نتیجه فعالیت ستاد کنکور استان اردبیل چه شد؟

اردبیل-ایرنا - متعاقب هشدارها و تذکرهای امام جمعه و استاندار اردبیل در خصوص پایین بودن رتبه استان در کنکور سراسری و برای جبران عقب‌ماندگی‌ها ستاد کنکور در استان تشکیل شد ، اکنون این سوال مطرح است که نتیجه فعالیت‌های این ستاد طی این مدت چه بوده است.

به گزارش خبرنگار ایرنا ، ارتقای سطح استان اردبیل در کنکور سراسری از چند سال قبل به دغدغه‌ای جدی برای مدیران ارشد استان تبدیل شده است، به طوری که نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه اردبیل، مردادماه سال گذشته نتایج کنکور سراسری را هشدار بزرگی برای مسئولان و نگرانی عمیقی برای خانواده‌ها اعلام کرد.

آیت‌الله عاملی ابراز نگرانی کرده و گفته بود: نتایج نشان می‌دهد تبعیض بزرگ آموزشی و بی‌عدالتی در سیستم آموزش کشور رخ داده است و از ۴۰ نفر اول دانش‌آموز برگزیده کشور در کنکور سراسری فقط یک دانش‌آموز در مدرسه دولتی عادی درس خوانده است و بقیه از مدارس استعدادهای درخشان و غیرانتفاعی‌های خاص هستند.

سیدحامد عاملی ، استاندار اردبیل هم در شهریورماه سال گذشته رتبه ۲۵ اردبیل در کنکور و پذیرش ۹.۵ درصدی از شرکت‌کنندگان استان را زیبنده ندانسته و آن‌را زنگ خطر بسیار مهمی اعلام کرده بود و برنامه‌ریزی‌های لازم توسط متخصصان حوزه آموزش و کنکور برای برگزاری کلاس‌های ویژه و تخصصی کنکور با حضور اساتید مجرب ملی و استانی را خواستار شده بود.

وی تاکید کرده بود: نیازمند هدف‌گذاری سالانه برای بهبود وضعیت قبولی‌ها هستیم و برگزاری کلاس‌های کنکور و تقویتی، برنامه‌ریزی برای بهبود نمرات متوسط نهایی و استانداردسازی آموزش معلمان از جمله اقدامات ضروری برای ارتقای وضعیت آموزشی استان اردبیل است.

استاندار اردبیل جایگاه پایین استان اردبیل در کنکور سراسری را هشداری برای کم‌شدن ظرفیت نخبگانی و نیروی انسانی کارآمد استان در آینده ارزیابی و اظهار کرده بود: دستیابی به فردای روشن، منوط به تحول عظیم در آموزش و پرورش است.

سیدمحمد اعتماد اعجازی ، فرماندار اردبیل نیز در اسفندماه سال گذشته در همایش دیدار جمعی از فرهنگیان با امام جمعه اردبیل، گفته بود که ۶۰ درصد دانش‌آموزان استان در اردبیل مشغول تحصیل هستند و متاسفانه در قبولی‌ها و رتبه کنکور، وضعیت مناسبی در استان نداریم و پیرو تذکرات امام جمعه محترم، برای رفع مشکل و ارتقای رتبه کنکور تلاش‌ می‌شود.

روزگاری اردبیل رتبه ۱۳ یا ۱۴ کنکور را داشت

پیرو اظهار نگرانی‌ و تاکید مسئولان بر تقویت جایگاه استان در کنکور سراسری، مدیرکل آموزش و پرورش استان اردبیل در سال ۱۴۰۱ از تشکیل ستاد تقویت رتبه کنکور استان خبر داد و در یکی از جلسات این ستاد اعلام کرد در سال‌های گذشته رتبه استان در کنکور سراسری ۱۳ یا ۱۴ بود اما اکنون وضعیت خوبی نداریم و تلاش می‌کنیم با برنامه‌ریزی جزو ۱۰ استان برتر کشور باشیم.

کلام‌الله صفری ، برگزاری همایش علمی برای اولیا و دانش‌آموزان، نشست با مدیران دوره متوسطه دوم، توجیه دانش‌آموزان پایه ۱۲، تبیین تاثیر سوابق تحصیلی در کنکور و چاپ کتاب "راه نهایی موفقیت" با شمارگان ۱۲ هزار نسخه و توزیع با قیمت ۵۷۰ هزار ریال و گاه به‌صورت رایگان در مناطق محروم را از جمله اقدامات اداره کل آموزش و پرورش استان برای ارتقای رتبه استان در کنکور سراسری ذکر کرد.

ترمز سقوط را کشیده‌ایم

مدیرکل آموزش و پرورش استان اردبیل امسال بعد از انتشار نخستین نتایج کنکور سراسری در نشستی که به‌مناسبت هفته دولت در پژوهش‌سرای آموزش و پرورش برگزار شد، اعلام کرد: ارتقای رتبه به‌صورت یک شبه یا یک ساله مقدور نیست اما اقدامات ما تاثیرات خوبی داشته است و ترمز سقوط رتبه استان را سه سال قبل که رتبه ۲۶ کشور را داشتیم، کشیدیم و سال گذشته به رتبه ۲۵ و امسال به رتبه ۲۴ رسیدیم.

صفری تصریح کرد: آموزش و پرورش به‌طور مستقیم مسئول ارتقای رتبه استان در کنکور سراسری نیست و دستگاه‌های دیگری در این رابطه دخیل هستند اما اطمینان داریم با تداوم تمهیدات و فعالیت ستاد کنکور استان، جایگاه استان اردبیل از نظر قبولی در کنکور سراسری سال به سال بهتر خواهد شد.

بررسی نتایج امتحانات نهایی در اداره کل آموزش و پرورش اردبیل

در همین رابطه معاون آموزش متوسطه اداره کل آموزش و پرورش استان اردبیل گفت: با وجود ارتقای یک پله‌ای، همچنان از رتبه‌های صدر جدول رده‌بندی کنکور کشور فاصله داریم و تلاش می‌کنیم رتبه کنکور استان را در سال‌های آتی ارتقا دهیم.

محمود مشکی ادامه داد: ارتقای رتبه کشوری کنکور در دروس عمومی و تخصصی دغدغه اصلی مسئولان استان است و با فعالیت ستاد کنکور، رتبه استان در کنکور سراسری ارتقا یافته است اما داشتن رتبه‌های تک رقمی، به تنهایی موید ارتقای رتبه کل استان نیست بلکه باید شمار رتبه‌های زیر یک‌هزار افزایش یابد.

با فعالیت ستاد کنکور، رتبه استان در کنکور سراسری ارتقا یافته است اما داشتن رتبه‌های تک رقمی، به تنهایی موید ارتقای رتبه کل استان نیست بلکه باید شمار رتبه‌های زیر یک‌هزار افزایش یابد.

تامین فضای آموزشی دغدغه اصلی آموزش و پرورش است

مدیرکل آموزش و پرورش استان اردبیل می‌گوید: یکی از راهکارهای ارتقای رتبه کنکور و بهبود وضعیت این حوزه، توسعه متوازن و عدالت آموزشی در استان است. سالانه چهار هزار دانش‌آموز مهاجر وارد مرکز استان می‌شوند و این وضعیت، سرانه فضای آموزشی استان را در حالت نامناسبی قرار می‌دهد.

صفری با اشاره به اینکه سالانه باید دست کم ۱۲ مدرسه متوسط در استان اردبیل احداث شود ، دغدغه اصلی آموزش و پرورش در سال‌های آتی را تامین فضای آموزشی دانست و افزود: اگر در حوزه ساخت مدارس جدید در شهرستان اردبیل همت نشود، دچار مشکل خواهیم شد.

معاون آموزش متوسطه اداره کل آموزش و پرورش استان اردبیل نیز می‌گوید: کنکور از دو بخش دانش و مهارت تشکیل شده است و باید دانش‌آموزان را با مهارت‌های پاسخ‌دهی به سوالات و مدیریت بحران در آزمون مجهز و از سرفصل‌های کنکور مطلع کنیم.

حسین محسنی ، رئیس دانشگاه فرهنگیان اردبیل نیز اظهار کرده است که بیش از ۹۰ درصد دانشجو معلمان این مرکز، غیربومی هستند و هرچه سطح رفاه و امکانات دانش‌آموزان بیشتر باشد، شاهد قبولی بیشتر در کنکور سراسری خواهیم بود و افزایش سهمیه جذب دانشجو از راهکارهای ارتقای شمار قبولین استان در کنکور است.

دیگر کارشناسان و اعضای ستاد کنکور استان اردبیل نیز همکاری صدا و سیما و رسانه‌های دیگر، آماده کردن دانش‌آموزان برای کنکور از مقاطع ابتدایی و راهنمایی، توجه به دانش‌آموزان نخبه در حاشیه شهرها و مناطق محروم، افزایش آگاهی خانواده‌ها از روش‌های هدایت تحصیلی و توجه به آسیب‌های مناطق محروم را از راهکارهای تاثیرگذار در افزایش میزان قبلی کنکور اعلام کرده‌اند.

با وجود همه این تلاش‌ها و برنامه‌ریزی‌ها، جایگاه استان اردبیل در رتبه کنکور سراسری برای مسئولان، اولیا و حتی دانش آموزان رضایت‌بخش نیست و هر چند تحول اساسی در این جایگاه، زمان‌بر خواهد بود اما انتظار می‌رود ستاد کنکور استان اردبیل با آسیب‌شناسی، ارزیابی دقیق موقعیت استان و برنامه‌ریزی جامع‌تر در این راستا گام‌های محکم‌تری بردارد تا نتایج تلاش‌ها، کام مردم استان را برای سال‌های آینده شیرین کند.

حدود ۱۹ هزار داوطلب در استان اردبیل، در دی ماه سال ۱۴۰۱ همزمان با سراسر کشور در آزمون سراسری شرکت کردند.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha