۱۷ شهریور ۱۴۰۲، ۱۸:۵۷
کد خبرنگار: 2191
کد خبر: 85223025
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

مسابقات منطقه‌ای کشتی باچوخه در خوشاب خراسان رضوی برگزار شد + فیلم

سبزوار- ایرنا - مسابقات منطقه‌ای کشتی باچوخه یادواره زنده‌یاد پهلوان "عقیل شاهی" روز جمعه با حضور ۱۸۳ کشتی‌گیر از سه استان خراسان در روستای "دیوانگاه" شهرستان خوشاب خراسان رضوی برگزار شد.

رییس اداره ورزش و جوانان خوشاب به خبرنگار ایرنا گفت: در این رقابتها کشتی گیرانی از ۱۸ شهرستان استان های خراسان رضوی، خراسان شمالی و خراسان جنوبی با حضور پرشور تماشاگران در پنج وزن ۶۶، ۷۴، ۸۴، ۹۶ و به اضافه ۹۶ کیلوگرم با یکدیگر رقابت کردند.

سیروس اُجنوردی اظهار داشت: در پایان این مسابقات در وزن ۶۶ کیلوگرم برات محمد کوهی از قوچان، محمد زرقانی و حمید چادرنشین هر ۲ از اسفراین به ترتیب مقام های اول تا سوم را کسب کردند.

وی افزود: در وزن ۷۴ کیلوگرم حسن موسی زاده از قوچان، سعید چادرنشین از مانه و سملقان و علی جلالی فر از بجنورد به ترتیب مقام های اول تا سوم را به دست آوردند و در وزن ۸۴ کیلوگرم نیز میلان بهاری از شیروان، علی محمود آبادی از نیشابور و مهدی ثانی از قوچان به ترتیب اول تا سوم شدند.

رییس اداره ورزش و جوانان خوشاب گفت: همچنین در وزن ۹۶ کیلوگرم حسن نیکنام و حسن امامیان هر ۲ از شهرستان قوچان و امید ساعدنیا از اسفراین موفق به کسب رتبه های اول تا سوم شدند و در وزن به اضافه ۹۶ کیلوگرم محمد خاکشور از فاروج، سجاد ابراهیمی از مشهد و علی اکبر محمودآبادی از نیشابور به ترتیب مقام های اول تا سوم را کسب کردند.

اجنوردی با قدردانی از همیاری و مشارکت تمامی دستگاه های اجرایی، خدماتی و نظامی شهرستان خوشاب در برپایی باشکوه این مسابقات، افزود: به نفرات نخست هر وزن ۶۰ میلیون ریال، نفرات دوم ۵۰ میلیون ریال و نفرات سوم ۴۰ میلیون ریال اهدا شد.

کشتی سنتی باچوخه از ورزشهای پرطرفدار در خطه خراسان است که به عنوان میراث معنوی در فهرست آثار ملی ناملموس کشور ثبت شده است.

چوخه واژه ای کردی و نام لباسی است که کشتی گیران این رشته به تن می کنند که از شنل کوتاهی که کشتی گیران آن را با شال سفید رنگ بر تن محکم می کنند تشکیل شده و از آنجا که این کشتی از قدیم بین عشایر کرد شمال خراسان مرسوم بوده، به نام کشتی باچوخه معروف شده است.

"سلطان آباد"، مرکز شهرستان خوشاب در ۱۷۵ کیلومتری غرب مشهد قرار دارد.

پهلوان "عقیل شاهی" متولد ۱۳۲۶ در روستای "دیوانگاه" خوشاب از نام آوران رشته کشتی باچوخه بود که بعدها در رشته های کشتی آزاد و جودو نیز مهارت بالایی کسب کرده و موفق به کسب چندین قهرمانی کشوری این رشته ها شده بود.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha