عرشیان در عزای قافله سالار انبیا مرثیه غم می‌سرایند

کرمانشاه – ایرنا – روزی که آفتاب مدینه غریبانه غروب کرد، چراغ آسمان خاموش گشت و عرشیان در عزای رحمه للعالمین و قافله سالارانبیا و سبط اکبرش امام حسن مجتبی(ع) مرثیه غم سرودند و آسمان چشمان زمینیان ستاره‌باران شد.

به گزارش ایرنا، حضرت رسول اکرم (ص) پس از ۲۳ سال مجاهدت و ابلاغ پیام الهی، سرانجام در سال یازدهم هجری در روز ۲۸ ماه صفر(به روایت بیشتر علمای شیعه) و دوازدهم ربیع‌الاول (به قول اکثر علمای اهل سنّت) در سن ۶۳ سالگی پس از ۱۴ روز بیماری و کسالت، رحلت فرمودند.

با رحلت پیامبر اسلام، نه تنها مدینه بلکه تمام ملک وجود در اندوه و در عزا فرو رفت. صبر و شکیبایی بر هر مصیبتی نیکوست جز در غم فراق پیامبرخاتم(ص).

ای برترین و آخرین پیغام آور هستی آن هنگام که بودی شکوفایی، باغ را در آغوش گرفته بودی و چلچله‌ها، آوای عشق بر منبر گل‌ها سر می‌دادند.

آن هنگام که بودی سروها هم میوه می‌دادند و به تماشای تو سَرَک می‌کشیدند!

آن هنگام که بودی آتشفشان به احترام تو خاموش بود و زمین از راه رفتن یارانت لذت می‌برد و چشمه‌ها از زلالی تو پر بود.

آن هنگام که بودی خوشه‌های گندم، مزرعه دل‌ها را می‌پوشاند و رودخانه‌ها، سرود حضورِ تو را زمزمه می‌کرد.

آن هنگام که بودی تمام ماهها ربیع بود و کاروان شادی، در قالب لبخند، کوچه لب‌ها را پر می‌کرد.

زندگی نامه پیامبر خاتم (ص)

پیامبر رافت و مهربانی بنیان‏گذار حکومت اسلامی و نخستین معصوم در دین مبین اسلام، در روز جمعه، هفدهم ربیع‌الاول سال "عام‌الفیل" برابر با سال ۵۷۰ میلادی (به روایت شیعه) متولد شدند و بیشتر علمای اهل سنّت تولد آن حضرت را روز دوشنبه دوازدهم ربیع الاول آن سال دانسته‌‏اند. مکه معظمه، در سرزمین حجاز (عربستان کنونی) محل تولد حضرت است.

پدرش "عبدالله بن عبدالمطلب" و مادر گرامی حضرت "آمنه"، دختر "وهب بن عبد مناف" است که در طهارت و تقوا در میان بانوان قریشی، کم‏‌نظیر و سرآمد بود. نام حضرت "محمد بن عبدالله" و کنیه ایشان ابوالقاسم بوده است؛ القاب حضرت "رسول‌اللّه، نبی‌اللّه، مصطفی، محمود، امین، امّی، خاتم، مزّمل، مدّثر، نذیر، بشیر، مبین، کریم، نور، رحمت، نعمت، شاهد، مبشّر، منذر، مذکّر، یس، طه‏ و..." است.

حضرت محمّد(ص) پیش از رسیدن به مقام رسالت، در سن ۲۵ سالگی با حضرت خدیجه ازدواج کرده و از ۲۷ رجب سال چهلم عام‌الفیل (۶۱۰ میلادی) در سن ۴۰ سالگی به رسالت مبعوث شده و به مدت ۲۳ سال نیز در مسیر ابلاغ پیام الهی و دعوت مردم به دین اسلام تلاش و مجاهدت کردند.

عرشیان در عزای قافله سالار انبیا مرثیه غم می‌سرایند

بازخوانی سیره نبوی رسول اکرم(ص)

مدیر حوزه علمیه حضرت ولیعصر کنگاور در گفت‌وگو با خبرنگار ایرنا، به بازخوانی سیره نبوی رسول اکرم(ص) پرداخت و اظهار کرد: یکی از شخصیت‌های بسیار بزرگ و جهانی که خداوند متعال در کتاب خود ویژگی های آن حضرت را بیان می کند، وجود مقدس پیامبر اسلام(ص) می باشد.

حجت‌الاسلام «سعید سنایی مهر» با بیان اینکه سیره زندگی پیامبر همچون کلامش حجیت دارد، افزود: تمام اعمال و رفتار پیامبر برخلاف انسانها که از امیال نفسانیست، از وحی سرچشمه می گیرد و باید مطیع رفتار پیامبر باشیم.

حریص بودن پیامبر در هدایت مومنان

او با اشاره به آیه ۱۲۸ سوره مبارکه توبه در خصوص دغدغه پیامبر اکرم(ص) برای هدایت مومنین، توضیح داد: در این آیه خداوند باری تعالی می فرمایند: "قطعاً، برای شما پیامبری از خودتان آمد که بر او دشوار است شما در رنج بیفتید، به هدایت شما حریص، و نسبت به مؤمنان، دلسوز مهربان است. رئوف و رحیم از ویژگی های پیامبر اکرم است؛ همان گونه که خداوند در قرآن کریم خود را رئوف و مهربان می نامد، پیامبر اکرم را نیز این گونه معرفی می کند.

واجب بودن اعمال مستحب برای پیامبر

این استاد حوزه علمیه انجام عبادات خالصانه را یکی از مهمترین ویژگی‌های حضرت برشمرد و خاطرنشان کرد: خداوند در قرآن کریم از آغاز رسالت به پیامبر دستوراتی داده که از جمله آن دستورات، شب زنده داری می باشد؛ این عمل علیرغم اینکه یک عمل مستحب می باشد ولی برای حضرت یک امر وجوبی محسوب میشده است.

حجت الاسلام سنایی مهر اضافه کرد: بیداری در شب از ویژگی های لازم برای رسول خدا بوده است که در قالب قرائت قرآن و تهجد و شب زنده داری مطرح شده است.

صبوری در دینداری از ویژگی‌های مهم پیامبر اسلام

وی صبوری و بردباری در دینداری را از دیگر ویژگی‌های حضرت رسول(ص) برشمرد و عنوان کرد: پیامبر (ص) به قدری بر اذیّت مشرکان و دشمنان و منافقان صبر کردند که می‌فرمودند: هیچ پیامبری را به اندازه من آزار ندادند.

وی عنوان کرد: نتیجه این شد که دین هیچ پیامبری به اندازه دین پیامبر اسلام در زمان خود او رشد نکرد. پیامبر تمام جزیره العرب را طی ۲۳ سال مسلمان کرد.

وی افزود: هر انسانی اگر بخواهد در زندگی به موفقیت برسد باید صابر و مقاوم باشد.

این کارشناس مذهبی در ادامه به واقعه عاشورا نیز اشاره کرد و یادآور شد: امام حسین(ع) همچون پیامبر برای دستگیری از مومنان تمام تلاش خود را به کار گرفت و حتی در لحظه آخر هم نسبت به مومنان دستگیری می کرد.

۲۸ صفر؛ شهادت امام حسن مجتبی(ع)

بنا بر نقلی روز ۲۸ ماه صفر مصادف با شهادت سبط اکبر رسول خدا، امام حسن مجتبی (ع) است، امامی که پیامبر خدا او را سیدِ جوانان اهل بهشت معرفی کردند، آن حضرت در طول مدت حیات خویش با ستم‌ها و جفاهای فراوانی مواجه شد.

بعد از مجبور شدن امام حسن علیه السلام به صلح با معاویه، از همان آغاز عده‌ای شروع به خرده‌گیری از حضرت کردند و معاویه با زیر پا نهادن صلح‌نامه، اندیشه کشتن حضرت را در سر پروراند. معاویه پس از چهار مرتبه اجرای نقشه شوم خود توانست در مرتبه آخر توسط جعده دختر اشعث همسر امام حسن توسط زهری قوی حضرت را مسموم کند که بعد از این زهر حضرت در بستر بیماری شدید افتاد و سرانجام در ۲۸ صفر سال ۵۰ هجری در ۴۷ سالگی به شهادت رسید.

جنازه مطهر حضرت پس از مشایعت عظیم مسلمین و پس از جلوگیری شدید امویان از دفن بدن شریف ایشان در کنار قبر رسول خدا، نهایتا در قبرستان بقیع در مدینه منوره به خاک سپرده شد.

آن حضرت از عابدترین و بخشنده ترین افراد زمانش بود، ایشان بیست و پنج بار حج کرد، سه نوبت دارائیش را با خدا تقسیم کرد و دو نوبت از تمام مال خود برای خدا گذشت ،ایشان دارای خصوصیات اخلاقی، فردی و اجتماعی بسیاری بود بارزترین خصیصه ایشان کرامت و بخشندگی است از لحاظ بذل و بخشش و دستگیری از بیچارگان و درماندگان نیز در عصر خود زبانزد خاص و عام بود.

عرشیان در عزای قافله سالار انبیا مرثیه غم می‌سرایند

ما بندگان ناتوان چگونه می‌توانیم در حق پیامبر و کریم اهل بیت(ع) که سراپا فضیلت و رحمت و منبع خیر و نیکی و بزرگواری هستند سخنی بگویم؟ آنچه که می‌گوییم قطره ای است از دریا، خوی پیامبر(ص) و رفتار آن بزرگوار و کردار آن حضرت سرمشق مسلمین و بلکه نمونه و الگوی عالی همه انسانها است و در حقیقت تجسمی از اسلام است.

روز ۲۸ صفر مانند بسیاری از روزهای مقدس در سال، اعمال مستحبی دارد که به شرح زیر است: شامل خواندن زیارت پیامبر (ص)، غسل کردن، روزه داشتن، دادن صدقه و دعا در حق خود و دیگران است.

اول صدقه دادن

آنچه که از گذشتگان و برخی روایات دینی ما رسیده است، ماه صفر به ویژه روزهای پایانی این ماه که وفات پیامبر گرامی اسلام (ص) و شهادت امام حسن مجتبی (ع) و امام رضا (ع) در آن واقع شده است، به نحوست معروف بوده و در این ماه پیامبر و امامان در مورد صدقه دادن روایات زیادی نقل نموده و سفارش کرده اند.

دوم روزه گرفتن

روزه در ۲۸ ماه صفر نیز که از روزهای پایانی این ماه قلمداد می شود، دارای ارزش بسیاری است.

سوم غسل کردن

از انجا که یکی از اعمال ۲۸ صفر، خواندن زیارت حضرت رسول (ص) است، مستحب است که قبل از خواندن زیارت حتی از راه دور، غسل انجام شود.

چهارم قرائت دعای «یا شَدیدَ الْقُوی وَیا شَدیدَ الْمِحالِ»

یا شَدیدَ الْقُوی وَیا شَدیدَ الْمِحالِ یا عَزیزُ یا عَزیزُ یا عَزیزُ ذَلَّتْ بِعَظَمَتِکَ جَمیعُ خَلْقِکَ فَاکْفِنی شَرَّ خَلْقِکَ یا مُحْسِنُ یا مُجْمِلُ یا مُنْعِمُ یا مُفْضِلُ یا لا اِلهَ اِلاّ اَنْتَ سُبْحانَکَ اِنّی کُنْتُ مِنَ الظّالِمینَ فَاسْتَجَبْنا لَهُ وَنَجَّیْناهُ مِنَ الْغَمِّ وَکَذلِکَ نُنْجِی الْمُؤْمِنینَ وَصَلَّی اللّهُ عَلی مُحَمَّدٍ وَ الِهِ الطَّیِّبینَ الطّاهِرینَ.

ای سخت نیرو، و ای سخت عقوبت! ای عزیز، ای عزیز، ای عزیز! خوارند از بزرگی‌ات همه خلقت. پس کفایت کن از من شرّ خلق خودت را، ای احسان بخش! ای نیکوکار! ای نعمت بخش! ای عطا دِه! ای که معبودی جز تو نیست! منزّهی تو! به راستی من از ظالمانم. اجابت کردیم برایش و نجاتش دادیم از غمّ و همچنین نجات دهیم مؤمنان را، و رحمت کند خدا بر محمّد و آل پاک و پاکیزه‌ اش!

پنجم خواندن زیارت حضرت محمد (ص)

مستحب است در مسجد النبی کنار قبر مطهر پیامبر اسلام زیارتنامه حضرت را خواند و یا از راه دور زیارتنامه را قرائت کرد.

آخر ماه صفر بنا به نقلی مصادف با شهادت حضرت شمس الشموس علی بن موسی‌الرضا علیه آلاف فی التحیه و الثناء است، امامی که رئیس مذهب، صادق آل محمد (ص) آرزوی دیدار او را دارد و تماشای جمال او را تمنّا می‌کند و خداوند سبحان و خاتم پیمبران مدّاح کمال او هستند، عقل از ادراک مقام او عاجز و بیان از شمارش فضائل او قاصر است.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار استان‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha