ها در تاریخ معاصر بود؛ یک هزار و ۷۰۰ جوان از اهالی استان های شیعه نشین جنوب و مرکز عراق در کاخ های صدام در شهر تکریت واقع در شمال بغداد، سربریده یا به صورت جمعی تیرباران شدند.

این جوانان، دانشجویان نیروهای هوایی عراق بودند که دوره آموزشی آنها در پادگان «اسپایکر» در حدود ۱۵ کیلومتری غرب تکریت با سقوط موصل مرکز استان نینوا به دست گروه تروریستی داعش همزمان شد. جوانان تازه اعزام شده و بی سلاح، از بیم حمله داعش به پادگان با وجود هشدار فرماندهانشان به ترک نکردن پایگاه، فریب برخی عشایر وابسته به خانواده صدام دیکتاتور عراق در تکریت را خوردند که به آنها وعده می دادند آنها را تا سامراء همراهی کنند و از آنجا می توانند راهی شهر و دیار خود شوند.

بسیاری از این جوانان با مشاهده خودروهای عشایر تکریت در دروازه پایگاه، به امید رسیدن به شهر و دیار خود سوار این خودروها و کامیون ها شدند اما به جای رفتن خودروها به سمت سامراء، به سمت کاخ های صدام دیکتاتور سابق حاکم بر عراق در شهر تکریت در کرانه رودخانه دجله حرکت کرده و آنها را آنجا پیاده کردند.

عشایر نزدیک به خانواده صدام به نشانه وفاداری به داعش، به این گروه تروریستی در موصل، دستگیری این جوانان را اطلاع دادند تا روز بعد، یک تیم از داعش به تکریت اعزام شود.

در عصر همان روز، عشایر تکریتی در خصوص سرنوشت سربازان بازداشت شده با هم گفت وگو کردند و نظر نهایی بر قتل همه آنها به نشان انتقام خون صدام شد و در همان شب، هر یک از عشایر، تعدادی از جوانان را برای قتل به روشی که خود تشخیص می دادند بردند و اینگونه، اولین جنایت رخ داد.

حدود ۴۰۰ تن از سربازان موفق به فرار از کاخ های دیکتاتور سابق شدند اما در شهر تکریت، آنها را یک به یک شناسایی کرده و در خیابان به قتل رساندند.

گروه تروریستی داعش روز بعد، وقتی به تکریت رسید که بخش زیادی از جوانان عراقی کشته شده بودند و گروه تروریستی داعش در ادامه با انتشار ویدیوهایی در شبکه های اجتماعی، اعدام جمعی آنها را با تیراندازی یا بریدن سر آنها در کنار رودخانه دجله تکمیل کرد.

بعد از پایان فتنه داعش، بسیاری از متهمان مشترک در این جنایت، دستگیر و بازجویی از آنها انجام گرفت؛ بعدها مشخص شد که تعداد شهیدان این جنایت هولناک، فراتر از دو هزار و ۵۰۰ نفر و نه یک هزار و ۷۰۰ نفر بود.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار جهان

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha