۲۳ شهریور ۱۴۰۲، ۱۵:۳۵
کد خبرنگار: 1180
کد خبر: 85228736
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

رسم تیراندازی در مراسم عزا و شادی خوزستان با کمک بزرگان برچیده شود

اهواز- ایرنا- یک فعال اجتماعی درخوزستان گفت: برای اصلاح و مبارزه با رسم تیراندازی در مراسم عزا و شادی در خوزستان، ضمن برخورد قانونی باید با کمک گرفتن از بزرگان و ریش سفیدان، این رسم در استان برچیده شود.

علی مطیعی روز پنجشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا درخصوص رسم غلط تیراندازی در مراسم مختلف در خوزستان بیان کرد: با وجود تمام حوادث ناگوار و جان باختن افراد زیادی به دلیل انجام رسم غلط تیراندازی در مراسم مختلف همچنان این رسم در استان پا برجا است.

این فعال اجتماعی با اشاره به اینکه تیراندازی در آیین‌ها و سنن برخی اقوام خوزستانی‌ بسیار چشمگیر و فراگیر شده اشت، افزود: این روش و سنتی غلط بوده که نتیجه آن بیشتر اوقات برای خانواده‌ها و اکثر مردم غم انگیز و دردناک است.

مطیعی ادامه داد: بارها شاهد بودیم با اجرای این رسم عروس، داماد و یا مهمانان جان خود را از دست داده‌اند و این موضوع باعث ترس، وحشت، احساس نا امنی و از بین رفتن آرامش مردم شده است.

این فعال اجتماعی با تاکید بر اینکه باید روش‌های صحیح و عاقلانه برای حذف این روش اشتباه در استان به کار گرفته شوند، گفت: برای حذف این رسم در استان باید به شکل جدی پیگیری و قدم‌های موثر و اثربخشی در این خصوص برداشته شود.

وی با بیان اینکه وجود آداب، سنت‌های خطرناک و ناشایست تیراندازی در میان اقوم مختلف، مشکلاتی را به همراه داشته است، افزود: سران عشایر و اقوام نباید اجازه دهند افرادی با انجام رفتارهای نابخردانه باعث غم و اندوه خانواده‌ها و مردم شوند.

مطیعی اظهار کرد: نقش موثر و تاثیرگذار رسانه‌ها، نخبگان و چهره‌های صاحب نفوذ در عشایر و اقوام مختلف در آگاهی بخشی این مسئله بسیار اثر گذار است که در صورت عملی شدن، مانع بسیاری از اتفاقات ناخواسته و تلخ خواهد بود.

وی ادامه داد: امنیت و آرامش مردم وظیفه دولت، دستگاه قضایی و نیروهای انتظامی است که امید داریم با همکاری مردم، بزرگان و معتمدین در آینده شاهد استفاده نکردن از سلاح و تیراندازی در مراسم باشیم.

به گزارش ایرنا، مسئولان و دستگاه قضای استان با کمک گرفتن از بزرگان طوایف و برگزاری پویش‌های مختلف تلاش دارند تا رسم غلط و خطرناک تیراندازی در مراسم را برچینند.

چند روز قبل یک مداح در یک مراسم عزاداری در شهرستان خرمشهر به دلیل انجام رسم تیراندازی جان خود را از دست داد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha