کم‌آبی و ضرورت گفتمان اجتماعی

نوشهر - ایرنا - نخبگان علمی پیشگیری از بحران کم آبی و رفع چالش های زیست محیطی را در گرو آگاهی بخشی نسل کنونی و بهره گیری از ظرفیت  مشارکت های محلی برای برون رفت از این وضعیت می دانند.

به گزارش روز جمعه خبرنگار ایرنا، علی نورزاد استاد دانشگاه تهران در نشست تخصصی مشارکت اجتماعی و توسعه پایدار کدیر" آب، راه و محیط زیست "در بخش کجور نوشهر افزود: آگاه سازی نسل های جدید جامعه از چالش های زیست محیطی مهم ترین ماموریت و رسالت تشکل های مردم نهاد در کشور است.

وی اظهارداشت: تشکل ها و انجمن ها در حقیقت عامل همبستگی جوامع در دنیای امروز هستند و هرچه در جامعه تعداد و کیفیت این انجمن ها افزایش یابد سطح همبستگی و انسجام بیشتر می شود و نقش آنها در حل مشکلات زیست محیطی جامعه تاثیرگذار است.

استاد دانشگاه تهران تصریح کرد : بنابراین باید در سایه این نشست ها و همایش های روستایی و منطقه ای همسویی با راهبرد های دولت توجه نسل جدید را به محیط خود معطوف و واقف کرد.

نورزاد یادآور شد: امروزه یکی از چالش های اساسی در خطه گردشگرپذیر غرب مازندران به ویژه بخش تاریخی و کوهستانی کجور نوشهر معضل زباله، کمبود آب، وضعیت نامناسب راه های ارتباطی است که با توجه به اجرای طرح گاز رسانی به این بخش و مهاجرت معکوس روستاییان از کلانشهرها به منطقه ضرورت دارد مسوولان امر نسبت به بهبود و ترمیم زیرساخت های منطقه گام اساسی بردارند.

وی اضافه کرد : سازمان های مردم نهاد از آنجایی که با همکاری مردم در سایه همراهی دولت و بخش خصوصی در کشور شکل یافتند و مهم ترین ماموریت آن ها تسهیل گیری در توسعه و رشد جوامع انسانی است بنابراین باید از این تشکل ها برای توسعه پایدار روستایی در زوایای مختلف از جمله اجتماعی، اقتصادی، زیست محیطی با هدف ارتقای سطح معیشت و رفاهی عمومی استفاده کرد.

کم‌آبی و ضرورت گفتمان اجتماعی

نورزاد که مدیرعامل موسسه مردم نهاد آینده سازان کدیر نوشهر را بر عهده دارد، گفت : مازندران به ویژه خطه غربی این استان به خاطر برخورداری از موقعیت های ممتاز و منحصربفرد طبیعی خاستگاه میلیون ها گردشگر بوده و این شرایط سبب شده تا با پیامدهای سوء زیست محیطی فراوانی مواجه بشود که ورود تشکل های مردم نهاد برای رفع این چالش های یادشده ضروری است.

وی خاطرنشان کرد: در پی بروز این اتفاقات ناخوشایند روند مهاجرت معکوس روستاییان از شهرها به روستاها هم رو به افزایش است بنابراین برای پیشگیری از بحران کم آبی و فائق شدن بر چالش های زیست محیطی راهی جز بهره گیری از ظرفیت مشارکت های محلی وجود ندارد.

به گفته وی امروز مهم ترین رسالت این همایش دامن زدن به تولید اطلاعات اجتماعی است که منتج به نتیجه بشود.

استاد دانشگاه تهران یادآور شد : یکی از موضوعات بسیار مهم که از دهه های اخیر در کشور مطرح بوده و جوامع انسانی هم با همه امکانات موجود درصدد رسیدن به این هدف غائی هستند توسعه پایدار روستاها در تمامی بخش ها بوده است چرا که اگر چنین تحولی رخ دهد سطح معیشت، رفاه و کسب و کار روستاییان همانند گذشته های دور رونق می یابد.

وی با بیان این که نظام اجتماعی هم به واسطه مشارکت اجتماعی کنشگران و جود تشکل ها و انجمن ها است که زنده داشته می شود و به بقای خود ادامه می دهد، گفت : تشکل ها و انجمن ها در حقیقت عامل همبستگی جوامع در دنیای امروز هستند و برای تقویت انسجام جامعه باید برنامه ریزی و تلاش کرد ضمن آنکه تعداد تشکل های مردم نهاد باید بیشتر شود.
نورزاد موسسه مردم نهاد آینده سازان کدیر بخش کجور را یکی از این تشکل های مردم نهاد برشمرد و افزود : این تشکل سعی کرده با برگزاری چنین همایش هایی توسعه برای آشنایی بیشتر و عمیق تر با ادبیان حوزه های توسعه جوامع محلی، توان افزایی و تسهیل گری معیشت پایدار، به روز شدن دانش در زمینه توسعه و پیوند میان مبانی نظری و انباشت تجربه‌های میدانی جهت اجرای بهتر در میدان و مداخله‌ محلی گام بردارد.

کم‌آبی و ضرورت گفتمان اجتماعی

به گفته این استاد دانشگاه این نشست ها در حقیقت به عنوان بستری با هدف هم‌افزایی و انتقال تجربه در حوزه توسعه‌ جامعه‌ محلی در میان علاقمندان و فعالان این حوزه‌ها است به عبارتی شکل دهی این همایش ها مقدمه ای است برای تشکیل گروه های تخصصی و بهره گیری از ظرفیت های انسانی متخصص به ویژه مشاوران حوزه توسعه جوامع محلی به منظور غنا بخشی، به روز رسانی طرح های توسعه روستایی و نکته مهم تر تولید محتوا در این جوامع برنامه ریزی و هدفگذاری شده است.

در این همایش شماری از استادان دانشگاه، دبیرکل حزب جهادگران ایران، مسوولان محلی و روستاییان بخش کجور حضور داشتند.

بخش تاریخی و کوهستانی کجور نوشهر با برخورداری از ۶۴ نقطه روستایی و ۲ نقطه شهری در فاصله حدود ۷۵ کیلومتری جنوب شرقی نوشهر واقع است.

بیش از ۱۴ هزار تشکل مردم نهاد در کشور فعال است.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار استان‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha