۱ مهر ۱۴۰۲، ۹:۰۵
کد خبرنگار: 851
کد خبر: 85228667
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

پاراگلایدرها، آسمان گیلان را به پرواز پرندگان مهاجر سپردند

رشت - ایرنا- مرغان مهاجر، گیلان را بعنوان یکی از استان‌های دارای بیشترین جمعیت پرندگان آبزی و کنارآبزی مهاجر در کشور مطرح کرده‌اند و اکنون خبر رسید با ورود پیش قراولان این پرندگان، پرواز پاراگلایدرها در آسمان پارک ملی خشکی - دریایی بوجاق ممنوع شد.

به گزارش خبرنگار ایرنا، دومین شنبه از ماه می و اکتبر از سال ۲۰۰۶ به این طرف هر ساله روز جهانی پرندگان مهاجر شناخته می‌شود و هدف از این نامگذاری و برنامه‌هایی که به این مناسبت تدارک دیده می شود تأکید بر مشارکت فعال در حفاظت از پرندگان مهاجر است.

برگزاری روز جهانی پرندگان مهاجر به منظور آگاهی مردم نسبت به درک اهمیت حضور پرندگان در محیط‌های طبیعی و ترغیب جوامع محلی به مشارکت فعال در حفاظت از پرندگان مهاجر است.
گیلان اگرچه یکی از کوچکترین استان های کشور است و ۹ دهم از مساحت کل کشور را تشکیل می‌دهد اما دارای پتانسیل‌های ملی و جهانی بسیار است و پرندگان که یکی از مهمترین شاخص‌های حیات وحش در دنیاست ظرفیت عظیم پرنده نگری را برای این استان رقم زده است؛ تعداد ۵۳۳ گونه پرنده در ایران وجود دارد که از این میان ۶۰ درصد از پرندگان کشور در گیلان مشاهده می‌شوند و تالاب‌های امیر کلایه، پارک ملی بوجاق و تالاب بین المللی انزلی بویژه پناهگاه حیات وحش سلکه، پناهگاه حیات وحش سرخانگل و منطقه حفاظت شده سیاه‌کشیم بیشترین میزان مهاجرت پرندگان را به خود اختصاص می دهند.


پیش قراولان پرندگان مهاجر به گیلان آمدند

رئیس اداره نظارت بر حیات وحش اداره کل محیط زیست گیلان با اعلام ورود پیش قراولان پرندگان مهاجر به استان از جمله خوتکای ابروسفید تاکید کرد: امنیت و پناه (غذا و مسکن) ۲عامل افزایش و ماندگاری پرندگان مهاجر در استان است؛ لذا برای امنیت بیشتر پرندگان مهاجر پرواز پاراگلایدرها بر اساس تفاهمنامه ای در بوجاق ممنوع شده است.
حسین علی نژاد در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: بر اساس آمارها میزان حضور پرندگان مهاجر در زیستگاه‌های استان نسبت به متوسط ۱۰ سال اخیر افزایش یافته است، گفت: فصل آماربرداری پرندگان مهاجر در نیمه دوم دی و نیمه نخست بهمن‌ماه انجام می‌شود؛ سرشماری جهانی پرندگان مهاجر هر ساله در ماه نخست سال میلادی به صورت سراسری در دنیا انجام‌می شوند تا آمار درستی ارائه شود.
وی در خصوص تاثیر کاهش آب دریای خزر بر حضور پرندگان مهاجر گفت: بر اساس منابع علمی هنوز نمی توانم پاسخی برای این موضوع داشته باشم اما هر چه تالاب‌ها و ایستگاه‌ها به لحاظ مواد غذایی غنی‌تر باشد و امنیت برای حضورشان بیشتر باشد، شرایط مطلوب‌تری برای پرندگان مهاجر ایجاد می‌شود.

پرواز پاراگلایدرها در آسمان بوجاق ممنوع شد

رئیس اداره پارک ملی بوجاق از جلوگیری پرواز پاراگلایدرها در آسمان پارک ملی بوجاق همزمان با شروع فصل مهاجرت پرندگان زمستان گذران در این پارک ملی خبر داد.

احسان باقری پور گفت: با توجه به حساسیت زیاد و ارزش حفاظتی فراوان منطقه حفاظت شده پارک ملی خشکی - دریایی بوجاق، یگان حفاظت این اداره در روزهای اخیر در دو مرحله مانع از پرواز پاراگلایدرها در آسمان این منطقه شدند.

گفتنی است طبق قانون هر گونه فعالیت‌های آفرودی و گردشگری در پارک ملی بوجاق ممنوع است و این حساسیت با شروع فصل مهاجرت پرندگان زمستان‌گذران بیشتر می شود؛ بنابراین از دوستداران طبیعت و همیاران محیط زیست تقاضا می‌شود در صورت مشاهده فعالیت‌هایی با اهداف گردشگری و آفرودی را به یگان حفاظت اداره پارک ملی بوجاق گزارش نمایند.


گیلان یکی از مهمترین مناطق زیست پرندگان مهاجر

موسم پائیز که می شود گیلانیان شکوه پرواز صدها هزار پرنده مهاجر را کم کم بر فراز آسمان نظاره ‌گر می‌شوند؛ پرندگان مهاجرآبزی و کنارآبزی در سطح حدود ۳۰ هزار هکتار از تالاب بین المللی انزلی، امیر کلایه لاهیجان، استیل آستارا، پارک ملی بوجاق کیاشهر و دیگر آبگیرهای گیلان زمستان گذرانی می کنند و فصل تازه‌ای برای پرنده‌نگری آغاز می‌شود.
از سویی کوچ بر عکس پرندگان به آشیانه از نیمه‌های فروردین آغاز می‌شود و معمولا تا اواسط اردیبهشت به اتمام می‌رسد. اهمیت پرندگان مهاجر در جهان به قدریست که ۲ روز از نامگذاری گاهشمار جهانی در ماه‌های می و اکتبر را به خود اختصاص داده است و اینک شکوه پرواز این مرغان، گیلان رابعنوان یکی از سه استان دارای بیشترین جمعیت پرندگان آبزی و کنارآبزی مهاجر درایران مطرح کرده و ظرفیت عظیم پرنده‌نگری را برای آن رقم زده‌است.
پرندگان یکی از مهمترین شاخص‌های حیات وحش در دنیاست؛ تعداد ۵۳۳ گونه پرنده در ایران وجود دارد که از این میان ۶۰ درصد از پرندگان کشور در گیلان مشاهده می‌شوند و تالاب های امیر کلایه، پارک ملی بوجاق و تالاب بین المللی انزلی بویژه پناهگاه حیات وحش سلکه، پناهگاه حیات وحش سرخانگل و منطقه حفاظت شده سیاه کشیم بیشترین میزان این مهاجرت را به خود اختصاص می دهند.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار استان‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha